Pamätáte sa ešte na rok 1994 a na to, ako ste sedeli v prvej rade kina s pukancami a so zatajeným dychom sledovali veľkolepé „divadlo“ od Disneyho? To dobrodružstvo, v ktorom sa preháňali krásne kreslené levy a prežívali neobyčajný príbeh o kolobehu života? Tak práve táto rozprávka sa opäť vrátila do kín s novým spracovaním. Tentokrát v Levom kráľovi nenájdete maľované a pestré zvieratká. Nebojte sa však, film ponúkne nádherne vymodelované levy a iné živočíchy spracované do tých najmenších detailov. Ani vy sa už neviete dočkať?
Nemôžete umrieť, ak ste nikdy vlastne nežili... (Mŕtvi neumierajú, 2019)
Žáner zombie filmu sa na prvý pohľad môže zdať ako vyťažená studnica nápadov. Čo by mohla byť podľa niektorých aj pravda, keby nevstúpil na scénu režisér Jim Jarmusch so svojím nezávislým filmom Mŕtvi neumierajú. Ironický humor, impozantné obsadenie a odkazy na dnešnú dobu a popkultúru, ktorá jej vládne – s tým všetkým vyrukujú na divákov v novom Jarmuschovom filme bytosti zo záhrobia.
Rodinné šťastie sa nestavia na pravdivých základoch... (Všetci to vedia, 2019)
Filmový festival v Cannes otváral tento rok iránsky režisér Asghar Farhadi svojím novým počinom s názvom Todoslosaben (Všetci to vedia). Španielska dráma rozpráva príbeh navonok šťastnej a pomerne rozvetvenej rodiny, ktorá pôsobí spokojným dojmom súdržnosti, no ukrýva i svoje tajnosti. Každý nejaké má, lenže tajomstvo je tajomstvom iba v prípade, ak o tom vie jeden človek. A potom sú tu tie, ktoré pozná každý, ale nikto ich nevyriekne nahlas. Na silu takzvaného „verejného tajomstva“ poukazuje i príbeh tohto filmu.
Gotta Catch 'Em All... (Pokémon Detektív Pikachu, 2019)
Filmov opierajúcich sa o hernú predlohu vzniklo už mnoho. Úprimne povedané, nejedná sa prevažne o žiadne skvostné snímky. Častokrát to zapríčiní zanedbaný výskum pôvodného materiálu alebo snaha prísť s novým konceptom, ignorujúc pritom originál či očividné želania fanúšikov. Avšak nájdu sa aj filmy, ktoré svojmu videohernému predchodcovi neurobia hanbu. To je i prípad Detektíva Pikachu. Príbeh nesleduje cestu trénera Pokémonov za úspechom, vlastne vôbec nie je o Pokémonoch ako takých. Napriek tomu je citeľne z ich sveta, a to nielen vďaka dokonalému CGI.
Čo ak by bol Superman zlý? (Brightburn, 2019)
Takmer každý človek na Zemi o ňom už počul. Asi najznámejší zo všetkých komixových hrdinov s príznačným menom Superman je pre mnohých spojený s vlastnosťami ako spravodlivosť, obetavosť či sila. A predovšetkým je to zástanca dobra. Ale čo ak by veci boli inak? Keby Clark Kent, známejší pod menom Superman, začal žiť v domnienke, že je niečo viac a stal sa z neho sebecký a necitlivý výrastok? S takýmto konceptom prichádza do kín prvý „superhrdinský“ horor Brightburn.
Keď sa kreslená rozprávka zmení na realitu (Dumbo, 2019)
Keď som sa pred pár rokmi dopočul, že sa niektoré klasické animované Disney filmy dočkajú nových verzií, bol som vo vytržení. Leví kráľ, Aladdin, Kráska a zviera a ďalšie rozprávky môjho detstva sa zmenia z ručne kreslenej animácie na televíznu CGI realitu. To je teda niečo! A keď som sa dopočul, že príbeh o roztomilom ušatom sloníkovi uvidím takto tiež, o návšteve kina som neváhal ani chvíľočku...
Keď sú ambície záhubou (Mária, kráľovná škótska, 2019)
To najdôležitejšie v živote každého človeka je miesto a doba, do ktorej sa narodí. Mária (Saoirse Ronan) mala iba šesť dní, keď sa po smrti svojho otca stala škótskou kráľovnou. Navyše v šestnástich rokoch vďaka výhodnému sobášu prijala aj titul francúzskej kráľovnej. Jej šťastie však netrvalo dlho, keďže o dva roky neskôr ovdovela. Rozhodla sa preto odísť domov, do Škótska, a práve niekde tu sa začína príbeh odvážnej Márie. Po svojom príchode si už od začiatku musela tvrdo hájiť nároky na trón pred rebelujúcimi škótskymi klanmi. Rovnako musela čeliť otvorenému nepriateľstvu rodovo spriaznenej rodiny anglickej kráľovnej Alžbety (Margot Robbie), ktorej vládu odmietala uznať, pričom táto averzia bola obojstranná. Situácia sa ešte zhoršila, keď sa Márii narodil budúci anglický kráľ Jakub. Na druhú stranu tu však bolo niečo, čo obe panovníčky spájalo – prostredie plné mocibažných mužov, vďaka ktorému si časom k sebe navzájom našli pochopenie a možno aj rešpekt. Bohužiaľ je však málokedy súdené tak silným ženám vydržať bok po boku, nevyhnutný osudný konflikt sa tak každým dňom blíži. Zostáva už iba otázka, ktorá z nich urobí prvý krok k zničeniu tej druhej...
Smrť je záhadou a pochovávanie tajomstvom (Cyntoryn zvieratiek, 2019)
Cyntorýn zvieratiek (nie, nejedná sa o neznalosť použitia i/y, ale o snahu slovenského prekladu priblížiť sa k pôvodnému nápadu, aby nápis označujúci miesto odpočinku domácich miláčikov mal všetky črty toho, že bol vytvorený deťmi) je jedným zo známejších a obzvlášť znepokojivých diel Stephena Kinga. Jeho hrôza nespočíva len v nadprirodzených prvkoch či desivom námete, no predovšetkým v ľuďoch a v tom, čomu všetkému sú vystavení v normálnom svete. Autor ako hlavný motív konania postáv dáva do popredia pocit smútku a viny. Jeho iné tituly ako TO či Osvietenie stavajú na strachu o vlastný život. V tomto sa smere sa Cyntorýn zvieratiek odlišuje. Príbeh totiž rozpráva o neľahkom vysporiadaní sa so situáciami, ktoré môžu postihnúť každého človeka a zároveň kladie otázky: Čoho je človek schopný, aby sa vyhol pocitu viny a napravil nezvratné udalosti? Ozaj robí to najlepšie pre druhých alebo koná kvôli sebe? A ako ďaleko je ochotný zájsť?
Konec jedné éry (Avengers: Endgame, 2019)
Okamžik, ke kterému Marvel směřoval od roku 2008, kdy do kin vstoupil Neuvěřitelný Hulk a Iron Man, je tady. Velkolepý závěr příběhu, který mnoho let Kevin Feige a spol. pomalu, ale jistě budovali a loni v dubnu propukl naplno v Avengers: Infinity War, právě vtrhl do českých a slovenských kin. Od Avengers: Endgame se čekají velké věci už jen z principu, především právě proto, že uzavře jednu éru komiksových filmů, po které už nikdy nebude nic jako dřív. Jak se ale skutečně vydařila rozlučka Avengers v původní sestavě? A podařilo se hrdinům zastavit Thanose?
Ozaj poznáš svojich blízkych? (My, 2019)
„Zošlem na nich nešťastie, pred ktorým nebudú môcť uniknúť, potom budú ku mne volať, ale nevypočujem ich.“ (Jeremiáš 11:11)
Nemalo by byť ničím zvláštne, že sa film s názvom My pohráva s ideou, že možno práve My sme tí zločinci. Autor filmu, režisér a producent Jordan Peele svojím pomerne jasným a zároveň symbolickým filmom poukazuje na to, ako sa bojíme a nenávidíme tých, ktorých považujeme za iných bez toho, aby sme si uvedomili vzájomnú podobnosť.