Film Lady Bird získal päť nominácií na Oscara. Žiaľ, nepremenil ani jednu, čo je celkom škoda, pretože zosobňuje všetko, čo na nezávislej scéne zbožňujem. Akousi cenou útechy je zisk dvoch Zlatých glóbusov (najlepší film, najlepšia herečka). No vzhľadom na to, že herečka a režisérka v jednej osobe Greta Gerwig toho veľa dobrého na režisérskej stoličke za sebou nemá, ide nepopierateľne o obrovský úspech.
Osudu neutečeš (Avengers: Nekonečná vojna, 2018)
Před deseti lety rozjela filmová odnož vydavatelství Marvel krasojízdu, kterou si v té době jen málokdo dovedl představit. Nyní však tahle vybudovaná značka platí za komerční jistotu a největší komerční kolos posledních let, který jen těžko nachází obdoby. Po fenomenálním úspěchu, jakým byl začátkem roku Black Panther, se letos vrací také týmovka, která spolčuje všechny hrdiny do jednoho dobrodružství. Ve třetím díle (který je zároveň první částí příběhu, který dokončí díl čtvrtý přesně za rok) se komiksoví hrdinové postaví záporákovi Thanosovi a jeho posluhovačům, kteří stály již za útoky na New York z prvního dílu. Stálo několikaleté budování vesmíru k tomuto konfliktu za to? A dokázal Marvel opět potvrdit svoji nadvládu na poli komiksového filmu?
Najslávnejší a najuznávanejší filmový debut v histórii (Občan Kane, 1941)
V dejinách kinematografie sa nikomu nepodaril taký husársky kúsok, aký vyviedol Orson Welles v roku 1941. Hoci bol jeho Občan Kane komerčným prepadákom (po prvom roku prerobil 150 000 dolárov), neupadol do zabudnutia a už v čase vzniku bol široko prediskutovávaný a odsudzovaný filmovými kritikmi z každej možnej strany. Niektorí z nich dokonca Wellesa vyhlásili za blázna. Význam filmu a jeho prínos do svetovej kinematografie bol plne docenený až po rokoch. Dalo by sa teda vlastne trochu nadnesene povedať, že ide o najlepší prepadák všetkých čias. Jeho publicitu navyše negatívne ovplyvnilo aj rozhorčenie mediálneho magnáta Williama Randolpha Hearsta, ktorý sa domnieval, že dej filmu je o ňom. Začal preto štvavú kampaň s cieľom film i jeho autora čo najviac v očiach verejnosti poškodiť. Táto križiacka výprava proti filmu tak mohla priniesť vytúžené ovocie v podobe iba jednej premenenej oscarovej nominácie (za scenár) z deviatich. Len pre zaujímavosť, Občan Kane bol prvým filmom, pre ktorý hudbu zložil slávny skladateľ Bernard Herrmann, a hneď bol za ňu aj nominovaný.
Z Fantastického pána Foxa na Psí ostrov
Wes Anderson je naozaj talentovaný, hlavne čo sa týka „Stop Motion“ animácie. Nie je to však len o animácii. Fantastický pán Fox si získal veľmi veľa fanúšikov po celom svete hlavne kvôli originálnemu humoru a príbehu. Niet sa čo diviť, že Wes Anderson sa vydal touto cestou už druhý krát.
Cesta za kráľom trollov takmer bez kráľa trollov (Cesta za kráľom trollov, 2018)
V dnešnej dobe už klasické hrané rozprávky vo veľkej miere nahradili animované filmy od Disney či Pixaru. Prejavuje sa to napríklad na Vianoce - zatiaľ čo starší sa tešia na kultové filmy ako Mrázik či Tri oriešky pre Popolušku, mladšiu generáciu to viac tiahne k Nemovi. O to ťažšie to majú súčasné hrané rozprávky. Buď sú naozaj kvalitné, alebo ich prevalcuje animovaná konkurencia. Najnovší predstaviteľ žánru hraných rozprávok Cesta za kráľom trollov má šancu zaradiť sa medzi kultové snímky. Avšak určite nie pre všetkých.
Terry Gilliam dokončil dlho odkladaného Dona Quijota
Jeden z členov svetoznámeho Lietajúceho cirkusu Montyho Pythona, režisér Terry Gilliam konečne po viac ako dvoch dekádach problémovej produkcie dokončil film Muž, ktorý zabil Dona Quijota.
Tragická udalosť, na ktorú by sa nemalo zabudnúť (Waco, Paramount Network, 2018)
Blázniví, ale neškodní. Chceli si len tak žiť, sami pre seba, nikoho neotravovali, nikomu neubližovali. Niekto to však videl inak a na ľudskú hlúposť žiaľ neexistuje žiaden liek...
Easter Eggs všade, kam sa pozriete (Ready Player One: Hra sa začína, 2018)
Začnime netradične definíciou k nadpisu. Easter eggs sú doslova veľkonočné vajíčka, ale preložiť tento termín by bola hlúposť, keďže ide o videohernú terminológiu. Znamená to, že tvorcovia v hre skryjú odkazy na iné hry, filmy, hudbu či samých seba alebo hráčovi odomknú po nájdení nejaký bonus. Presne na tomto je založený celý Ready Player One, čo sa týka deja aj samotnej náplne filmu, ktorý sa snaží byť akýmsi zrkadlom popkultúry. Práve kvôli tisícke všemožných odkazov na geekovskú scénu z nej tečú na csfd.cz sliny večným deťom, skalným fanúšikom i ďalším (mne nie), ale prináša film i dačo iné? Vzchopil sa Spielberg od Minority Report (2002) a natočil po skoro dvadsiatich rokoch podobne nadčasový a jedinečný film ako kedysi? Minimálne u mňa sú pocity rozpačité, aj keď ma film bavil.
Aj malý človiečik dokáže robiť veľké veci pre dobro iných (Zmenšovanie, 2018)
Alexandra Payna mám rád predovšetkým ako scenáristu. Má za sebou filmy ako napríklad Citizen Ruth (1996), Bokovka (2004) alebo Paríž, milujem ťa (2006). K tomu ešte režíroval môj obľúbený film – Nebraska (2013). Väčšinu jeho scenáristickej tvorby spája zaujímavý a prepracovaný scenár s dôrazom na jednotlivé postavy, ako aj hlboký myšlienkový presah. A to nezostalo nepovšimnuté ani akademickou obcou, ktorá dva jeho filmy ocenila cenou najvyššou – Oscarom za scenár. Inak tomu nie je ani v prípade Zmenšovania, ktoré taktiež disponuje zaujímavým nápadom a peknou myšlienkou. Obsahová stránka však ako celok mierne zaostala za mojimi očakávaniami, čo sa mi v prípade Payna stáva iba zriedka.
Každá žena potrebuje svojho žabiaka (Podoba vody, 2018)
Mexický tučko Guillermo del Toro si dal pohov od obrovských bezduchých robotov (Pacific Rim) i digitálnych drakov a hobitov (trilógia Hobit) a vrátil sa k počiatkom svojej kariéry. Vrátil sa do doby, kedy vytvoril také unikátne kúsky, ako sú Faunov labyrint, Diablova chrbtica či Hellboy. Tieto filmy boli rozprávky pre dospelých pretkané temnotou, ľudskou zlobou i nádejou, ale hlavne gejzírom jeho hororovej fantázie, vďaka ktorej dokážete ihneď identifikovať, že aháá, toto je určite výtvarný štýl del Tora.