Začnime netradične definíciou k nadpisu. Easter eggs sú doslova veľkonočné vajíčka, ale preložiť tento termín by bola hlúposť, keďže ide o videohernú terminológiu. Znamená to, že tvorcovia v hre skryjú odkazy na iné hry, filmy, hudbu či samých seba alebo hráčovi odomknú po nájdení nejaký bonus. Presne na tomto je založený celý Ready Player One, čo sa týka deja aj samotnej náplne filmu, ktorý sa snaží byť akýmsi zrkadlom popkultúry. Práve kvôli tisícke všemožných odkazov na geekovskú scénu z nej tečú na csfd.cz sliny večným deťom, skalným fanúšikom i ďalším (mne nie), ale prináša film i dačo iné? Vzchopil sa Spielberg od Minority Report (2002) a natočil po skoro dvadsiatich rokoch podobne nadčasový a jedinečný film ako kedysi? Minimálne u mňa sú pocity rozpačité, aj keď ma film bavil.
Píše sa rok 2045, svet je evidentne v rozklade. Ľudia žijú v slumoch, sú otrokmi dlhov (to už i dnes) a novej technológie (ehm, mobily...). Civilizácii vládne OASIS, globálna virtuálna VR hra, kde trávia človiečikovia takmer všetok svoj čas. Tu bojujú o mince, artefakty a je to i šanca, ako reálne zbohatnúť alebo zbankrotovať, vyhorieť alebo si zničiť celý sociálny život. Niečo podobné ako onoho času World of Warcraft, akurát do OASIS sa prenesiete cez VR helmu, ktorú v skutočnosti žiaden hráč nechce. Jeden múdry človek z biznisu povedal, že akonáhle musíte mať dačo na hlave, tak to nemá šancu na masívny úspech. Doteraz mal pravdu. V hre OASIS skryl jej tvorca James Halliday (Mark Rylance) tri kľúče ako odmenu za tri úlohy a prvý, kto ich získa, sa stane vlastníkom celého OASIS. Najväčšiu šancu má adolescent s hernou prezývkou (pravé meno sa nehovorí) Parzival (Tye Sheridan) a dievča Art3mis (Olivia Cooke). Do honby za zlatým vajcom je samozrejme zapojená i všemocná korporácia IOI na čele s archetypálnym arcizloduchom Nolanom Sorrentom (Ben Mendelsohn).
Ako bývalého vášnivého hráča videohier i hltača popkultúry ma Ready Player One naozaj sklamal tým, ako kĺže po povrchu a slabo rozvíja v podstate neobmedzený virtuálny svet a vŕši na seba extrémne nelogickosti. Na druhú stranu som sa celú stopáž bavil. Bolo to však bez emócii a na druhý deň som mal ozaj problém vybaviť si z filmu niečo zapamätateľné. Ozaj ma nevzrušuje, ak je v scéne v knižnici v pozadí na tri pikosekundy ukázaná VHS s nejakým prastarým filmom, ktorú si divák všimne, iba ak začne googliť všetky narážky z filmu. Je tu King Kong, Akira (tá ma osobne najviac potešila), Votrelec, Osvietenie, Halo, Final Fantasy, Návrat do budúcnosti, Jurský park, Monthy Python, Excaliber, Ninja korytnačky, Godzilla, Gundam, Chucky (najlepší Easter egg) - a to je tak všetko. Všetko ostatné je buď samoúčelné, alebo sa to na plátne len mihne, aby si Spielberg odškrtol ďalšiu položku. Poteší ešte tanečná scéna, kde sa zase odkazuje na hudbu, hlavne od Michaela Jacksona a z Horúčky sobotňajšej noci (1977). To ma ako človeka vyrastajúceho na Bee Gees chytilo za srdce. Plus je to skvelo natočený, zábavný vrchol filmu, po ktorom tempo rapídne upadne .
Hneď v úvode vyťahuje Spielberg eso v rukáve v podobe skvelej automobilovej naháňačky, potom sa film mení na pomalšiu RPG hru, kde hrdinovia pátrajú po nápovedách a využívajú k tomu tvorcove nahrávky. Tempo sa spomalí a nenapraví to už ani obrovský záverečný súboj dvoch frakcií. Je to čistý digitálny bordel a miš-maš, v ktorom sa dá ťažko vyznať. Veľmi mu chýba prehľadnosť i energia, aké mal napríklad Návrat kráľa. Ozaj ma fascinuje, že recenzenti, ktorým toto prekážalo v posledných Transformeroch, tentoraz zatvárajú oči.
Škoda, že tretiu nápovedu si hrdinovia vycucajú z prsta a divák len tápe, ako sa k nej dopracovali. Postavy používajú šialene silné artefakty, ktoré nedávajú vôbec zmysel, IOI i hlavní hrdinovia musia v realite bežať na trenažéroch, ale ľudia na ulici stoja počas hry na mieste, celá armáda profesionálneho vojska druhej najbohatšej firmy na svete (áno, je to tá IOI) nemá v inventári ani jeden granát a tak ďalej. Chápem, že to bol asi zámer, ale neskutočne mi prekážalo škaredé CGI v OASIS, ktoré vyzerá snáď horšie ako Final Fantasy VII: Advent Children film (2005). Dnes už i niektoré videohry (Order, Uncharted 4) vyzerajú filmovejšie a uveriteľnejšie ako efekty v Spielbergovom drahom blockbusteri. O hudbu sa postaral Alan Silvestri, keďže Spielbergov dvorný skladateľ John Williams bol zaneprázdnený so Star Wars. Silvestri ho celkom umne parafrázuje. Viac ako ústredný motív ma potešil fakt, že sa Ready Player One nesie na vlne skvelých filmových soundtrackov poslednej doby a obsahuje remixované hity od Depeche Mode, Van Halena, či Bee Gees.
Imax je tentoraz úplne zbytočný, ako aj celé 3D, akčné scény sú miestami rozmazané a priestorové efekty film využíva minimálne. Nemusíte mi ďakovať za ušetrené eurá a rovno bežte na klasické 2D.
Naše hodnotenie
Informácie o filme
Ready Player One: Hra sa začína Ready Player One
- Spojené štáty, 2018, 140 min.
- Žáner: Sci-Fi, Akčný, Dobrodružný
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!