Mexický tučko Guillermo del Toro si dal pohov od obrovských bezduchých robotov (Pacific Rim) i digitálnych drakov a hobitov (trilógia Hobit) a vrátil sa k počiatkom svojej kariéry. Vrátil sa do doby, kedy vytvoril také unikátne kúsky, ako sú Faunov labyrint, Diablova chrbtica či Hellboy. Tieto filmy boli rozprávky pre dospelých pretkané temnotou, ľudskou zlobou i nádejou, ale hlavne gejzírom jeho hororovej fantázie, vďaka ktorej dokážete ihneď identifikovať, že aháá, toto je určite výtvarný štýl del Tora.
Podoba vody nadväzuje na jeho prvotnú tvorbu práve unikátnou hororovo-rozprávkovou atmosférou prastarých filmov s príšerami ako Netvor z Čiernej lagúny (1954). Presne tak, ako to vie iba del Toro. V Amazónii chytia americkí vedci čudesného tvora, obojživelníka, ktorý dokáže empaticky cítiť ľudské emócie a podľa toho sa sám správa. Uväznia ho v utajenej základni a robia na ňom kruté pokusy. Zhodou okolností sa tajomný netvor skamaráti s hluchonemou upratovačkou Elisou (Sally Hawkins). To sa však nezhoduje s plánmi agenta Richarda (výborný zloduch Michael Shannon), ktorý nechce získať jeho srdiečko kvetinami a koláčikom, ale klasickou neromantickou pitvou. Elisa vymyslí úsmevne naivný plán na záchranu svojho zeleného princa a keďže sme v klasických šesťdesiatkach, pomôže jej sovietsky dvojitý agent (ktorý je paradoxne lepší človek ako Američania). Za toto nie čiernobiele vykreslenie sveta musím dať del Torovi palec hore. Podarí sa netradičnej láske prekonať nástrahy vojenskej rozviedky alebo skončí príbuzný Abe Sapiena (Hellboy, hrá ich rovnaký herec Doug Jones) na tanieri nejakého francúzskeho žabožrúta?
Už úvod je silno štylizovaný do zeleného filtra zo starej školy, ktorý vytvára pocity žaburinovej romantiky, a starých romantických filmov a filmov s príšerami, kde obluda nebola zhluk jednotiek a núl, ale klasický chlapík oblečený v latexe. A presne tak to je i tu. Šupinatý oblek má na sebe del Torov dvorný herec Doug Jones (Hellboy) a ide mu to výborne, Rybí muž je hrozivý i dojemný zároveň. To, či sa vám Podoba vody bude páčiť, závisí hlavne od toho, ako dokážete akceptovať netradičnú lásku medzi ním a Elisou. Tá tiež veľa krásy nepobrala, žije so starnúcim gayom (Richard Jenkins), ktorý sa snaží zbaliť mladého čašníka a Elise pomôže uniesť Obojživelníka. Del Toro takto lišiacky rozširuje naivnú rozprávku sociálnymi i brutálnymi detailmi a ja som mu to zjedol i s navijakom. Príbeh je samozrejme ako v každej správnej rozprávke plný klišé, mnoho scén je nelogických, ale dej slúži na vizuálne štylizované orgie ako od J.P. Jeuneta (Amélia z Montmartru). Celé toto farebné ladenie ešte podčiarkuje citlivá starosvetská hudba od francúzskeho skladateľa Alexandra Desplata, ktorý patrí k najlepším filmovým skladateľom svojej doby a má na konte pecky ako Grandhotel Budapešť či posledné dva diely Harryho Pottera (potěr sa inak po česky volajú žabie vajíčka, takže to celkom to sedí).
Aj napriek celkovému rozprávkovému charakteru film určite nie je určený pre malé deti a dočkáme sa dosť veľa nadávok, sexu, masturbácie a občasnej brutality, akou je zjedenie mačky zaživa. Dejovo to i napriek jednoduchosti veľmi dobre odsýpa, del Toro vie príbeh príjemne ozvláštniť a hlavne je to celé vynikajúco zrežírované od komorných scén až po únos a následnú naháňačku. Jediné výčitky mám možno len k zbytočne uponáhľanému koncu, ktorý príjemne kopíruje jeden z mojich najobľúbenejších filmov Magická hlbočina. Del Toro tentoraz menej tlačí hororovo na pílu i emócie, ako tomu bolo v jeho najlepšom filme Faunov labyrint (2006), ale ide si cielene po oscarové sošky bez kontroverzie.
Naše hodnotenie
Informácie o filme
Podoba vody The Shape of Water
- Spojené štáty, 2017, 123 min.
- Žáner: Horor, Romantický, Fantasy, Thriller, Dráma
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!