Počuli ste už niekedy o starobylom obrovskom sídle Winchester? Leží v San Jose a je to jeden z najväčších duchárskych domov na svete. Začala ho stavať v roku 1884 Sarah Winchester (Helen Mirren), ktorá z neho spravila šialenú spleť pristavených zákutí, izieb, chodieb a budov. Dom naplánovala a prestavovala neprestajne až do smrti. Každá nová pristavená izba bola určená pre duchov ľudí, ktorých zabili práve zbrane Winchester (asi tam niekde behá aj duch Winnetoua). Mal to byť akýsi akt očisty, kde duchovia zomretých mali nájsť svoj pokoj a nestrašiť v našom svete.
Na prvý pohľad to znie ako dokonalý námet na nový horor a taký hororový guru James Wan (V zajatí démonov) by z toho určite spravil prelomový zážitok. Podarilo sa to však i bratom Spierigovcom, ktorí minulý rok sklamali s reštartom Saw série? Nebudem napínať miniatúrne tangáče na zadok sumo zápasníka, ako to robia práve bratia režiséri. Suchá odpoveď znie nie. Poďme si rozobrať, prečo Winchester nefunguje. Ale prv menší sumár deja, samozrejme bez spoilerov.
Za doktorom Priceom (vynikajúci Jason Clarke), ktorý prežil klinickú smrť i smrť svojej snúbenice a jeho život sa zacyklil v kolotoči ópia a ľahkých diev, prichádza zástupca predstavenstva firmy Winchester. Dostáva za úlohu zhodnotiť duševný stav dedičky impéria pušiek lady Sarah Winchester (úžasná Helen Mirren), ktorá svoju apanáž z firmy vráža do neustáleho prerábania svojho strašidelného sídla. S nevôľou a vidinou tučného honorára prichádza do sídla Winchester a prapodivné vízie a zjavenia začínajú. Je pani domu naozaj blázon alebo duše zabitých ozaj existujú a rozohrávajú svoju diabolskú hru?
Ako hororový nadšenec sa snažím byť k tomuto podceňovanému žánru často zhovievavý a od hororu čakám hlavne jednu vec. Že vo mne vyvolá pocity... či už strach, zdesenie, očakávanie zla, zhnusenie alebo čokoľvek hraničné, čo ma vyvedie z reality všedných dní. Winchester je jediný film za posledné roky, pri ktorom som tuším chytil mikrospánok a to mi do ucha nonstop niekto chrúmal plný váľov nachosiek. Hlavný ťahúň filmu je natáčanie priamo v reálnom Winchester sídle (časť filmu sa natáčala priamo v dome, z ktorého je dnes turistická atrakcia, a časť v ateliéroch). Výsledok je však strašidelný asi ako hobitia nora a jediný svetlý moment je chodba plná zatlčených dverí. Bratov Spierigovcov mám síce ozaj rád, ale ako režisérov béčkových postapo scifi (Predestination, Svitanie) so zaujímavým vizuálom, a nie ako tvorcov hororov. Budovanie strašidelnej atmosféry im nejde a podmieňujú ju príbehu, čo je v horore zbytočné. Extrémne citím, že chceli mať z Winchesteru film podľa Wanovho rukopisu, ale majster duchárčiny je len jeden a silené okopírovanie všetkých jeho postupov nestačí.
Celý čas sa vsádza hlavne na neúčinné ľakačky (anglicky jump scares), kedy vám sluchovod penetruje nejaká vreštiaca príšerka (ako priateľka, keď zabudnete na jej narodky), čo nie je vždy na škodu, ako ukázala minuloročná Annabelle 2. Vraždiaca bábika z Dráčika však finišovala do šialeného drsného finále, zatiaľ čo Winchester úplne vyšumí do prázdna ako sľuby politika po voľbách. Jeho tempo je síce vražedné, ale namiesto kvalitného gore, strachu či bubáka dostanete akurát vražednú nudu. Namiesto poriadneho besnenia duchov tu akurát malý chlapec s vrecom na hlave skáče hlavičky z okna a prevracia očami ako žena, ktorej nasľubujete v podniku ničivý zážitok a následne si vyzlečiete nohavice.
Bratia si napísali i scenár, ten je dobrý, pointa je pomerne originálna a je zábavné sledovať, kam film smeruje. Len tá omáčka naokolo je riedka ako polievka v školskej jedálni, čo k silnejšiemu zážitku nestačí. Tvorcovia sú multitalentovaní a Peter Spierig zložil pre film i hudbu. Tá postačuje, keď dotvára atmosféru nejakým vhodným temným ambientom či škrípavými znepokojivými tóninami. Ani jeden motív či podmaz mi však tentoraz neprebehol miechou a nevyvolal ani náznak zimomriavok či napätia.
Ale aby som len nekritizoval, Winchester má na horor fantastické prvotriedne áčkove herecké obsadenie. Prenikavé modré oči Jasona Clarka (Dieťa 44, Heydrich: Muž so železným srdcom), ktorý zahviezdil naposledy práve ako ríšsky protektor v Lidiciach, a jeho ostrý herecký výkon skvelo korenšponduje s tajomnou Helen Mirren, ktorá bola asi najvhodnejšia voľba. Len ich potenciál zostal nevyužitý. Menší plusový bodík prihadzujem i za vhodne zvolený kamerový filter a výpravu, ktoré utvárajú hodnovernú atmosféru 19. storočia.
Naše hodnotenie
Informácie o filme
Winchester: Sídlo démonov Winchester
- Austrália, Spojené štáty, 2018, 99 min.
- Žáner: Mysteriózny, Horor, Thriller
- Réžia: Michael Spierig, Peter Spierig
- Scénar: Michael Spierig, Peter Spierig
- Kamera: Ben Nott
- Hudba: Peter Spierig
- Strih: Matt Villa
- Produkcia: Brett Tomberlin, Tim McGahan
- Obsadenie: Helen Mirren, Jason Clarke, Sarah Snook, Laura Brent, Angus Sampson, Eamon Farren, Finn Scicluna-O'Prey
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!