Až do posledného dňa novinárskej predpremiéry som sa tešil na druhý diel trilógie Millenium spisovateľa Stiega Larssona (ktorý sa úspechu svojej geniálnej ságy ani nedožil). K takýmto omylom dochádza, keď očami len rýchlo prebehnete názov filmu, ktorého predlohu však vlastne napísal iný autor ako Larsson a nenadväzuje na jeho trilógiu. Film Muži, ktorí nenávidia ženy podľa prvej knihy z trilógie zrežíroval legendárny David Fincher pred siedmimi rokmi a išlo o skvelý temný krimi triler, kde výborne zopakoval svoje kvality, ktoré ukázal v Sedem či Zodiacovi. Medzičasom som stihol prečítať celú trilógiu (naozaj odporúčam, je to knihozážitok par excellence) i pozrieť si švédsku sfilmovanú trilógiu vrátane seriálu Millenium (prvý diel je tiež super, zvyšné dva slušne povedané obskurné). Osobne som presvedčený, že ďalšie dva diely trilógie sú pre svoju prepracovanosť nesfilmovateľné a preto som vlastne i rád, že Dievča v pavúčej sieti napísal úplne iný autor (David Lagencratz) a stojí úplne mimo celej série. A i vy urobíte najlepšie, ak zabudnete na Millenium, Rooney Maru i Davida Finchera a budete vnímať Dievča ako samostatný temný krimi triler, ktorý má bližšie k Bondovi ako vízii Stiega Larssona.
"Keď to už Stieg nepíše, logika kolíše a scenár hlúposťami škrípe."
Je super, že pri sledovaní Dievčaťa v pavúčej sieti nemusíte vedieť vôbec nič o predošlých dobrodružstvách geniálnej hackerky Lisbeth Salander (Britka Claire Foy). Režisér Fede Alvaréz sa hneď v úvode venuje tejto nekonvenčnej ochrankyni slabších. Dostatočne hlboko vykresľuje jej charakter, detstvo i ďalšiu dejovú motiváciu. Čo už ale nie je také super, a je v podstate jediná väčšia výčitka k filmu, je scenár. V porovnaní s prepracovaným predošlým filmom Muži, ktorí nenávidia ženy je len slaboduchým generickým klišé akčným trilerom s bradatými archetypmi. Rusi sú zlí, vo vzduchu visí nukleárna hrozba, všetko sa rieši v posledných sekundách aj vďaka americkému agentovi... Jednoducho povedané, ráno po kine sa zobudíte a budete si viac pamätať to, ako ste spomedzi zubov dolovali zaseknutý kúsok nachos či sexy návštevníčku kina o tri rady pod vami, než zápletku filmu. Tá totálne vyšumí doprázdna a pár minút som sa musel zamýšľať aj pri písaní recenzie, o čom to vlastne bolo.
Nenechajte sa mnou ale odradiť, lebo film má jedno eso v rukáve, kvôli ktorému ho musíte vidieť. Je to samotný režisér Fede Alvárez. Ten je jeden z najvýraznejších tvorcov novej hollywoodskej vlny a majster hororového remesla. Na konte má kvalitný remake kultového Evil Dead a natočil jeden z najlepších hororov poslednej dekády Muž v temnote (2016). I predvídateľná kriminálka vďaka nemu svižne odsýpa, baví a filmových fajnšmekrov potešia a zohrejú vyšperkované akčné scény ladené netradične do znepokojivej temnoty. Už úvod je slušne mrazivý, nasleduje naháňačka s motorkou po chatrne zamrznutom jazere, vybuchujúci dom či klasická bourneovská rúbanica v kúpeľni jeden na jedného.
"Dekadentné Lamborghini na snehu"
Fede Alvaréz sa nebojí vytiahnuť lesbický sex, mučenie pomocou podivného latexového obleku evokujúceho zvíjajúce sa embryo či fantastické boje v zahmlenom starom dome, kde z dymu prebleskujú len zlovestné červené oči v plynových maskách a výboje z elektrických obuškov. Režisér má vizuál i tempo zvládnuté na jednotku a pri slušnejšom scenári by išlo určite o netradičný akčný filmový zážitok. Takto hrozí, že divák čakajúci inteligentnú krimi odíde z kina znechutený a mainstreamový divák neocení technickú brilantnosť niektorých scén.
Postavy sú až na Lisbeth úplne v úzadí a dovolím si povedať nepodstatné, Blomkvist je len do počtu a spolu s americkým agentom robia Salanderovej len krovie a sekundujúci komparz. Ani samotná Lisbeth Salander nie je herecky tak výrazne stvárnená ako v prípade Noomi Rapace či Rooney Mara, ale i tak je výkon Claire Foy uspokojivý a prerod z anarchistickej hackerky na nesmrteľnú akčnú hrdinku, ktorá si rany opravuje spinovačkou a sekundovým lepidlom, je uveriteľný.
Režisér opäť využíva pri hudbe služby skladateľa Roque Baňosa, s ktorým spolupracoval už pri Mužovi v temnote a spolu vytvárajú príjemné pochmúrnu, do hororu ladenú severskú atmosféru zamrznutého Štokholmu.
Naše hodnotenie
Informácie o filme
Dievča v pavúčej sieti The Girl in the Spider's Web
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!