Filmový rok sa s rokom zišiel a je čas obhliadnuť sa za haldou peňazí pochovanou v útrobách temného multiplexu a časom stráveným čučaním na obrovské (Imax), veľké (multiplex) či normálne (art kiná) plátno. Ak ste len sťahovali a pozerali zhmotnené vízie filmárov na notebooku, TV, (c)hoďte sa hanbiť do studenej vane ku kaprovi, ale i pre vás tu je skromný prierez rokom 2017. Prejedenému majonézového šalátu mi náš nebezpečný šéfredaktor priložil nabrúsený lístok do kina k hrtanu (kto sa porezal na papieri, vie, o akom nebezpečenstve hovorím), aby som spísal nejaký rebríček za uplynulý rok, a to sa samozrejme neodmieta, keď sa teda chcete dožiť poopičného novoročného rána.
Pozrime sa na ultimátne filmové panoptikum roka 2017. Ktoré resty sa vám oplatí dohnať a čomu sa môžte s kľudným svedomím vyhnúť? Pozrime sa teda postupne na tieto kategórie:
Najlepší horor, Najhorší film, Najväčši mindfuck, Najzábavnejší film, Najlepší komiksový film, Najväčšie sklamanie, Najlepší seriál a tadáááá FILM ROKA 2017.
V tomto článku sa pozrieme na piatich finalistov prvej kategórie:
Najlepší horor roka 2017
- Annabelle 2: Zrodenie zla (Annabelle: Creation)
Annabelle je strašidelná bábika, ktorá sa mihla na konci filmu V zajatí démonov. Prvý diel veľa slávy u kritikov nezožal, i keď mne sa páčil, ale vďaka finančnému úspechu sme si mohli vychutnať o triedu kvalitnejšie pokračovanie. Wan ho zveril do rúk režiséra Nezhasínaj! Davida F. Sandberga, ktorý nesklamal a prináša klasickú strašidelnú "wanovinu". Temný dom, fungujúce ľakačky, pomalé tempo a hlavne neobvykle šialený brutálny záver. Skvelý detský kasting a desivé zlo sú samozrejmosťou. Čím ale Annabelle 2 vyniká, je, že prepája Wanove filmy Insidious s V zajatí démonov a vytvára tak akési temné univerzum alá Marvel. Zvláda tak to, čo sa nepodarilo najnovšej Múmii - založiť temný vesmír vzájomne prepojených filmov. Čaká nás ešte horor The Nun, Conjuring 3 i Insidious 4 a som zvedavý, či sa toto hororové prepájanie kvalitatívne osvedčí.
- Tajomstvo smrti slečny nezmánej (The Autopsy of Jane Doe)
Nový film od tvorcu Lovca Trollov, jedného z mála filmov, ktoré si púšťam opakovane, je jednoducho splnený sen. V prípade, ak ide o horor, dokonca mokrý sen. Pitva Jane Doe u nás síce nešla v kinách, čo je isto škoda, ale práve preto by ste ju nemali minúť. V Európe bola oficiálna premiéra v roku 2017, takže patrí sem. Jane Doe je klasický duchársky horor odohrávajucí sa celý v jednej podzemnej pitevni počas pitvy s dvoma skvelými hercami a jednou tajomnou mŕtvolou. Meno Jane Doe sa dává neidentifikovaným mŕtvolam, ako však vynikajúci herci Emile Hirsch i Brian Cox zistia, studená žena na ich stole nie je až taká neznáma a vlastne ani tak celkom mŕtva. Nórsky ržisér André Øvredal dokazuje, že kvalita Lovcov nebola náhodná a Pitvou smelo konkuruje tomu najlepšiemu z dielne Jamesa Wana.
- Uteč (Get Out)
Get out tento rok zabojoval o Zlatý glóbus v katégorii komédia/muzikál. Je to cez čiaru, ale len to dokazuje zúfalosť v niektorých kategóriach prestížnych ocenení. Uteč je síce zábavný film, ale inak ide o čistokrvný horor s dobre zvládnutou satirickou kritikou spoločnosti. Spoiler alert! (Bohatí beloši si chcú zachovať nesmrteľnosť a presúvajú svoje duševné schránky do tela silných mladých černochov a žijú tak večne). Zbohatlíčka Rose si privedie černošského frajera Chrisa domov k rodičom, ktorí majú sluhov černochov a jej matka sa ho hypnózou pokúša odnaučiť fajčiť. Get Out pekne pracuje s očakávaním diváka, stupňuje napätie a vedie k šokujúcej pointe skrz špičkový herecký výkon Daniela Kaluuya. Našťastie, Get Out nevsádza len na kritiku rasistickej spoločnosti ani na prvoplánové obsadenie hlavnej úlohy černochom. Film i sám o sebe hrá s divákom nepredvídateľnú hru na mačku a myš, inteligentne pobaví a rovnakou mierou i vystraší.
- To (It)
Kingovo šialené chrlenie slov na papier som čítal ešte ako stredoškolák. To znamená vyše tisícstranovú knižku o vyčíňaní zla v mestečku Derry z pera Stephena Kinga, ktorý posledné roky píše rovnako, ako Ridley Scott režíruje. Zle. Režírovať mal pôvodne Cary Fukunaga (True Detective), ktorý sa neskôr stiahol len na pozíciu scenáristu. Vzhľadom na jeho génia by išlo určite o počin roka, ale i v scenári vidno nespornú kvalitu. Práce za kamerou sa ujal Andy Muschietti, ktorý má na svedomí kvalitnú Mamu. Tá rovnako ako It zlyháva mierne na konci, ale inak ide o výborný temný horor. TO je podľa mňa nesfilmovateľné dielo a tomu súčasnému sa To podarilo zatiaľ najúspešnejšie . Popiera To klasické filmové poučky, hneď zo začiatku sa tu žerú malé deti (i keď v knižke je i ich o dosť viac), šialené zlo v podobe klauna Pennywisea je desivé vďaka skvelému zahraniu Billa Skarsgårda. Atmosférou To má veľmi blízko k hororom Jamesa Wana, herecky i príbehovo ho ale prekonáva výborny seriál Stranger Things a na konci zistíte, že ide len o prvú časť dvojdielneho filmu. Čo je trošku podraz, nakoľko film u nás išiel do kín bez podnázvu, ale stále ide o výrazný, výnimočný oldschool horor, ktorý vie skvelo vydesiť a funguje i príbehovo.
- Split
Ako redakčný fanúšik hororového žánru by som si mal v tomto výbere rochniť ako ihličie pod vianočným stromčekom číhajúce na bosé nohy, ale opak je pravdou. Práve tu som mal najväčšiu dilemu. Krvavý súboj medzi IT a najnovším Shyamalanom však u mňa vyhral indický režisér. Hneď v úvode roka mal v našich končinách premiéru Split. Shyamalan vstal posledné roky z popola, spravil čiaru za príšernými kasovými trhákmi, ktoré zo seba dokázal zo svojej odvrátenej strany vytlačiť, a zameral sa na komorné temné malé horory. To je len dobré, lebo v tomto subžánri sa našiel. McAvoy hrá šialenca s bipolárnou poruchou osobnosti. Rovno ich má 23 rôznych vrátane niekoľkých ženských či detskej (nemýliť si to so schizofréniou), unesie tri mladé študentky a tie čaká naplnenie predurčenému osudu. Split je originálny, temný, so šialenou pointou a geniálne zahraný. Viackrát! A na konci je čerešnička, keďže M.Night Shyamalan si tvorí svoj vlastný prepojený vesmír na štýl Wana.
Najhoršie za rok 2017: Votrelec:Covenant, Bye Bye Man, Život, Jigsaw
Sumár toho nelichotivého v horore i prekvapení, ktoré síce nedosiahli kvalitou do rebríčku a vzhľadom na očakávania, respektíve neočakávania len milo prekvapili: Najnovšiemu Votrelcovi sa ešte budem venovať v ďalšom rebríčku, ale Ridley pravdepodobne zarezal celú ságu, Bye Bye Man recenziu nájdete odo mňa na webe a desivé sú v ňom hlavne digitálne efekty. Život veľa ľudí chváli, mne prišiel ako veľmi slabá naivná kopírka Votrelca (toho strarého) - keď vesmírne temno, tak jednoznačne Europa Report (2013), ktoré si dáva Calvina na raňajky. Jigsaw oživil obľúbenú ságu Saw, ale lepšie by bolo, keby v hre zlyhal a ostali jej pozostatky pekne uležané na ľade. Slabé pasce, málo brutality a amatérski herci veľa strachu v kine nepredviedli.
Prekvapenie roka: Leatherface, 47 metrov, The Babysitter, The Belko Experiment.
Milo prekvapilo oživenie série o Texaskom masakri - francúzski mäsiari, ktorí majú na svedomí brutálne Inside, sa vybodli na cenzúru a vo filme vybodali brutálne všetko, čo sa dalo. 47 metrov je príjemný klaustrofobický horor o tom, čo sa stane, keď v Mexiku vleziete do hrdzavej klietky, tá sa urve a vám chce potom jedno velké biele žraločie hovädo vyrvať zopár kúskov z opáleného tela v neopréne. The Babysitter je v Netflix distribúcii, režisér MCG natočil satanistických Charlieho Anjelov, kde partia modeliek usporiada rituál v dome decka, ktoré majú strážiť. Ten je hororovou verziou Kevina zo Sám doma a sexy kasting sa pomaly brutálne scvrkáva. The Belko Experiment odporúčam každému, kto pracuje v korporáte. Režisér brutálneho Wolf Creek a scenárista Strážcov galaxie sa spojili a z toho mohla vzniknúť iba takáto šialene brutálna a pritom zábavná sociálna satira. Narozdiel od parodického Babysitter však ide ale skôr o čistokrvný, absurdne brutálny horor, kde 83 korporátnych zamestnancov zostane zavretých v budove a musia sa postupne zabíjať, aby prežili. V hlave majú totiž implantát a ten náhodne exploduje, pokiaľ sa nenaplní počet úmrtí v určený čas.
Zdroj obrázkov: Google
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!