Za prvý film Noir sa obvykle považuje Maltézsky Sokol od Johna Hustona. Film je natočený podľa predlohy Dashiella Hammetta. Scenár tohto filmu vznikol veľmi pozoruhodnou cestou. Pred odchodom na dovolenku zadal John Huston svojej sekretárke úlohu, aby knihu prešla a upravila do podoby scenára. Teda aby označila každý obraz ako exteriér, alebo interiér a popísala základný dej prostredníctvom dialógu obsiahnutého v knihe. Potom odišiel dovolenkovať do Mexika. Počas jeho neprítomnosti sa tento polodokončený scenár dostal do rúk Jacka L. Warnera. Tomu sa scenár zapáčil. „Skvelé, podarilo sa vám presne vystihnúť atmosféru knihy.“ Oznámil prekvapenému Hustonovi.
Ako je to možné? Kniha je predsa kniha a film je film. Sú to dve rozličné formy umenia, ku ktorým treba pristupovať odlišným spôsobom. Na tomto sa popálil aj Francis Scott Fidgerald, autor Veľkého Gatsbyho. Jeho scenáre nikto nechcel, aj keď ako spisovateľ bol výnimočný.
S Dashiellom Hammettom je to ale iná káva. Ak ste niekedy čítali jeho knihy, už viete v čom je fígeľ. Hammett totižto nepopisuje vnútorné pochody a pocity postáv. Skúste si prečítať kúsok z Utrpenia mladého Werthera a porovnajte si to napríklad s Hammettovým Maltézskym Sokolom, či Chudým mužom. Takže nabudúce, keď vám niekto povie, že nemôžete prepísať knihu na scenár, lebo to nebude fungovať, neverte mu. Môžete! Treba len mať tú správnu knihu.
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!