Takmer po dvadsiatich rokoch od vzniku kultového seriálu Pobrežná hliadka prichádza do kín jeho celovečerná verzia poňatá ako komédia. Pôvodný seriál sa bral vo svojej dobe vážne, dnes už pôsobí samozrejme miestami smiešne a prehnane. Film Baywatch sa prezentuje hneď odzačiatku ako bláznivá komédia typu Jump Street, ku ktorej má dokonca bližšie ako k originálu. Zo seriálu si v podstate požičiava len názov a pár nepodstatných prvkov (červené plavky, pláž, spomalené zábery).
Ako predbehnúť starobu (Autá 3, 2017)
Bleskový McQueen v čase premiéry Áut (2006) zožal veľký úspech. Nečudo- pixarovský svet rozprávajúcich vozidiel bol zaujímavý, žiarivý, nabitý vtipmi a hlavná postava, červený pretekár s číslom 95 sa vďaka tomu po dlhý čas objavoval na všetkých detských peračníkoch a boxoch na desiatu. Potom však prišiel druhý diel a s ním úpadok kvality a tým pádom aj popularity. A teraz prichádza diel tretí, v ktorom sa Bleskový musí vysporiadať s tým, že už nie je najmladší a ani najrýchlejší. Podarilo sa s touto nie príliš detskou témou Pixaru uspieť a vrátiť Autá späť do ich pôvodných koľají?
Nové neznamená lepší (Múmia, 2017)
Od původní série Mumie neuteklo zase tolik času, avšak ve studiu Universal už před pár lety odhalili plány na nový vesmír svých slavných filmových monster, do kterého se počítalo i s novou verzí Mumie. Ten měl původně odstartovat Drákula: Neznámá legenda, avšak po vlažném přijetí tohoto snímku se tvůrci rozhodli pro radikální změny a tahle rádoby-marvelovská frančíza se rozjíždí až se současnou novinkou, remakem Mumie s Tomem Cruisem v hlavní roli.
Historická událost z jiného pohledu (Smrtihlav, 2017)
Není tomu příliš dlouho, co se v kinech objevil snímek Anthropoid o stejnojmenné operaci, která měla za úkol odstranit tehdejšího říšského protektora Reinharda Heydricha. Nedávno navíc uplynulo 75 let od tohoto činu československých parašutistů a do našich kin se nyní dostává druhé zpracování tohoto historického momentu v krátké době. Jak tedy dopadl snímek Heydrich: Muž so železným srdcom ?
"Paradoxne prvý DC komiks, ktorý má g....grády a dušu." (Wonder Woman, 2017)
Filmy podľa komixov od DC Comix (Batman vs Superman, Suicide Squad) posledné roky ťahali oproti Marvelu (Captain America, Avengers) kvalitatívne za ten kratší koniec. Síce boli zábavné, ale ako Samovražedná jednotka, tak i Snyderov Batman postrádali hlbší kontext a nevyvolávali takmer žiadne emócie. Wonder Woman namiesto neustálej akcie servíruje pomalým tempom hlavne príbeh o postavách. Ten je občas prerušený parádne zrežírovanou akciou. Až sa mi nechce veriť, že film má na svedomí Patty Jenkins, ktorá má vo svojej režisérskej filmografii akurát drámu Monštrum. Full frontal súboje totiž pripomínajú to najlepšie z Matrixu a bojové scény prehľadnosťou a spomaľovačkami vrchol umu Zacka Snydera (300, Batman versus Superman). Ten film produkuje, takže je vo filme badať jeho vizuálny kumšt a remeslo.
"Dovtedy sa chodí s kamerou do lesa, až...." (Blair Witch: 20 rokov potom, 2016)
Prvý Blair Witch (1999) bol bezpochyby fenómen, ktorý spopularizoval dovtedy okrajový subžáner hororu – found footage. To znamená, že divák sleduje film, ktorý sa tvári ako nájdený kamerový záznam. Jeho základnými proprietami sú roztrasená ručná kamera, rôzne obrazové defekty ako výpadky obrazu, šumy, prasknutý displej a ak ďalej (keď vás naháňa v lese ježibaba, nestaráte sa predsa o dokonalý záber). Horor z marylandských lesov režiséra Eduarda Sancheza bol komerčným hitom a keď si odmyslím príšernosť Book of Shadows: Blair Witch 2, je až prekvapivé, že pokračovanie prichádza skoro po dvadsiatich rokoch. Sprevádzala ho kontroverzná marketingová kampaň, keďže sa film až do poslednej chvíle maskoval za krycím názvom The Woods. Réžie sa chopil skúsený Adam Wingard zodpovedný aj za film V/H/S (2012), v ktorom doviedli found footage až do ad absurdum, takže očakávanie boli veľké. Pôvodne mal oficiálne pokračovanie zrežírovať hneď po úspechu jedničky Sanchéz i s pôvodnými hercami, ale to mu zatrhlo samotné štúdio.
Jack Sparrow opäť úspešné vyplával z prístavu (Piráti Karibiku: Salazarova pomsta, 2017)
Sezóna veľkolepých letných spektakulárných blokbastrov sa začína pomaličky rozbiehať a hneď v úvodnom špurte tu máme jedno veľké prekvapenie za druhým. Od Aliena som čakal stávku na istotu, kvalitatívnu pecku, a je to veľmi jemne povedané sklamanie. Na piatych Pirátov som preto išiel s kacírskou myšlienkou, že si to tam tie dve hodinky v kine pretrpím. Tento chatrný obitý škuner dostal nový náter v podobe sviežej krvi nových režisérov - Nórov Joachima Rønninga, Espena Sandberga stojacich za výborným morským dobrodružstvom filmom Kon-Tiki (2012), Javiera Bardema ako charizmatického záporáka a herecky obstojný mladý párik ako nosnú časť deja. Spolu nechytili len druhý dych do plachiet, ale rovno tajfún, ktorý ich celú stopáž ženie vpred za dychberúcim dobrodružstvom.
Jak vyhrát válku a nezbláznit se (War Machine, Netflix, 2017)
Netflix začíná přitvrzovat a několikanásobně rozšiřuje svoji originální produkci. Netýká se to ovšem jen seriálů, ale i filmů. A i letošní novinky z produkce internetového giganta si našly cestu na filmové festivaly. Jedním z nich je v posledních dnech diskutovaný snímek War Machine, který se i přes mrzké ohlasy v zahraničí a konečnou absenci na filmovém festivalu v Cannes stal hlavním bodem diskuze o budoucnosti filmu a filmových festivalů, kterým není po chuti politika zveřejnění filmu již několik dní po uveřejnění na prestižních festivalech. Jaký je ale samotný film figurující v této aféře?
Hledám posádku, značka: IQ 0 (Vetřelec: Covenant, 2017)
Velký návrat kultovního monstra. I tak by se dal označit snímek Vetřelec: Covenant, který se právě dostal do českých a slovenských kin. Ridley Scott se v něm vrací k sérii, kterou v roce 1979 pomohl nastartovat a stvořil tak monstrum (byť mu vdechl život švýcarský umělec H. R. Giger), které patří mezi ty nejznámější filmové zabijáky vůbec. Částečný návrat předvedl ovšem už před pěti lety, když se do světa téhle příšery vydal s prequelem Prometheus, na který tahle novinka volně navazuje. Povedlo se Scottovi natočit lepší podívanou, než právě onen kontroverzní a hodně propíraný prequel z roku 2012?
Po dlhých 38 rokoch je značka Votrelec späť v rukách jej stvoriteľa (Votrelec Covenant, 2017)
Kruh sa uzavrel. Takmer osemdesiatročný Ridley Scott dal vzniknúť legendárnej sérii o mimozemskom neľútostnom organizme, ktorá patrí k mojim najväčším srdcovkám. A zároveň ho sám asi aj pochoval najhorším votrelčím filmom v sérii. Áno, rátam aj s nešťastným Prométeom. Ten aspoň podnietil diskusné vášne o zrode človeka a samotného votrelca. Aj napriek ozaj hlúpemu správaniu posádky ponúkol kompaktné vizuálne ohromujúce scifi, ktorému chýbalo len jedno. A to samotné monštrum. Tých sa dočkáme v Covenantovi rovno troch v dvoch rôznych verziách, film však zlyhavá vo všetkomm ostatnom. Múdry sa učí na cudzích chýbach, hlúpy na vlastných a Scott sa nepoučil ani z kritiky svojho predošlého výletu do votrelčieho univerza.