Kruh sa uzavrel. Takmer osemdesiatročný Ridley Scott dal vzniknúť legendárnej sérii o mimozemskom neľútostnom organizme, ktorá patrí k mojim najväčším srdcovkám. A zároveň ho sám asi aj pochoval najhorším votrelčím filmom v sérii. Áno, rátam aj s nešťastným Prométeom. Ten aspoň podnietil diskusné vášne o zrode človeka a samotného votrelca. Aj napriek ozaj hlúpemu správaniu posádky ponúkol kompaktné vizuálne ohromujúce scifi, ktorému chýbalo len jedno. A to samotné monštrum. Tých sa dočkáme v Covenantovi rovno troch v dvoch rôznych verziách, film však zlyhavá vo všetkomm ostatnom. Múdry sa učí na cudzích chýbach, hlúpy na vlastných a Scott sa nepoučil ani z kritiky svojho predošlého výletu do votrelčieho univerza.
Už po videní traileru som mal obavy, nakoľko obsahoval všetky hlúpe scény z Prométea v pár minutách. Následný prológ uverejnený na youtube objasňujúci opravu Davida a pristánie s doktorkou Shaw na rodnej planéte SpaceJockeyov ale dával nádej na slušné scifi. Priznám sa, že prvých 30 minút som sedel prikovaný v sedadle Imaxu, uchvátený zábleskami Scottovho režisérskeho génia s pocitom, že toto bude za plnú pálku. Všetko sa však zrútilo ako domček z karát, keď Ridley prepol z priamočiareho desivého hororu na svoj filozofický blábol o zrode života/ o súboji dobra a zla a vysvetlenie zrodu Xenomorpha (cudzí organizmus, votrelec), ktorým pokazil aj Prométea.
V úvode filmu sledujeme vykrádačku prvého Aliena. Kolonizačná loď Covenant s menšou posádkou, dvomi tisícmi zmrazených kolonizátorov a ľudskými embrayami mieri na niekoľko svetelných rokov vzdialenú obývateľnú planétu. Cestou zachytia signál z bližšej planéty, ktorá má ešte lepšie podmienky na život ako pôvodný cieľ cesty. Zmätená posádka, ktorá vám bude i po pomalšej prvej hodine neznáma (v podstate sú to len nezapamätateľné postavičky, na ktorých sa vyriadia votrelci) tu pristáva, objavuje dýchateľnú atmosféru, vodu, lesy či dokonca pšenicu, ale zároveň sa tu zahniezdil aj diabolský android David vo svojej hre na Boha. Ridley začína rozohrávať svoj filozofický opus dei pretkávaný béčkovým hororom a zlyháva v obidvoch. Posádka sa správa ako mentálna skupinka z ústavu a vedci z Prométea sú oproti ním inteligenční obri s členským preukazom z Mensy.
Prvý Votrelec staval hlavne na tajomne, strachu z neznámeho. Alien Covenant je len recyklácia už videného. Ridley nielenže kopíruje sám seba z prvého Votrelca (celý úvod) a Prométea (loď, niektoré úplne rovnaké scény, David), ešte aj finálna akčná scéna je len slabšia kopírka Cameronových Votrelcov. Zároveň ale popiera i svoje predošlé filmy a pomyselný kódex votrelčieho universa. Tým sa kvalitatívne dostáva nebezpečne blízko k béčku Alien Vs Predátor, ktoré sa ale aspoň nebralo vážne a necitovalo Byrona/Schellyho. Temná hmota zrazu reaguje rôzne a nemusí nutne mutovať, maličký chestburster sa vyliahne z hrude kapitána skôr než poviete trikrát Mississippi (v prvom Alienovi to trvalo hodinu), inžinieri/spacejockeyi vyzerajú vzrastom ako ľudia (v o päť rokov staršom Prométeovi to boli obri), samotný neľútostný zabijak z vesmíru tu je príšernou snahou o polopatistické vysvetlenie jeho vzniku dehonestovaný a stráca svoju tajomnosť.
Ak vám vadilo, že v Prométeovi si posádka dáva dole helmy v neznámej jaskyni a nechá sa ošpliechať vodou, tuto si ich rovno ani nedajú a rochnia sa v každej možnej mláčke. Mohlo to byť aspoň slušné hororové béčko, ale niet sa s kým stotožniť, len vieme že sú všetci nejako príbuzní/manželia, ale i tak vám bude osud posádky ukradnutý. Katherine Waterston sa síce ako Daniels snaží, vodcovské črty a odvahu ale nezmyselne prejaví až na úplnom konci a charizme Sigourney Weaver žiaľ nesiaha ani po biele gaťky. Android David v mechanickom podaní Fassbendera je zase zúfalo vyčerpaná a predvídateľná postava. Síce vraždí za hudby Wagnerovho Príchodu Bohov do Vallhally a Ridley z neho urobil gro celého univerza, ale jeho správanie je len ošúchaným hororovým klišé a tiež často nedáva zmysel. Vyzerá to, že sa buď zase strihalo, alebo sa vysvetlenia šetria do ďalších dielov.
Čo som si užil, boli tri vynikajúce akčné hororové prestrelky (pole, útek z chrámu, finálný súboj). Režisér ale nemá problém následne zničiť tempo a dynamiku filmu desaťminútovým hraním na píšťaľku a vyprázdnenými rečami šibnutého androida. Hudba odkazuje na pôvodného Votrelca. Patrí určite k tomu lepšiemu vo filme a občas prispieva k slušnej atmosfére.
Zarážajúce sú priemerné CGI efekty. Na taký blokbaster som čakal prvú ligu, ale nie je tomu tak. Votrelci sú plne digitalizovaní a pôsobí to miestami rušivo. V pôvodnom Alienovi (1979) bol votrelec chlapík oblečený v kostýme a vyzerá to i dnes desivejšie ako čierny votrelec v závere Covenanta. Na konci filmu dokonca jedna mŕtvola vyzerá ako nepodarená plastová figurína z obchodu s oblečením.
Kamera je to najlepšie z celého filmu. Scenérie sú nádherné, obraz s dunivou hudbou vie očariť a stratený raj na konci sveta je vizuálne podmanivý. Všetko ostatné ale žiaľ zlyháva. Trošku ma desí predstava, že film tvrdo ráta s pokračovaním a Ridley plánuje natočiť ešte ďalšie dva prequely.
Naše hodnotenie
Informácie o filme
Votrelec: Covenant Alien: Covenant
- Austrália, Nový Zéland, Spojené kráľovstvo, Spojené štáty, 2017, 122 min.
- Žáner: Horor, Thriller, Sci-Fi, Akčný, Dobrodružný
- Réžia: Ridley Scott
- Scénar: Jack Paglen, Michael Green
- Kamera: Dariusz Wolski
- Hudba: Jed Kurzel
- Obsadenie: Michael Fassbender, Katherine Waterston, Danny McBride, Noomi Rapace, Guy Pearce, James Franco, Demian Bichir, Billy Crudup, Amy Seimetz, Jussie Smollett, Carmen Ejogo, Callie Hernandez, Alexander England
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!