Vojde chlapík do baru a.... Oprava. Privezie sa úplne ochrnutý chlapík na vozíku do motorkárskeho baru plného nebezpečných živlov a zahlási niečo na spôsob: „Kto pozná toho a toho, ktorý zavraždil moju ženu, nech si to s ním môžem vyriešiť tvárou v tvár na miestnych hnusných haj... záchodoch." Nie, to nie je vtip, ale len jedna zo scén v bizarnom sci-fi, ktoré práve beží v našich kinách a natočil ho za 5 miliónov spolutvorca Saw a dvorný scenárista hororového génia Jamesa Wana (V zajatí démonov) Leigh Whannell.
Muž na vozíku je Grey Trace (Logan Marshall-Green), jeden z mála ľudí, ktorý sa v budúcnosti vyhýba autonómnym autám, opravuje pre boháčov staré americké muscle cars a žije v inteligentnom dome so svojou úspešnou manželkou. Hneď v úvode ich auto ale na diaľku hacknú, manželku zastrelia a on prežíva ako mrzák na vozíku. Pomocnú ruku (doslova) mu podá tajomný milionár, ktorému opravoval auto a ktorý sa venuje vývoju ľudských implantátov na hranici legálnosti. Do tela si Grey nechá vložiť čip s umelou inteligenciou (ja to stále tvrdím spolu so Stephenom Hawkingom, že AI nás všetkých raz zabije), ktorá mu pridá +100 ku všetkým RPG zručnostiam. Grey ale okrem toho dokáže znova chodiť, identifikuje z videa vrahov svojej ženy, zvládne lepšie kung fu ako dieťa Nea z Matrixu a Jackieho Chana a celkovo je z neho nadčlovek. Ale ako všetko dobré, aj toto sa časom pokazí, AI v jeho tele ožije, začne sa s ním rozprávať a doslova mu začína prerastať cez hlavu. Grey tak musí bojovať s časom, lebo milionár sa snaží jeho čip vypnúť, akonáhle zistí načo ho využíva, s vnútorným démonom, s políciou a ešte i vrahmi jeho ženy. Stihne dokonať pomstu, ktorá najlepšie chutí servírovaná v high-tech (staré klingonské príslovie)?
V okamihu, ako som videl, že Upgrade je dieťa Leigha Whannella, veril som mu na sto percent. Od dua Wan, Whannell som ešte nevidel zlý film (a áno, videl som celú ich tvorbu a áno, občas som no-lifer). Dokážu i pri minimálnom rozpočte (Upgrade má financie na hranici nezávislého filmu) priniesť hollywoodsku áčkovú zábavu zabalenú v špinavom béčkovom háve, ktorá dokonale maskuje čachre machre so šetrením na efektoch a výprave. Natočiť uveriteľné sci-fi za také peniaze dokáže len talentovaný režisér a Leigh konečne vystúpil z tieňa úspešnejšieho Wana a dokazuje, že takým režisérom bezpochyby je. Už jeho prvý pokus za kamerou s Insidious 3 nebol kvalitatívne zlý, akurát mal smolu, že nadväzoval na dva vynikajúce diely.
Upgrade je už stávkou na istotu a pôsobí ako od mnohonásobne skúsenejšieho režiséra ošľahaného sci-fi žánrom. Leigh si napísal sám aj scenár a snáď i vďaka tomu tempo funguje lepšie ako švajčiarske hodinky, bez logických lapsusov a s dôsledným dbaním na nepresýtenie diváka sci-fi vychytávkami. Tie sú len zábavným pozadím v uveriteľnom svete , pričom dôraz je kladený na hnanie sa sympatického hlavného hrdinu za pomstou a zachovaním si zvyškov ľudskosti. Upgrade šikovne zakomponuje i pálčivé otázky súčasnej budúcnosti, ako sú všadeprítomné sledovanie vládou a sociálnymi sieťami, lietajúce kamery, drony, jednoduché zneužitie elektroniky v dome, v aute, škodlivosť virtuálnej reality či samotné pokusy o vytvorenie umelej inteligencie. A keď si už začnete myslieť, že film priamočiaro šprintuje do uspokojivého konca, Leigh vám šokujúcou dvojitou pointou vystrelí mozog do vesmíru účinnejšie ako dvojhlavňová brokovnica a vy si zatúžite pustiť tento film ešte raz.
Naše hodnotenie
Informácie o filme
Upgrade Upgrade
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!