Poznáte to. Pondelok ráno. Praženica vám prihorela, káva sa pripálila, autobus, prípadne vlak do práce šialene mešká. A keď príde, je plnší ako vlaky Indii. Stepujete na jednej nohe ako Čierna labuť, natlačený na spotených ľudoopov, čo nepoznajú dokonca ani reklamu na deodorant. Plahočíte sa zápchou tempom filmov Terrenca Malicka, po príchode do práce vám šéf korporátu prichystá prekvapenie v podobe výpovede pár rokov pred dôchodkom. Po ceste domov nevstúpite z kaluže do blata, ale rovno vhupsnete až po uzol kravaty do zdanlivo bezodnej jamy plnej močky.
Tak takýto deň zažil bývalý policajt Michael McCauley (Liam Neeson). Na dôvažok na krku hypotéka, decko, čo musí ísť na súkromnú školu a úspory v banke redšie ako vlasový porast Vina Diesela. Majkl sa vracia domov pravidelnou newyorskou vlakovou linkou ako už dlhé roky. Takmer každého cestujúceho pozná už z videnia. Čo nečakal, je, že si k nemu prisadne príťažlivá tajomná žena (Vera Farminga – áno, hrajú tu obaja Warrenovci zo V zajatí démonov) a ponúkne mu záhadnú ponuku. Na záchode je ukrytá štvrtina zo stotisíc dolárov, ktoré môžu byť jeho, ak nájde a označí GPS vysielačom človeka s prezývkou Prynne. Michael neuvážene peniaze nájde a rozbieha neľútostnú hru s teroristami a s časom, ktorý odsýpa každou ďalšou zastávkou.
Keď v roku 2008 Liam Neeson kývol Lucovi Bessonovi na úlohu najdrsnejšieho tatka vo vesmíre vo filme Taken (96 hodín), určite netušil, že ďalších desať rokov bude jeho kariéra hlavne v podobných akčných jednohubkách. Spojil sily so španielskym režisérom Jaume Collet-Serrom, v roku 2014 natočili film Nonstop, kde Liam eliminuje teroristov v lietadle a rozplieta šialenú zápletku. The Commuter, ako znie oficiálny názov filmu (slovenský prekladateľ sa zase vyblbol), je v podstate úplne voľným pokračovaním, akurát namiesto lietadla pobehuje Liam vo vlaku, nemá to už taký drive a zápletka je už bradatejšia ako hipster v novembri.
Liam Neeson je síce i v 65tke stále vo forme, cool a borec, ale v rámci zachovania ako takej realistickosti už dostáva viac do držky a vyhráva hlavne vďaka svojej policajnej minulosti. Nohy mu však podráža hlavne slabší scenár. Teroristi sú až veľmi o krok vpred pred ním i divákom, vidia a predvídajú každý jeho krok, v pohodičke odpravia i Mikea z Breaking Bad presne v momentoch, keď im vyhovuje. Spätne po odhalení pointy zistíte, že konaniu zloduchov chýba zmysel. Logika skrátka škrípe viac, ako keď potiahnete ručnú brzdu odbrzdeného francúzskeho rýchlovlaku TGV. Film recykluje niektoré nosné prvky z filmu Nonstop, akurát vymenil lokácie zaujímavejšie pôsobiaceho lietadla za obyčajný vlak, v ktorom Neeson neustále pobehuje hore dole ako myš uviaznutá v labyrinte.
Našťastie pred predvídateľnou nudou zachraňuje precízna akčná réžia Jaume Collet-Serru, ktorý ma dynamiku v malíčku a i s evidentne nižším rozpočtom vie vykúzliť uspokojivú jazdu. Či už ide o pohľad, keď Michael leží na koľajniciach pod uháňajúcim vlakom, preskakovanie z vozňa do vozňa, alebo hand to hand boje, všetko má Serrov rukopis a preto pobaví. Veľkolepá akčná scéna je len jedna, snáď nebude spoiler, že ide o - i tak to každý očakával už od začiatku - vykoľajenie vlaku. CGI triková scéna je podarená a film v tejto akčnej tretine baví. Posledná tretina sa prehupne do rukojemníckej drámy, kedy režisér vyloží tromfy na stôl a vybafne na diváka udržiavaného v napätí z nevedomosti svoju sofistikovanú pointu. Namiesto esového pokra je to i v porovnaní s filmom Nonstop tentokrát s prižmúrením oka maximálne slabá postupka.
Muž vo vlaku má tú smolu, že ide už o XY-krát film podľa rovnakej schémy s Liam Neesonom v krátkom časovom slede pár rokov. 96 hodín je v tomto etalónom akčnej drsnej školy, Nonstop bol tiež fajn, lenže téma nečakane drsného otca rodiny versus mafia/teroristi/Balkánci/pandrlák z Alzy je už prevarená, vydojená a cítiť celkovú únavu materiálu. Herci sú výborní vrátane malých štekov (Vera Farminga, Patrick Wilson či Sam Neill). Réžisér s kameramanom robia, čo môžu, hudba fajnovo podtrhuje napätie a časový limit, ktorý má Liam na nájdenie Prynna - a nestačí to. Všetko sme už videli predtým, film ťažko dačím prekvapí a zlyháva i pointa, ktorá síce počas filmu funguje, ale v závere je už cez čiaru. Liam Neeson sa pravdepodobne týmto filmom rozlúčil s akčnou kariérou (fňuk). Kondičku síce má, vo vlaku nabehal viac ako revízor v budapeštianskom metre, ale asi sa už chce venovať serióznejším úlohám. Chyba nebola v ňom, ale nabudúce by to chcelo od režiséra nielen zmeniť dopravný prostriedok, ale i trošku prehádzať základnú premisu filmu a premyslieť pointu.
Zdroj obrázkov: IMDB
Naše hodnotenie
Informácie o filme
Muž vo vlaku The Commuter
- Francúzsko, Spojené kráľovstvo, Spojené štáty, 2018, 104 min.
- Žáner: Thriller, Akčný
- Réžia: Jaume Collet-Serra
- Scénar: Philip de Blasi, Byron Willinger
- Kamera: Paul Cameron
- Hudba: Roque Baños
- Obsadenie: Liam Neeson, Vera Farmiga, Sam Neill, Patrick Wilson, Elizabeth McGovern, Jonathan Banks, Dean-Charles Chapman, Killian Scott, Shazad Latif, Clara Lago, Florence Pugh, Letitia Wright, Andy Nyman, Roland Møller, Adam Nagaitis, Colin McFarlane, Kobna Holdbrook-Smith, Jamie Beamish, Damson Idris, Anthony Milton, Graham Curry, Zaak Conway
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!