Videl som veci, ktorým by ste vy, ľudia, neverili. Zapálené vojnové lode v mliečnej dráhe Orionu. Videl som C lúče žiariť v tme blízko Tannhäuserovej brány. Všetky tieto chvíle sa stratia v čase, ako slzy v daždi.
Pôvodný Blade Runner (1982) od Ridleyho Scotta je dodnes rozporuplné scifi s kultovým statusom. Jedni ho považujú za nadčasové scifi, druhí zase za nudný jednoduchý nadhodnotený film. Nič medzi tým. Ja patrím do prvého tábora a filozofická noir krimi je môj najobľúbenejší film vôbec. Z pokračovania som mal obrovské obavy a ani som ho vlastne nechcel vidieť. Niektoré legendy by skrátka nemali byť vykopané z hrobu. Rovnako si určite povzdychol hlavný hrdina pokračovania. Režisér Denis Villeneuve má však na konte úžasných Prisoners či Arrival a nedať mu šancu by bola osudná chyba. Na film som išiel s maximálne kritickým nadhľadom. S potešením vás však poprosím o nakvapkanie obrej dávky vizínu, pretože tohtoročná ultimátna masáž očných buliev je tu a trvá nezvyklých 163 minút. Len malé upozornenie, bez pozretia 35 rokov starého originálu sa pripravíte minimálne o polovicu zážitku. Sequel je totiž v prvom rade pocta Ridleyho opusu dei. Takisto táto recenzia musí obsahovať spoiler z nestarnúceho scifi, ktorý ovplyvnil také prelomové filmy ako Ghost in the Shell a tým pádom i Matrix. Odporúčam pre maximalizíciu zážitku prečítať si i predlohu od Phillipa K. Dicka (Snívajú androidi o elektronických ovečkách), z ktorej Ridley vychádzal a ktorá rozširuje univerzum.
Blade Runner (1982) je podobne ako Votrelec pomerne priamočiare scifi, ktoré stavia okrem hereckých výkonov hlavne na noir atmosfére a artdeco štylizácii, ale obsahuje i geniálnu pointu, o ktorej celé generácie filmových kritikov/divákov vedú polemiku. Bol Deckard (Harrison Ford) sám android a lovil vlastný druh? Scott sám potvrdil, že áno, bol, a hlavne režisérska verzia z roku 1992 dáva jasnú odpoveď vďaka snovej pasáži s jednorožcom a origami v úplnom závere. Dodnes mám zimomriavky z tohto úderného vyvrcholenia.
Nový Blade Runner 2049 priamo nadväzuje na túto pointu. O 30 rokov neskôr sledujeme úpadok ľudskej civilizácie a pokus o jej zmŕtvychvstanie. Tyrellovo impérium sa zrútilo, lov na zostatky jeho vzbúrených androidov ľudskejších ako človek pomaly finišuje a na troskách starého sveta vládne korporácia démonického Niandera Wallace (Jared Leto, ktorý veľa pozeral do mobilu). Ten sa taktiež hrá na Boha, ale jeho androidi sú len poslušní otroci makajúci na umelých potravinových farmách mimo ľudskej civilizácie. V tomto temnom svete pátra bladerunner, dôstojník LAPD (losangelské policajné oddelenie) s kódovým označením K (zasnený Ryan Gosling), po posledných preživších tyrellových droidov. Hneď úvodná scéna vzdáva poctu originálu a bitka s prelomením steny odkazuje na záverečnú naháňačku z jedničky. Zároveň je podstatná pre pointu celého filmu. Nič neprezradiť z deja je priam nadľudská úloha, ale to bolo i zrežírovanie dôstojného pokračovania tohto filmu. Silu pokračovania si divák uvedomí až práve v závere, kedy všetko mätúce do seba krásne zapadne a začne dávať zmysel. Ale príbeh rovnako ako v roku 1982 ani teraz nie je to hlavné. I keď priamočiaru akčnú krimi naháňačku na ľudských robotov Villeneueve obohatil o väčšiu mystiku a košatejšie rozvíja načrtnuté univerzum, stále je to atmosféra, ktorá tvorí gro celého filmového zážitku. Android K pomaly putuje podmanivým svetom, počas pátrania si začína uvedomovať sám seba (scéna so zisťovaním pravosti sna patrí k tej najsilnejšej) a okrem samého seba nachádza i roky skrývajúceho sa Deckarda. Práve precítený herecký prejav Harrisona Forda upozorňuje na odosobnený "robotí" zasnený výraz Ryana Goslinga, ktorý celý film zámerne umocňuje divákovu odosobnenosť od emócií. Film je chladný, tak ako svet budúcnosti naokolo, zahalený v smogu a daždi tajomna, načrtnutý len zvoľna s ponechaním na vlastnú fantáziu každého.
Villeneuve umne rovnako ako Ridley celý čas klame telom, jasná pointa sa obráti naruby v závere a celé to má šialený filozoficko-biblický presah, do ktorého však nechcem rýpať, lebo by to vydalo na ďalší článok. Vnímavý divák si z filmu odnesie materiál na premýšľanie. Kto čaká dynamickú akčnú scifi jazdu, pravdepodobne film odzíva a zbytočne zatratí. Veľa scén podnecuje k premýšľaniu o súčasnom ľudstve. Dá sa virtuálna partnerka naozaj milovať a dokáže to ona alebo je to len program, ktorý má človeka zotročiť cez jeho základne pudy a potreby? Sme takí závislí na technológiach, že výpadok by znamenal zánik? Sme tak odtrhnutí od sociálneho kontaktu, že umelá bytosť je ľudskejšia ako človek? Rovnako ako nadčasový Blade Runner, na tento piedestál kultovosti môže dosiahnuť i jeho pokračovanie.
Komu chýba vo filme viac akcie, určite ocení poslednú polhodinu v bičujúcom oceáne. Tá ma doslova nedychájuc pribila do sedadla a je to to najlepšie/najoriginálnejšie, čo som za ostatné roky videl. Vtedy sa objaví na scéne i Harrison Ford, pointa začne gradovať a snový záver dáva nádej na sľubné pokračovania a zároveň uzatvára film i ako celok. Rovnako ako originál.
Nebyť lietajúcich USB kľúčov minidronov, kľudne by som si myslel, že ide vizuálne o film z roku 1982. Villeneuvov cit pre vizuál by sa mal povinne vyučovať na filmových školách. Upršaná atmosféra ostala - ak neprší, aspoň sneží - ale noir pocit sa vytratil. Namiesto neho prevláda bezútešná červená hrdza postapokalyptického sveta alá Mad Max. Nový Blade Runner je famózna pocta kultovému scifi, čo je určite aj zásluhou spolupráce pôvodného scenáristu. Taktiež dunivý, rušivý, zámerne znepokujujúci hudobný podmaz skvelo nadväzuje na legendárneho Vangelisa. Hans Zimmer a Benjamin Wallfish stvorili soundtrack, ktorý sa síce bude ťažko počúvať osve a zaručene privodí depresiu, ale spolu s nadčasovou réžiou vytvára dokonalú symbiózu obrazu a zvuku. Blade Runner 2049 znepokojuje pomerne možnou bezcitnou víziou blízkej budúcnosti, podivnými erotickými naráciami (sochy, zrod droidky, klon postavy z jedničky) a hlavne s citom rozširuje univerzum Blade Runnera spôsobom, akým by to v súčasnej forme nezvládol ani samotný Ridley. Ak príde pokračovanie od rovnakého režiséra, budem rád, ak nie, nič sa nedeje, lebo jedna kapitola sa definitívne uzavrela a tie dve pol hodiny v losangelskom daždi boli osviežujúco veľkolepou poklonou.
Naše hodnotenie
Informácie o filme
Blade Runner 2049 Blade Runner 2049
- Spojené štáty, 2017, 163 min.
- Žáner: Thriller, Sci-Fi
- Réžia: Denis Villeneuve
- Scénar: Hampton Fancher, Michael Green
- Kamera: Roger Deakins
- Hudba: Benjamin Wallfisch, Hans Zimmer
- Strih: Joe Walker
- Produkcia: Broderick Johnson
- Obsadenie: Ryan Gosling, Harrison Ford, Sylvia Hoeks, Ana de Armas, Jared Leto, Robin Wright, Dave Bautista, Carla Juri, Mackenzie Davis, Lennie James, Barkhad Abdi, David Dastmalchian, Wood Harris, Hiam Abbass, Mark Arnold, Edward James Olmos, Sean Young
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!