V posledných dňoch slovenské média zaplavili správy o novom slovenskom filmárskom projekte Slovensko 2.0. Stojí za ním desať režisérov, mnoho kameramanov, zvukárov, strihačov a veľký filmový štáb. Producentmi a tvorcami celého konceptu je však Mátyás Prikler a Zora Jaurová. My sme sa pána Priklera opýtali na pár zásadných otázok ohľadom tohto zaujímavého projektu.
zdroj @MPhilms
1. Ako ste sa dostali od réžie filmov k produkcii filmu Slovensko 2.0?
Režíroval a zároveň som produkoval film Ďakujem, dobre. Založil som produkčnú spoločnosť a neskôr som začal produkčne zastrešovať aj filmy iných režisérov – kamarátov ako napríklad film Deti Jara Vojteka, ktorý sa práve dokončuje. Film Slovensko 2.0 mi prišiel ako zaujímavý nápad a produkoval som ho spolu so Zorou Jaurovou.
2. Kedy a hlavne ako vznikla myšlienka vytvoriť toto poviedkové dielo?
Prvýkrát sme sa so Zorou kvôli tomu stretli koncom septembra 2011. Čiže za asi dva a pol roka sme film vyprodukovali čo považujem za polozázrak. Tá myšlienka vznikla jednoducho. Prišlo nám to dôležité robiť reflexiu dvadsiatich rokov Slovenska a chceli sme ten film vidieť.
3. Film je momentálne celkom úspešný, aké však boli prvotné reakcie oslovených režisérov?
Dobré. Všetci sa asi potešili našej ponuke.
zdroj @MPhilms
4. Zasiahli ste niekedy do procesu nakrúcania alebo ste im nechávali voľnú ruku pri ich tvorbe?
Mali voľnú ruku, to bolo súčasťou konceptu od začiatku. S každým to bol dialóg a s každým iný, keďže sú to rozličné osobnosti.
5. Film sprevádzala výborná teasingová kampaň, ktorá sa odhalila iba pár dní pred premiérou. Bol to účinný spôsob, ako zaujať diváka?
Nemáme ešte všetko spracované a vyhodnotené úplne, ale podľa mňa to bol dobrý koncept. Minimálne je dobré, že sa o nekompromisnom autorskom filme toľko hovorí. Niekto ten film má rád, niekto na to nadáva, ale hlavne sa o tom ľudia bavia, čo je najdôležitejšie, aby tu nastal nejaký dialóg.
6. Ako to bolo s financovaním jednotlivých krátkych filmov?
Financovalo sa to ako jeden projekt. Získali sme grant z Audiovizuálneho fondu a vstúpili do toho koproducenti RTVS a spoločnosť Filmpark production.
zdroj @MPhilms
7. Film bol najprv uverejnený v kinách, potom ho odvysielala RTVS, následne sa začal predávať na DVD-čkach a pre predplatiteľov Piana je dostupný na webe. Prečo ste sa rozhodli film sprístupniť na všetkých týchto médiách naraz a nedržali ste sa obvyklého zdĺhavejšieho postupu distribúcie filmu?
V prvom rade je to iný typ filmu, lebo je to niečo medzi filmom a akýmsi projektom, keďže je to netradičný formát. Paralelná distribúcia je zabehanejšia prax vo svete ako u nás. Chceli sme to skúsiť. Výsledok je taký, že kinodivákov je približne toľko ako na podobných artových filmoch. V televízii však ten film mal asi 49 000 divákov, čo by sa určite nestalo, keby ten film vysielali polroka po kinopremiére mimo kampane. Výsledky z predaju DVD a z Piana ešte nemáme.
8. Ako by ste cudzincovi vysvetlili film Slovensko 2.0?
Je to film desiatich slovenských filmových režisérov ktorí odpovedajú na otázku ako by vysvetlili cudzincovi, čo je to Slovensko.
9. Aké sú vaše plány do budúcnosti? Zostanete pri produkcii alebo sa vrátite k režírovaniu filmov?
Tieto dve veci striedam. Podľa mňa každý máme viacero identít. Ako producent dokončujem film Deti Jara Vojteka a koprodukujeme film Mirage maďarského režiséra Szabolcsa Hajduho. Toto musíme dokončiť čo najskôr. Mám samozrejme niekoľko plánov priebežne, ale v tejto chvíli je asi zbytočné o tom hovoriť, lebo to nie je ešte úplne konkrétne.
Rozhovor bol autorizovaný.
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!