Meno Oľgy Záblackej pravdepodobne každému zarezonuje v ušiach. Už to ale nie sú iba rozhovory pri horúcom čaji a teplej deke na streche budovy v spoločnosti známych osobností. Okrem moderovania sa venuje aj mnohým iným akciám. Nedávno dokončila dokument o osobe bývalého trnavského arcibiskuba Bezáka, ktorý je momentálne možné vidieť v kinách. O tom, čo ju k tomu viedlo a ako ju baví úloha režisérky nám porozprávala v nasledujúcom rozhovore.
1. Kedy sa u vás zrodila myšlienka natočiť film Arcibiskup Bezák zbohom? Bolo to bezprostredne po tom ako prepukla aféra okolo jeho osoby, alebo ste s touto myšlienkou prišli až potom, keď ste videli pasivitu zo strany Katolíckej cirkvi?
Začiatkom minulého roka som začala pracovať na sérii medailónov o výnimočných ľuďoch. Mons. Bezáka som oslovila na účinkovanie v prvom z nich, pretože ma nesmierne zaujal svojou osobnosťou, postojmi a odvahou. Nápad nakrútiť celovečerný dokument prišiel až po dlhých rozhovoroch o jeho bohatom živote a tiež celej nepochopiteľnej kauze jeho odvolania z úradu trnavského arcibiskupa.
2. Angažujete sa v mnohýh hnutiach či už charitatívnych, alebo ľudskoprávnych. Je aj toto dôvod prečo ste sa rozhodli natočiť takýto film?
Už dlhé roky som honorovaná prevažne za moderovanie, scenáre a réžiu, prípadne dramaturgiu. Píšem tiež šansóny a texty pre rôznych interprétov. Aktivity, ktoré spomínate pochopiteľne honorované neboli. Naopak. V naivnej snahe chrániť ťažko vybojovanú demokraciu som založila na Hlavnom námestí Hyde park, aby ľudia mohli verejne vyjadrovať svoju slobnú vôľu. Ozvučenie som platila každý týždeň z vlastných peňazí. S Matejom Landlom sme moderovali mítingy Zachráňme kultúru a Zachráňme Slovensko. Zorganizovala som Koncert slobody, spolupracovala na mnohých podujatiach či už pre UNHCR, alebo pre občianske združenie Ľudia proti Rasizmu. Nedávno som moderovala koncert Slovensko pre Ukrajinu. Keď sa deje niečo, s čím bytostne nesúhlasím, snažím sa urobiť aspoň niečo. Hoci malé, ale nechcem byť ľahostajná. Čo sa týka “kauzy” Mons. Bezáka, bol to zrejme podobný pocit. Zrazu som si uvedomila, že človek, ktorého si toľko ľudí váži a obdivuje, má odísť z krajiny potrestaný bez vysvetlenia. A tí, ktorí majú podľa všetkého riadne za ušami, tu zostanú a budú sa tváriť, že sú svätí. Opäť som mala pocit, že treba niečo urobiť. Svoj postoj som vyjadrila filmom.
3. Toto je váš debutový film. Vždy ste chceli natočiť niečo vlastné, alebo vás k tomu prinútila spomínaná situácia?
Zrejme každý, kto privonia k réžii túži nakrúcať filmy. Je to nesmierne lákavá predstava, môcť sa vyjadriť na väčšej ploche. Veľmi ma oslovil film Juraja Lehotského Slepé lásky. Po prvom pozretí vo mne zostal zvláštny pocit, že chcem byť lepším človekom, a že aj ja by som chcela raz nakrútiť taký krásny film.
Viem, že je to úplne odlišný žáner a ani zďaleka si netrúfam porovnávať sa s Jurajom Lehotským, vynikajúcim a skúseným režisérom, ktorého si veľmi vážim, ale podarilo sa nám niečo, s čím sme vôbec nerátali. Vzbudiť u ľudí emóciu. Neustále dostávame informácie o tom, že po filme stoja a tlieskajú, alebo dojatí sedia a tlieskajú až po posledné písmenko v titulkoch.
Oľga Záblacká ©Milan Krupčík
4. Vnímate reakcie divákov na váš dokument?
Na moje veľké prekvapenie, po premiére filmu Arcibiskup Bezák Zbohom… som dostávala SMS-ky typu: “Pochopila som, aké dôležité je mať v srdci vieru, pokoru a nádej.” Potom: “Cítim sa byť lepším človekom.” Alebo: “ Z filmu som odchádzal s pocitom, že už nikdy nebudem mlčať keď sa bude diať niečo nekalé.”
Film divákov zasiahol a oslovil. Niektorí naň idú viackrát. Je to nádherný pocit a neviem či som si mohla priať niečo viac. Zaznamenala som síce aj zo tri prazvláštne kritiky, až podozrivo jedovaté, ale keďže neboli písané filmovými kritkmi a odbornínkmi, chýbala im úroveň a nadhľad, neberiem ich vážne. Dnes už môže do médií písať naozaj hocikto.
Moja priateľka režisérka mi pred premiérou povedala: “Najviac síry budú púšťať tí, ktorí v živote nič poriadne neurobili.” A tak to naozaj je.
5. Ako ste vychádzali s výrobným štábom, páči sa vám funkcia autorskej režisérky? Ako dlho trvala výroba dokumentu?
Pracovala som s tímom ľudí, s ktorými som robila užv minulosti svoje televízne autorsképrojekty. Sme zohratí, výborne si rozumieme. Pre mňa to však bol filmovýdebut. Preto som prizvala k spolupráci ako dramaturga skúseného filmového odborníka Martina Ciela, ktorými bol veľkou oporou.
6. Prečo ste využili formu rozprávania rozprávky hercami Latinákom a Jakabom?
S Martinom sme sa zhodli na tom, že nechceme jednotlivé sekvencie spájať klasickým čítaným komentárom mimo obraz. Vo všeobecnosti sme chceli, aby film priniesol nejaké nové zaujímavé prvky. Rozprávku som navrhla a napísala ja. Poskytovala mi určitú slobodu pri vyjadrovaní aj chúlostivých tém, čo neskôr neopakovateľne a vtipne podčiarkol Danglár svojimi ilustráciami. Martin tento nápad privítal. Obom sa nám páčil z dramturgického hľadiska kontrast medzi záverom rozprávky, ktorá prirodzene končí dobre a krutosťou reality, ktorú žijeme.
7. Dokument neodhaľuje váš osobný názor na pána Bezáka. Aký vo vás zanechal dojem po tom, ako ste s ním začali úzko spolupracovať? Boli ste s ním v kontakte aj predtým?
S Mons. Bezákom sme sa pred tým osobne nepoznali, hoci navzájom sme o sebe vedeli. Je pre mňa veľkou cťou, že som takého človeka mohla spoznať lepšie a vnímať nuansy jeho osobnosti. V mnohom ma inšpiroval. Ešte nikdy som nepracovala s niekým tak veľmi milovaným a obdivovaným verejnosťou. Všade kde sme sa pohli s kamerou nám ľudia hovorili, ako im vždy pomáhal, vedel povzbudiť, dať nádej a to aj vtedy keď ešte nebol biskupom. Je nad slnko jasné, že arcibiskup Róbert Bezák mal svoje poslanie a ľudí nadovšetko rád.
Oľga Záblacká ©Milan Krupčík
8. Čo očakávate od uvedenia filmu do kín, nehodil by sa skôr do televízie? Pôjdete s dokumentom aj na filmové festivaly?
Práve sa chystám na premietanie filmu v rámci festivalu Febiofest. A mali by sme sa zúčastniť aj iných festivalov. Od filmu netreba očakávať investigatívne pátranie dôvodu, prečo bol Róbert Bezák odvolaný. Tak sme to nikdy neprezentovali. Bolo by veľmi naivné myslieť si, že by sme zistili niečo viac, než vie sám pán arcibiskup. Konferencia biskupov Slovenska po celý čas dokola opakovala vetu, že stoja za rozhodnutím Svätého Otca. Na celom príbehu je dráždivý a podozrivý práve fakt, že aj keď sa Mons. Bezák dožadoval, aby zverejnili dôvod jeho odvolania, nestalo sa tak. Aj keď sa veľmi snažil, nemohol sa dostať k pápežovi Františkovi a problém vyjasniť.
Divák si však vytvorí vlastný názor. Aj vďaka archívnym záberom zo spravodajstva niekoľkých televízií získava prehľad o tom, čo sa kedy dialo. Ale najmä, po zhliadnutí filmu bude presne vedieť aký je ten arcibiskup, ktorého poslali preč z krajiny človek. Z akého pochádza prostredia, kým sa obklopuje, aké má názory a postoje k zásadným životným témam. Je to príbeh človeka, ktorý si nesie mimoriadne ťažký kríž. Napriek tomu nestráca vieru, nádej a pokoru. Otázku, či by nebol film vhodný skôr do televízie si nekladieme vzhľadom na fakt, že dokumentárny film na Slovensku nemal ešte nikdy v prvom štartovacom týždni takú rekordnú návštevnosť.
9. Budete pokračovať v natáčaní filmov alebo dokumentov?
Najradšej by som už nikdy nič iné nerobila, len nakrúcala filmy. Ale je to, žiaľ, príliš drahý špás. Jedine, že by sa našiel solventný mecenáš.
10. Čomu sa momentálne venujete?
Pokračujem v príprave televíznych medailónov o výnimočných ľuďoch. Páči sa mi upozorňovať na kvalitné zaujímavé a schopné osobnosti. Náš televízny éter takých ponúka až žalostne málo.
Rozhovor bol autorizovaný.
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!