Vojna ruží. Všetci sme o nej počuli a všetci máme o nej niekde hlboko v podvedomí ukrytú aspoň hmlistú romantickú predstavu, ktorá sa tam usadila ešte niekedy v školských laviciach. Niet divu. Britská história je veľmi pestrá a hlavne bohatá na námety, ktoré ako keby boli vystrihnuté z nejakej rozprávky alebo srdcervúcej balady. No poväčšine to nie sú rozprávky, ale realita odohrávajúca sa kedysi dávno, v inej dobe, kedy platila iná morálka, iná etika a iné spoločenské pravidlá v porovnaní s tým, ako ich poznáme dnes. A keďže si pod patronát toto spletité a komplikované obdobie britských dejín vzalo BBC, úspech na seba nenechal dlho čakať. Ako inde, tak i tu sa prejavil ich zmysel pre precíznosť a hodnovernosť dobových reálií.
Pád Templárov v produkcii HBO (Súmrak templárov, HBO, 2017)
Jedného uzimeného dňa som sa vypravil do kina Mladosť, kde som prežíval svoju filmovú artovú mladosť na ranných filmoch Jima Jarmuscha, Slonom mužovi, Stalkerovi či Lynchovom masterpiece Modrý zamat. Presne podobný závan nostalgie a histórie na mňa dýchol aj z najnovšieho počinu History Channel, ktoré si neukrojilo nič menšieho ako pokus priniesť na TV obrazovky seriálovú napodobizeň Kráľovstva nebeského. Zúčastnil som sa predpremiéry seriálu Knightfall, ktorý môžte vidieť na programe HBO a z ktorého dojmy si môžte prečítať v nasledujúcich riadkoch.
Pomsta chutí najlepšie servírovaná za studena (Punisher, Netflix, 2017)
Zabudnite na priemerný film Kat z roku 2004. Srdcia divákov si Punisher podmanil až brutálným kopancom a drsným vpádom v rozbehnutej druhej sérii Daredevila. Uchmatol si ju pre seba a kvalitatívne vytiahol na úplny seriálový piedestál. Áno, z textu je jasné, že i ja som bol unesený. Netflix na základe ohlasov na postavu Franka Castlea ohlásil jeho vlastnú sériu a srdcia divákov zaplesali nadšením. Už z traileru som očakával ultimátnu testosterónovú pecku a dostali sme ju. Ale teraz vás vystraším. Mám zopár vážných výčitiek, ale to pekne postupne v recenzii.
Bohato utkaná sieť medziľudských vzťahov (Veľké malé klamstvá, HBO, 2017)
Jean-Marc Vallée patrí k režisérom, ktorí sa venujú predovšetkým vzťahovým drámam a drámam s dôrazom na silné osobnosti či zaujímavý životopisný príbeh. Mal som preto veľké očakávania a som veľmi rád, že jeho najnovší seriálový prírastok nie je vôbec žiadnym sklamaním. Myslím, že je veľkým šťastím, že sa tohto projektu ujal práve on a tiež, že sa upustilo od pôvodnej myšlienky urobiť z tohto projektu podľa románovej predlohy spisovateľky Liane Moriarty iba celovečerný film.
Pomsta, dobrodružstvo a romantika... (The Last Kingdom, Netflix, 2017)
Hoci sa s historickými filmami či seriálmi v poslednom čase roztrhlo vrece, tak takýto pocit kvalitne odvedenej práce, hlavne čo sa týka vykreslenia dobových reálií, ktoré dbajú i na najmenšie detaily, som mal iba pri niektorých z nich. Seriál The Last Kingdom je práve jeden z takýchto príkladov. Nuž časy zlatej éry Hollywoodu, reprezentovanej v tomto filmovom žánri takými osobnosťami, ako boli napríklad Charlton Heston, Oliver Reed, Raquel Welch alebo Richard Chamberlain, sú žiaľ už nenávratne preč. O to viac poteší, keď sa aj v dnešnej dobe vyskytne niečo, čo aspoň trocha vytŕča z davu priemernosti. Navyše tento seriál ponúka i niečo ako bonus, ktorým je predovšetkým veľká dávka uveriteľnosti a reálnosti, čo tiež padne celkom vhod.
Vepřová kýta jako záchrana lidstva (Okja, Netflix, 2017)
Netflix to se svými vlastními produkcemi myslí smrtelně vážně a díky tomu i jejich počet meziročně dramatický stoupá. Pro letošek navíc měl tento internetový gigant i festivalové ambice, v jejichž centru byla dvojice snímků War Machine a Okja. Zatímco první jmenovaný tak trochu utřel nos, novinka Joon-ho Bonga se nakonec do Cannes dostala. Díky tomu tak byla středobodem kontroverze, kterou tato platforma způsobila svými úmysly film vypustit na internet hned po jeho festivalové premiéře (něco pro zaryté festivalové pohlaváry naprosto nemyslitelné). Stojí ale film vlastně vůbec za ten poprask?
Seriálové zpracování kultovní herní série (Castlevania, Netflix S01, 2017)
Kultovní videoherní série Castlevania od společnosti Konami se dočkala svého vlastního animovaného seriálového zpracování, od kterého čeká platforma Netflix velké věci. Ještě před premiérou první čtyřdílné série bylo totiž oznámeno pokračování v podobě druhé série. Jak se ale vydařil start téhle oblíbené značky na televizních obrazovkách?
Hra o tróny: úvodné dojmy zo 7.série.
A je to opäť tu. Uprostred horúceho leta prichádza dlho očakávaná seriálová zima. Etalón, ktorý sa dáva za vzor vzostupu Quality TV a odštartoval seriálové žne posledných rokov - Game of Thrones. Tento seriál prikoval k obrazovkám i divákov, ktorí dovtedy považovali fantasy žáner za podradnú záležitosť určenú hlavne deťom..
Jak vyhrát válku a nezbláznit se (War Machine, Netflix, 2017)
Netflix začíná přitvrzovat a několikanásobně rozšiřuje svoji originální produkci. Netýká se to ovšem jen seriálů, ale i filmů. A i letošní novinky z produkce internetového giganta si našly cestu na filmové festivaly. Jedním z nich je v posledních dnech diskutovaný snímek War Machine, který se i přes mrzké ohlasy v zahraničí a konečnou absenci na filmovém festivalu v Cannes stal hlavním bodem diskuze o budoucnosti filmu a filmových festivalů, kterým není po chuti politika zveřejnění filmu již několik dní po uveřejnění na prestižních festivalech. Jaký je ale samotný film figurující v této aféře?
Jesenné atmosferické prekvapenie (Wasteland, 2016)
Človek by povedal, že obec Pustina si svojim názvom o problémy priam koleduje. Veľká ťažiarska spoločnosť sa ju snaží vymazať z mapy Českej republiky, voči čomu urputne bojuje miestna starostka Hana Sýkorová (Zuzana Stivínová). Tej akoby osud celý čas polená pod nohy hádzal- okrem toho, že jej manžel (Jaroslav Dušek) to nemá v hlave úplne v poriadku, stratí sa jej mladšia dcéra Míša.