Každý má rád hrdinov. Hlavne vtedy, keď sú z našej krajiny. Aj napriek tomu, že je koncept patriotizmu v súčasnosti čoraz viac ľuďmi považovaný za smiešny, nedá sa uprieť, že pocit hrdosti na vlastnú krajinu a jej obyvateľov pretrváva, a najviac sa spája so Spojenými štátmi americkými. Keď kapitán Sullenberger v roku 2009 núdzovo pristál na rieke Hudson, okamžite sa stal národným hrdinom. O sedem rokov neskôr si ho na mušku vzal režisér Clint Eastwood, pre ktorého je po Americkom ostreľovačovi spred dvoch rokov druhý film za sebou, v ktorom sa venuje americkej osobnosti z nedávnej histórie. Kritici sa rozchádzali v názore, či ostreľovača Chrisa Kylea zobrazil vierohodne. Podarilo sa mu to v portréte ostrieľaného pilota Sullyho?
Pre kapitána Chesleyho Sullenbergera (Tom Hanks), ktorého všetci prezývajú Sully, mal byť 15. január 2009 len obyčajným dňom. Prepravil by skupinu pasažierov lietadla z bodu A do bodu B a išiel by domov k rodine. Pár okamihov po vzlietnutí z newyorského letiska však jeho lietadlu zlyhali oba motory a on sa musel rozhodnúť či sa s lietadlom vráti na letisko, alebo sa pokúsi o núdzové pristátie na rieke. Zvolil druhú možnosť a risk sa vyplatil – všetci pasažieri prežili. Celý národ ho nazýva hrdinom, on však musí zvádzať boj nielen s komisiou, ktorá vyšetruje jeho rozhodnutie, ale najmä s pochybnosťami v jeho vlastnej mysli.
Film od úvodnej sekvencie ukazuje, že má v rukách silnú devízu, a tou je rozhodnutie tvorcov, aj napriek tomu, že dramatické pristátie lietadla na rieke je rozhodne hlavným hýbateľom filmu, venovať sa radšej postave Sullyho, a to najmä stavu jeho mysle po čine, ktorý z neho spravil hrdinu. Preto pristátie vidíme v útržkovitej retrospektíve prekladanej výjavmi z nočných môr. Film sa tak vyhýba stereotypu klasických katastrofických filmov z lietadlami a posúva sa čisto do žánru drámy stojacej na silných hereckých výkonoch. Aj napriek tomu, že sa odohráva v malom časovom úseku a sústredí sa na málo postáv, tak film pomocou postupného dávkovania informácií dostáva spád a udržuje si pozornosť divákov. Jedinou chybou na kráse kompozície bola zbytočná duplikácia scény v kokpite, ktorá mohla byť pokojne odhalená len pri záverečnom vyšetrovaní. Diváci by tak dlhšie ostali v napätí, či vlastne bolo ospevované rozhodnutie kapitána správne, a záver by dostal väčšiu silu.
Tom Hanks na svojich pleciach nesie celý film, aspoň čo sa hereckej stránky týka. Málokedy odíde z obrazu a mnoho scén obsahuje detailné zábery na jeho tvár, preto je jeho premena z otraseného, no pokojného muža na muža seba spochybňujúceho, vystrašeného a osamelého o to intenzívnejšia. Hanks hrá ako o život, vo výsledku to však vyzerá veľmi jednoducho a nevtieravo a ak aj niekto s kapitánom Sullenbergerom nesúhlasil či nesympatizoval, bude tak robiť aspoň vďaka hercovmu výkonu. Sullyho slovné potýčky s komisiou sú divácky atraktívnejšie, ešte presvedčivejší je však Hanks v súkromných scénach, kde môže dať voľný priechod svojim emóciám. Ostatné postavy bohužiaľ neprechádzajú žiadnym vývojom – Aaron Eckhart ako kopilot a Mike O´Malley a Anna Gunn ako členovia vyšetrovacej komisie hrajú dopredu určené charaktery, ktoré ničím neprekvapia, preto ani ich herecké výkony nestačia tomu Hanksovmu.
Výkon herca v hlavnej úlohe je ešte podporený tým, ako je Sully vo filme zobrazený. Jeho psychika je do detailu rozobratá. Scenáristi totiž namiesto toho, aby išli ľahkou cestou a zobrazili ho ako ideálneho hrdinu, vykreslili Sullyho ako muža s vlastnými chybami, pochybnosťami a problémami a nechali divákov neznalých príbehu pochybovať spolu s komisiou o správnosti jeho rozhodnutia a následkoch, ktoré mohlo mať. Aj tento prístup však neodvratne končí v závere plnom klišé a ospevovania heroizmu – v rámci filmu sa tieto emócie držali na uzde, no titulková scéna s reálnymi ľuďmi, ktorí prežili nehodu lietadla, túto snahu kompletne zahrabáva. Čo však film vykupuje, je hlavná myšlienka, ktorá sa nesústredí len na jedného muža. Film nie je len o boji jednotlivca proti vyšetrovacím orgánom, ale najmä o dôležitosti ľudskosti v dobe počítačov a simulácií. Akokoľvek dobre je nastavená formula, nikdy netreba podceňovať úlohu ľudského faktora. Týmto sa zjavne inšpiroval aj tento film – namiesto schematického katastrofického filmu vsadil na civilnejší, jednoduchší, menej priamočiary príbeh, a urobil veľmi dobre. Sully možno nepatrí k filmom, ktoré sa stanú legendárnymi, ale večer strávený pri tomto príbehu rozhodne nie je stratený.
Naše hodnotenie
Informácie o filme
Sully Sully
- Spojené štáty, 2016, 96 min.
- Žáner: Životopisný, Dráma
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!