Hovorí sa, že láska je slepá a nepozná hraníc. Slávny príbeh nebezpečnej lásky krásnej českej herečky a jedného z najmocnejších mužov Nemeckej ríše sa konečne dostal na plátna slovenských kín. Niet divu, že vďaka veľkolepej reklame a pútavému hereckému obsadeniu priniesol film českého režiséra Filipa Renča so sebou aj nemalé očakávania.
Hneď v úvode sa stretávame s postavou osemdesiatročnej Lídy Baarovej (Zdenka Procházková). Od jej rozprávania vlastného príbehu som si sľubovala osobný, citlivý a farbistý opis udalostí, ktoré tak veľmi poznačili jej život. Nanešťastie, tieto prísľuby ostali z veľkej časti nenaplnené. Herečkine prvé slová nás prenesú do roku 1934, kedy sa jej mladé „ja“ (Táňa Pauhofová) po hereckých úspechoch v rodnej krajine stáva vychádzajúcou hviezdou nemeckého filmového priemyslu a pomaly ale isto sa vydáva na svoju cestu za slávou, úspechom a obdivom. Po vizuálnej stránke je spracovanie tohto obdobia príjemné a pôsobivé, či už ide o kostýmy alebo sfarbenie záberov, s čím korešponduje spočiatku aj zvolená hudba. Úsmevné sú aj momenty spájajúce sa s herečkinými prvými ťažkosťami v novej krajine. Ale nič dobré netrvá večne, v prípade tohto filmu sa dobrý pocit vytráca pomerne skoro. Prvý príchod Hitlera (Pavel Kříž) a Goebbelsa (Karl Marcovics) na scénu za sprievodu silného burácania katastrofickej hudby so sebou prináša až príliš prehnané dusno a napätie, ktoré je v znázornenej dobe a situácii ešte neopodstatnené a tvorcovia sa nám až násilným spôsobom snažia dať najavo k čomu sa vlastne schyľuje. Pritom celý ten instantný chlad, ktorý okolo seba Hitler vo filme šíri všade kam sa pohne, nezodpovedá skoro karikatúrnemu stvárneniu jeho osoby, ktorá pôsobí neistým dojmom.
Táňa Pauhofová sa zhostila svojej úlohy mladej a naivnej herečky, ktorá absolútne nerozumie politickej situácii, v ktorej sa nachádza, celkom dôveryhodne. Zaslepená úspechom a obdivom sa polichotene vrhá do náruče ríšskeho ministra. Napriek slovám samotnej Lídy, že sa doňho beznádejne zamilovala, sa tomu od začiatku až do konca nedá uveriť. Zdá sa totiž, že po zištnom využití jeho náklonnosti bola aj neskôr Goebbelsova moc to, čo ju k nemu najviac priťahovalo. Jej rozprávanie je po celý čas viac menej bez emócií a bez osobných detailov, akoby len recitovala naučený príbeh. Hoci u Goebbelsa sa nám tvorcovia filmu pokúšajú naznačiť, že je stelesnením zla, v konečnom dôsledku tak vôbec nepôsobí. Bol stvárnený skôr z ľudského než politického hľadiska a v jeho prípade som bola ochotná uveriť jeho skutočnej láske k mladej herečke.
Celkovo má dej dosť pomalý spád. Od príbehu, ktorý je všeobecne známy a teda všetci vieme ako dopadne, som očakávala pútavejšie a detailnejšie vykreslenie. No hlučné a teatrálne prevedenie, ktorého vrcholom boli absurdné zábery plameňov počas milostného aktu Lídy a Goebbelsa, úplne prekrylo zaujímavo podané časti príbehu a dobré herecké výkony. Pátos tragických udalostí im celkovo znížil vážnosť, o ktorú sa pritom tvorcovia tak usilovali, ako napríklad pri samovražde Lídinej sestry Zorky (Anna Fialová). K neveľmi vydareným scénam patrí aj bezprostredný útek za daždivej temnej noci od jedného milenca k druhému. Lídin osud je ním spečatený a celá scéna zbytočne očividne naznačuje akej obrovskej chyby sa svojím rozhodnutím dopustila.
V závere snímku sa zhmotňuje dopad nešťastnej lásky na Lídin život a životy jej blízkych. Trochu som očakávala odpoveď na otázku, akého zločinu sa teda mladá herečka v skutočnosti dopustila, ale film nám namiesto objasnenia a faktov ponúka sled tragických udalostí, ktoré ju sprevádzajú, hoci nepochybne silno pôsobiacich na pocity diváka.
Film Lída Baarová má svoje silné aj slabé stránky. Vyvoláva dojem, že načaté dobré nápady nie sú dokončené, prípadne sú zatienené nie úplne vydarenou realizáciou. Pútavý námet, sympatickú vizuálnu stránku a prirodzené výkony hercov miestami ruší afektované prevedenie a tendenčné pohľady na niektoré situácie, ktoré sú nám viac či menej nápadne podsúvané od samého začiatku filmu. Tvorcovia dobre pracujú s pocitmi divákov, avšak medzi hlavnými postavami akoby ten najdôležitejší cit tohto príbehu, láska, chýbal. Postava herečky ako rozprávačky mohol byť zaujímavý a prínosný počin, keby vniesla do rozprávania viac osobnej emócie, možno detaily, ktoré nám z celkového príbehu neboli zrejmé. V konečnom dôsledku, Lída Baarová síce nenaplnila moje očakávania, ale jednoznačne nebola ani úplným krokom vedľa.
Naše hodnotenie
Informácie o filme
Lída Baarová Lída Baarová
- Česká republika, 2016, 110 min.
- Žáner: Životopisný, Romantický, Dráma
- Réžia: Filip Renč
- Scénar: Ivan Hubač
- Kamera: Petr Hojda
- Hudba: Ondřej Soukup
- Obsadenie: Tatiana Pauhofová, Karl Markovics, Gedeon Burkhard, Simona Stasová, Martin Huba, Pavel Kríz
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!