Aký je dobrý film? Ten, ktorý kladie divákovi otázky? Ten, ktorý prinúti diváka rozmýšľať? Ten, ktorý má kvalitnú kameru, réžiu, scenár? Tieto namáhavé otázky si môže klásť umelecká duša filmového kritika. Producent v tom má ale jasno. Dobrý film je ten, ktorý na seba zarobí.
Zoberme si napríklad takú Kleopatru, ktorá bola najviac zarábajúcim filmom roku 1963, ale produkcia bola taká nákladná, že sa film jednoducho sám nezaplatil. Film síce vstúpil do dejín, ale producentom peniažky neprikotúľal. Kleopatra bol extrém. Veľkolepý film, ktorý stál množstvo ľudí množstvo práce. Ak by bol svet spravodlivý, nemal by fungovať ani extrém opačný, tj. film natočený narýchlo s miniatúrnym rozpočtom a neexistujúcimi umeleckými ambíciami.
Lenže svet je priveľmi komplikovaný na to, aby fungoval na takej primitívnej spravodlivosti, a produkčná spoločnosť Asylum je toho dôkazom. Asylum vypustí do sveta tak 2 filmy mesačne, pričom nakrúcanie trvá tak okolo troch týždňov. Táto produkčná spoločnosť je vo svete známa hlave pre hlúpučké a mimoriadne lacno vyzerajúce filmy s obrovskými príšerami ako napríklad Sharknado (2013) (o smrtiacom tornáde plnom žralokov, pozor už je von tretie pokračovanie a na budúci rok sa plánuje štvrté!) alebo Mega Shark vs. Giant Octopus (2009) (o čom je tento film určite nebude ťažké uhádnuť). Mega Shark je mimochodom veľmi zaneprázdený žralok. Okrem obrovskej chobotnice mu nedal pokoj ani Colosus, Crocosaurus a Mega Shark, v ktorých môžete vidieť v ďalších pokračovaniach tejto čarovnej série.
Druhým poznávacím znakom spoločnosti Asylum sú kópie Hollywoodskych veľkofilmov, ktoré sú v podstate o tom istom ako originál, len za menej peňazí. Preto ak sa objaví na plátnach kín Hollywoodsky akčný biják, veľmi pravdepodobne ho bude na DVD nasledovať aj jeho lacnejší Asylum braček. Transformers majú Transmorfers, Pacific Rin – Atlantic Rin, Alien VS Predator - Alien VS Hunter a je toho ešte omnoho viac. Čo film, to skvost natočený za pár korún s príšernými hereckými výkonmi a tragickými vizuálnymi efektmi.
Budget pri produkcii týchto filmov zväčša neprekročí 1 000 000 $, pričom ale do vyššie spomenutých filmov nejde Asylum samo, radšej vyhľadá koproducenta, poväčšinou televízny kanál Syfy. Ostatné Asylum filmy stoja ešte o dosť menej. Sexy komédie a horory sa točia s rozpočtom do 200 000 $. Menej stoja už len found footage horory, ktoré vyjdú tak pod 100 000 $. Zdá sa to zvláštne, ale skutočnosť je, že Asylum ešte na žiadnom svojom filme neprerobilo a to je na trhu už 16 rokov.
Prečo sú ale filmy od Asylum také úspešné? Odpovedí je viacero. Pri klonoch Hollywoodskych blockbusterov ide hlavne o vôľu diváka pozrieť si niečo podobné ako videl v kine, pričom mu až tak nevadí rapídny úpadok kvality. A taktiež za to môžu naše staré mamy, ktoré vnúčikovi kúpia v predajni DVD Transmofers namiesto Transformers. Veď znie a vyzerá to tak isto, a tí druhí roboti sú o tretinu lacnejší! A niekedy si človek potrebuje len oddýchnuť a taký Nazis at the Center of the Earth (2012) môžu byť po dlhom namáhavom dni skutočným vyslobodením.
A potom je tu ešte efekt Eda Wooda, teda skutočnosť, že keď je niektorý film veľmi veľmi zlý, začína byť (ne)chcene vtipný a tým sa vlastne stáva zábavným. V Asylum si sú tohto faktu vedomí a preto sa snažia vymýšľať čo najväčšie béčkové šialenosti, len aby ulahodili zvráteným chúťkam svojich fanúšikov. Preto nečudo, že Asylum fanklub je masívny. Na každý diel Sharknada dokáže človek nájsť na internete drinking game, čo robí sledovanie tohto guilty pleasure ešte o niečo zábavnejším. A presne o zábavu zväčša pri filme ide, nie?
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!