Rozmýšľali ste niekedy, koľko percent z filmov tvoria knižné adaptácie? Každú chvíľu vídame v kinách reklamy typu „natočené podľa strhujúcej trilógie“ alebo „filmová adaptácia bestselleru“. Občas si ani neuvedomíme, že film má predobraz v knihe. Adaptácie románov tvoria totižto podľa odhadov jednu tretinu všetkých filmov a keby k nim prirátame aj dramatické diela či poviedky, číslo by sa vyšplhalo nad 60%. Pretvoriť knihu do filmovej podoby je bezpochyby ťažké; to, čo spisovateľ vyjadrí vnútornými monológmi, musí scenárista upraviť do podoby vhodnej do filmu. Niekedy sa stane, že sa zo spisovateľov stanú scenáristi. Nie všetky pokusy sa však končia úspechom. Ako sa zmena povolania podarila niekoľkým známym menám?
Francis Scott Fitzgerald
Svoje najznámejšie dielo, The Great Gatsby (Veľký Gatsby), Fitzgerald napísal v roku 1925. I napriek svojej sláve bol v roku 1937, keď prišiel skúsiť šťastie do Hollywoodu, len jedným z mnohých. Jeho meno sa viaže iba s jedným projektom – filmom Three Comrades (Traja kamaráti, 1938), ktorý je adaptáciou knihy ďalšieho slávneho spisovateľa, Ericha Mariu Remarqua. Mimo toho scenáre len prepisoval či vylepšoval, väčšina producentov a režisérov jeho prácu nepovažovala za vhodnú pre film. Nevyužitá zostala aj časť scenára, ktorú Fitzgerald napísal k filmu Gone With the Wind (Odviate vetrom).
William Faulkner
Tento autor je opačným prípadom. Faulknerovi jeho prelomové diela ako The Sound and the Fury (Bľabot a bes), As I Lay Dying či Sanctuary (Svätyňa) síce priniesli slávu, ale nie komerčný úspech. Zabezpečenie mu mohla priniesť zmluva s MGM, ktorú uzavrel v roku 1932. Jeho scenáristická kariéra bola skutočne znamenitá – za 22 rokov pracoval na päťdesiatich filmoch i pre 20th Century Fox a Warner Bros. Jeho najvýznamnejší počin je (taktiež adaptácia, tentokrát od Raymonda Chandlera) The Big Sleep (Hlboký spánok), dôležitý zástupca filmu noir.
John Steinbeck
Dá sa povedať, že Steinbeck získal na spisovateľskom poli všetky najvýznamnejšie ocenenia. Je nositeľom Nobelovej ceny za literatúru za rok 1962, konkrétne za dielo TheGrapes of Wrath (Ovocie hnevu) a za knihu Of Mice and Men (O myšiach a ľuďoch) získal Pulitzerovu cenu. Po návrate z druhej svetovej vojny sa rozhodol začať kariéru v Hollywoode. Napísal scenár k filmu Lifeboat (Záchranný čln, 1943) od Alfreda Hitchcocka. Napriek tomu, že zaň bol nominovaný na Oscara, pri pozeraní hotového filmu nemohol byť s dielom spokojný. Hitchcock totiž jeho scenár postupne s inými scenáristami upravoval a podľa Steinbecka do neho dal rasistické prvky. Napísal list štúdiu 20th Century Fox, aby jeho meno stiahli z titulkov, no oni jeho žiadosť ignorovali.
Nick Hornby
Spisovateľské diela Nicka Hornbyho poznáme aj ako filmy – High Fidelity (Všetky moje lásky),About a Boy (Ako na vec) či A Long Way Down (Dlhá cesta dole). V roku 2009 ale tento britský autor napísal scenár k filmu An Education (Škola života). Film zožal úspech v podobe troch nominácií na sošku Akadémie, jednu aj pre neho za Najlepší adaptovaný scenár. Do filmovej podoby totiž prenášal memoáre novinárky Lynn Barber. Minulý rok napísal scenár i k filmu Wild (Divočina), ktorý sa uchádzal o Oscara v hereckých kategóriách.
Cormac McCarthy
Možno nepoznáte jeho meno, no určite budete poznať filmy, ktoré boli založené na jeho knihách – The Road (Cesta) či oscarový No Country For Old Men (Táto krajina nie je pre starých). Ako čerstvý osemdesiatnik, v roku 2013, sa prvýkrát podujal napísať originálny scenár. Vznikol film The Counselor (Konzultant) v réžii Ridleyho Scotta. Úspech to však veľmi nebol – kritika ho nepochválila a ani diváci sa naň nehrnuli.
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!