Ak sa o niečom dá povedať, že to visí na vlásku, tak je to slovenská filmová tvorba. Našich filmov vzniká veľmi málo a najčastejšie sú to koprodukcie s inými štátmi. Navyše, hraná rozprávka už dávno nepatrí medzi preferované žánre. Preto bola správa, že sa chystá nakrúcanie typickej slovenskej rozprávky, prijatá s nádejou, že sa už takmer neexistujúci žáner trochu nakopne. Vzhľadom na koncept príbehu a herecké obsadenie však namieste boli aj isté obavy. Kde bolo, tam bolo... mohla by sa nová slovenská rozprávka o hradnom princovi podariť?
A prečo by aj nie, povie si divák v úvode filmu. Príbeh o hľadaní pravej lásky je predsa nadčasový! Hlavne ak ide o princa a princeznú. Princ Matej (Samuel Spišák) sa cíti ako v zlatej klietke – v hrade je nešťastný, túži vidieť svet. Keď mu navyše jeho kráľovský otec oznámi, že si bude brať princeznú Beatrix (Celeste Buckingham), ktorú jakživ nevidel, jeho zúfalstvo dosiahne vrchol. Ďaleko od kráľovského zámku žije kováčova rodina. Najstarší syn Tomáš (dvojrola Samuela Spišáka) sa cíti byť predurčený na niečo väčšie ako kováčske remeslo. Dni trávi snívaním a vôbec netúži po svadbe s dedinčankou Hankou (Judit Bárdos). Keď sa však títo dvaja – princ s kováčovým synom ‒ náhodne stretnú, zistia, že sú identickými kópiami. Na deň si tak vymenia šaty a vyskúšajú si, aké je to žiť život toho druhého. No všetko sa skomplikuje a oni musia za svoje rozhodnutie niesť následky...
Náčrt deja, nech je akokoľvek nepôvodný, funguje. To isté sa však o scenári, povedať nedá. Tempo filmu je totiž absolútne nezvládnuté. Úvod filmu je príliš dlhý, scény na seba nadväzujú nelogicky. Momenty s potenciálom, či už komickým, alebo dramatickým (časť príbehu, kedy chlapci žijú život toho druhého), sú nevyužité – prvé stretnutie chlapcov zoči-voči je neuveriteľným spôsobom odfláknuté. Najhoršie však je, že divák sleduje film s úplným nezáujmom. Nevytvorí si vzťah k hlavným hrdinom, neuverí im city, ktoré medzi nimi panujú, dokonca i element zla je skôr komický ako zastrašujúci. Neviem posúdiť, ako to pôsobí na mladého diváka, odhadujem však, že ho preťahované scény s minimom akcie do deja veľmi nevtiahnu. Rušivo taktiež pôsobí i používanie súčasného jazyka i miernych vulgarizmov – pochybujem, že stredoveký princ kráľa oslovoval „oci" a že by dvorná dáma povedala princeznej, že „princovi sa nechce do ženenia, lebo si chce ešte predtým budovať kariéru".
Film už niekoľko mesiacov pred premiérou predchádzala veľká mediálna kampaň. Už samotný názov filmu Láska na vlásku evokuje úspešný animák z dielne Disney. Z každého plagátu sa na nás usmievala Celeste Buckingham, ktorá svojej role robila promo i v rádiách, keďže naspievala aj ústrednú pieseň. Aké to sklamanie, keď divák v kine zistí, že Celeste má vo filme asi 10 replík a za hlavnú postavu sa nedá považovať ani náhodou. Čo je celkom šťastie – mladá speváčka/herečka by asi radšej mala ostať pri spievaní. Jej mimika je nepresvedčivá a so Samuelom Spišákom mala väčšiu chémiu, keď na seba zazerali pri tanečných nácvikoch, než keď sa do seba zamilovali. Spišák mal vzhľadom na svoju dvojrolu pochopiteľne najťažšiu prácu. Najprirodzenejšie pôsobil, keď sa jeho postavy vymenili. Keď princ hral princa a kováč kováča, obe postavy vyznievali príliš typicky. Prekvapivo dobre zafungoval vzťah medzi ním a Judit Bárdos, ktorá bola skutočne čarovná a ako jediná sa do obdobia, v ktorom sa film odohrával, skutočne hodila. Práve vo vzťahu Mateja a Hanky sa krásne ukázal hlavný motív, ktorý film sprevádzal, a to záchrana „princeznej" z „veže".
Prvky filmu, ktoré ho robia znesiteľným, sú výprava a kostýmy. Darmo, slovenská príroda a interiéry i exteriéry krásne nasnímaného Oravského hradu urobia svoje a zaúčinkujú i pri najväčších dejových zlyhaniach. A akokoľvek sa divák pri uvravených scénach nudí, vždy sa môže pohodlne oprieť a zamyslieť sa nad tým, aké asi bolo pohybovať sa v takých objemných šatách. Z podpriemeru však film ani krásy Slovenska nevytrhnú, čo je veľká škoda. Kde bolo, tam bolo, dobrý film z toho nebol.
Informácie o filme
Réžia: Mariana Čengelová-Solčanská
Scénar: Mariana Čengelová-Solčanská
Kamera: Ivan Finta
Hudba: Vladimír Martinka
Obsadenie: Celeste Buckingham, Samuel Spišák, Tomáš Matonoha, Judit Bárdos, Milan Bahúl, Jakub Rybárik, Gabriela Dolná, Karol Čálik, Marta Rašlová, Ivan Romančík st., Štefan Šafárik
Naše hodnotenie
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!