V súčasnom filmovom priemysle sa ani skôr narodení herci a herečky nemusia sťažovať na nedostatok práce. Samozrejme, až tak často nejde o hlavné úlohy v blockbusteroch, ale núdza o zaujímavé a hodnotné role nie je. Čo sa však romantických filmov týka, najčastejšie sú presunutí do vedľajších úloh rodičov či starých rodičov. Zdá sa, akoby sa diváci nechceli dívať na ľúbostné vzplanutia postáv, ktoré majú tínedžerské roky dávno za sebou. V čom je tento film iný?
Príbeh pripomína rozprávku. Oren Little (Michael Douglas) je nepríjemný realitný maklér, ktorý čaká na posledný veľký predaj, aby sa mohol odsťahovať a vychutnávať si zaslúžený dôchodok. Neznesie sa takmer s nikým a pokusy o dobré vzťahy zo strany susedky Leah (Diane Keaton) vytrvalo odmieta. Jeho zabehaný život naruší odcudzený syn Luke, ktorý mu zazvoní pri dverách aj s malou dcérou Sarah. Oren je nútený sa o ňu postarať a aj prostredníctvom vnučky zisťuje, že jeho život sa ešte nekončí a v otravne milej susedke sa možno skrýva aj niečo viac.
Nie je nič zlé na tom, keď raz za čas vznikne film s pohodovou atmosférou, ktorý s vašimi emóciami nezatočí ako tornádo. Film ktorý plynie na jednej príjemnej vlne. Je však veľmi, veľmi zlé, ak je vybudovaný bez akéhokoľvek napätia či momentu prekvapenia. Scenárista sa veľmi pri práci nezapotil – film je zbierka všetkých možných klišé z rodinných i romantických filmov. Mrzutý starší muž, ktorého srdce roztopí rozkošné malé dievča, (ne)očakávané zamilovanie sa, náprava vzťahu so synom... Takisto nie je veľkým pozitívom, keď divák po niekoľkých minútach dopredu správne odhadne celý dej (nič náročné, keďže aj Disney rozprávka ponúka viac napätia). Potom už tvorcom zostáva len dúfať, že film obsahuje nejaký element, ktorý nás presvedčí, aby sme ostali do konca a potvrdili si naše hypotézy.
Jediné, čo film drží nad vodou, je herecké obsadenie. Michael Douglas si rolu užíva tak, ako som nevidela nikoho od čias Meryl Streep vo filme Mamma Mia! (2008). Je cynický a hrubý. Do príbehu prináša jeden z mála humorných prvkov. Oceňujem, že tieto jeho šťavnaté vlastnosti ku koncu filmu úplne nevyšumeli. Medzi ním a Diane Keaton je značná chémia, no iskru by filmu dodalo, keby ona neoplácala jeho hrubosti večnou milotou, ale bola pre neho rovnocenným partnerom do diskusie. Ich vzťah naberá očakávaný smer až do momentu, keď sa tvorcovia trochu inšpirovali filmom Ide len o sex (2011). Síce to bol jediný moment prekvapenia, ale mám pocit, že na dôstojnosti to veľmi postavám i hercom zároveň nepridalo. Diane Keaton však do príbehu prispela naozaj krásnym hlasom a záverečná barová scéna je aj vďaka nemu veľmi vkusná.
Vydarili sa aj vedľajšie postavy. Predstaviteľka malej Sarah, Sterling Jerins, je veľmi uveriteľná a našťastie nenapĺňa stereotyp o otravných detských hercoch. Skvelým detailom je aj dvojica malých Orenových susedov, ktorí na povel štekajú ako psy. Čerešničkou na torte je Orenova kolegyňa Claire, jediná osoba, s ktorou má dobrý vzťah, lebo mu v cynickom pohľade na svet nielen konkuruje, ale snáď ho aj prekonáva.
Teoreticky vzaté, s filmom Lepšie teraz ako nikdy nie je nič zlé. Všetko v ňom je však už odskúšané a opozerané. V porovnaní s predošlými filmami režiséra Roba Reinera (Keď Harry stretol Sally, 1989) je síce taktiež zložený z kvalitných komponentov, výsledok je ale mimoriadne priemerný. Takýchto filmov vznikajú desiatky, a preto nie je nijakým hriechom, ak práve tento prehliadnete.
Informácie o filme
Réžia: Rob Reiner
Scénar: Mark Andrus
Kamera: Reed Morano
Hudba: Marc Shaiman
Obsadenie: Michael Douglas, Diane Keaton, Yaya Alafia, Sterling Jerins, Annie Parisse, Austin Lysy, Frances Sternhagen, Rob Reiner
Naše hodnotenie
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!