Do kín sa dostala slovensko-česká dráma Nina. Réžie sa chopil Juraj Lehotský (Zázrak, 2013) a takisto aj scenáru spolu s Marekom Leščákom. Názov filmu nám naznačuje, že sa jedná o drámu, ktorej ústrednou postavou bude dvanásťročná Nina (Bibiana Nováková). Nine sa rozpadá svet, pretože sa jej rodičia (Petra Fornayová, Robert Roth) rozvádzajú. Nerozumie im a cíti sa oklamaná. Jej jedinou radosťou je plávanie, ktoré jej dodáva pocit istoty a nádeje. Vzťahovú krízu mamy a otca sa Nina rozhodne riešiť radikálnym spôsobom. Bude vo svojom snažení úspešná?
O mame a tatovi
Príbeh filmu je jednoduchý, priamočiary, ale účinný. Ústredná postava Nina (Bibiana Nováková) je sympatická a obľúbite si ju hneď od začiatku. Vo svojej podstate sa dej točí okolo Niny, no zároveň aj netočí. Juraj Lehotský mal dej dobre premyslený, pretože mama (Petra Fornayová) aj otec (Robert Roth) sa správajú k Nine egoisticky, ale stále k nej prejavujú lásku a záujem. Problém bol v tom, že prednosť mali ich pocity pred pocitmi vlastnej dcéry. Tvorcom sa podarilo výborne zobraziť stereotypnú rodinu v kríze. Čím viac sa príbeh posúval vpred, tým viac ste mali pocit, že sa pozeráte na reálnu rodinu. Nina prežívala ťažké chvíle, ktoré ste prežívali s ňou a vyrovnávala sa s nimi po svojom.
Nina je poctivá dráma založená na troch hlavných postavách. Hlavným ťahúňom filmu sú dialógy, ktoré rozvíjajú postavy a odhaľujú ich osobnosť. Dialógy boli maximálne uveriteľné, herci neprehrávajú a nejedná sa ani o vynútené hranie s citmi diváka. Dialógy a situácie sa dejú akoby prirodzene. Je to spôsobené aj tým, že tvorcovia filmu majú pravdepodobne presne zmapovaný spôsob života niektorých rodín a tieto zážitky vierohodne preniesli aj na filmové plátno. Napätie bolo stupňované cez ústrednú postavu Ninu a musím napísať, že bravúrne. Hádky a ignorovanie Nininých citov napätie vystupňovali naozaj vysoko.
Nina je citlivé dieťa - ako každé dieťa
Herecký výkon Bibiany Novákovej je skvelý, uveriteľný, neprehrávaný a sympatický. Ak by táto ústredná postava nebola vykreslená a zahraná na filmovom plátne takto kvalitne, film by zo svojho šarmu stratil naozaj veľa. Napriek tomu, že postavy mamy a otca nie sú vôbec zle vykreslené a zahrané, ba práve naopak - jedná sa o kvalitné herecké výkony, Nina ich prevyšuje. Úmysel filmu bol teda zrejme splnený. Robert Roth herecky predstihol svoju kolegyňu Petru Fornayovú, keďže vo filme pôsobil sympatickejšie a vierohodnejšie. V každom prípade ich herecký vzťah (ne)fungoval na výbornú.
Zaujímavým elementom vo filme bol spôsob, akým sa Nina vyrovnávala s rozvodom svojich rodičov. Zo začiatku nešlo o nič netradičné. Nina si poplakala, nešla do školy a podobne. Postupne však začala mať podivné sny, ktoré boli vo filme vykreslené dosť záhadným spôsobom. Napríklad sa jej snívalo, ako išla chytať mesiac na žeriavy so svojim otcom. Tieto sureálne scény boli nakrútené s temným podtónom a mali v sebe ukrytú silnú symboliku, ktorá odrážala dianie v príbehu. Aleš Březina vytvoril pre film skvelo pasujúcu depresívnu hudbu v podobe smutných huslí a čela. Depresívne a pomalé husle sú pamätné najmä zo záveru filmu. Bol radikálny čin Niny riešením? Na to si musíte nájsť odpoveď sami.
Nemilé prekvapenia
Nemilé prekvapenia sú len dve. Prvým je kamera. Osobne nemám veľmi rád roztrasenú ručnú kameru vo filmoch, a takáto kamera sa žiaľ objavila aj v Nine. Stále mi však vadila menej ako ručná kamera z nedávnej Bebjakovej Čiary (2017). Ďalším nemilým prekvapením je záver. Nezľaknite sa, nie je to až taká veľká tragédia. Zamrzelo len nevyužitie vybudovaného napätia do niečoho väčšieho a katarzického. Pričom potenciál vyhrotiť dej ešte viac tu naozaj bol. So záverom filmu Nina som bol spokojný len z časti, ale nebolo to nič katastrofálne, čo by filmu rapídne uškodilo.
V konečnom dôsledku sa jedná o silnú poctivú drámu s prímesou záhadnej atmosféry, ktorá až tak nevyčnieva z priemeru, ale je niečím osobitá. Tou osobitosťou je práve Nina v podaní Bibiany Novákovej - ústredná postava, ktorá svojimi činmi prinútila rodičov zamyslieť sa nad tým, čo je naozaj vzácne a nenahraditeľné, že pravá rodina je iba jedna a dieťa si vyžaduje lásku oboch rodičov nehľadiac na súčasné okolnosti. Film Nina je možno aj varovným prstom, ktorý v sebe skrýva silnú symboliku potreby lásky a záujmu, ktoré si dieťa vyžaduje od oboch rodičov.
Naše hodnotenie
Informácie o filme
Nina Nina
- Česká republika, Slovensko, , 86 min.
- Žáner: Dráma
- Réžia: Juraj Lehotský
- Scénar: Juraj Lehotský, Marek Leščák
- Kamera: Norbert Hudec
- Hudba: Aleš Březina
- Produkcia: Ivan Ostrochovský
- Obsadenie: Robert Roth, Bibiana Nováková, Petra Fornayová
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!