V dobe, kedy Google zvládne nájsť čokoľvek na planéte a vďaka Facebooku užívatelia vedia o druhých ľuďoch prakticky čokoľvek, film zaoberajúci sa otázkou súkromia a zdieľania na sociálnych sieťach určite vzbudí pozornosť. Režisér James Ponsoldt aj v roku 2017 pokračuje v sérii knižných adaptácií – po romanci Čaro prítomného okamihu a dráme Koniec šnúry do kín na konci apríla prišilo technologické sci-fi The Circle. Ukazuje nepríliš vzdialenú budúcnosť plnú krásnych vynálezov, ale aj zásadných morálnych otázok. Podarí sa filmu prinútiť divákov k zamysleniu nad svetom, v ktorom žijeme, a nad smartfónmi, ktoré neustále držíme v rukách?
Mae (Emma Watson) dostane po škole prácu snov – zamestná ju hypermoderná technologická firma Th Circle. Ponúknu jej zaujímavú prácu, skvelý plat a ubytovanie v dokonale vybavenom kampuse. Celá spoločnosť sa navyše zdá byť skvelo zohranou a spätou komunitou, ktorú vedie charizmatický Eamon (Tom Hanks) – vizionár s úprimnou túžbou zmeniť svet pomocou vedomostí a technológie. Spoločnosť aj ľudia v nej postupne začnú Mae pohlcovať a tá sa vzďaľuje od svojich rodičov a priateľov. Ako sa pred ňou otvára úžasný svet plný príležitostí, prichádzajú spolu s tým aj otázky, či spoločnosť nezachádza pri svojej snahe o lepší svet priďaleko. Vedieť je dobré, vedieť všetko ešte lepšie – aká strata súkromia sa však dá ešte ospravedlniť?
Téma obmedzovania súkromia a sledovania osôb v posledných rokoch mimoriadne rezonovala najmä na americkej pôde. Film preto triafa klinec po hlavičke a vo svojej podstate prináša niekoľko zaujímavých myšlienok. Chce prezentovať svet, v ktorom ľudia výmenou za súkromie získajú dokonalú starostlivosť a pohodlnosť, a zároveň tento svet študovať a kritizovať. Hlboká myšlienka však uviazla niekde na pol ceste. Príbeh mohol mať väčší filozofický záber a nechať rozhodovanie o tom, čo je správne, na divákovi. Od začiatku je totiž vtiahnutý do sveta, s ktorým očividne niečo nie je v poriadku a s každou ďalšou situáciou sa stále viac desí vízie spoločnosti, ktorú sa The Circle snaží vybudovať. Neostáva tak priestor na lepšie načrtnutie dvojsečnosti zbrane, ktorou takáto technológia v realite je.
Spoločnosť The Circle je tak od začiatku prezentovaná ako zlatá klietka a spĺňa všetky známky sekty. Je preto pre diváka ťažké pochopiť, prečo vlastne postava Mae vo firme ostáva a je z nej tak nadšená. Zo začiatku je jej charakter sľubný – pri kontakte s prehnane aktívnymi a optimistickými ľuďmi, ktorí o nej vedia absolútne všetko, prejavuje zdravý skepticizmus. Jej postava ale v polovici filmu prejde záhadným prerodom a divákovi sa tak úplne odcudzí. Spolu s postavou trpí aj jej hlavná predstaviteľka. Emma Watson hrá variáciu toho, čo už prestavovala niekoľkokrát predtým – inteligentnú a všímavú postavu, ktorá sa spomedzi ostatných jasne vymyká. Nepochopiteľnosť psychologického vývoja postavy však herečke zväzuje ruky a nedokáže filmu pomôcť. Divák tak k Mae necíti žiadne sympatie.
Na plnej čiare zlyháva aj scenár – postavy spája dohromady pomocou neprirodzených náhod a veľa udalostí sa odohrá v prvom rade preto, lebo to scenáristi chceli. Zmysluplnej interakcie medzi postavami nájdeme skutočne málo a hercom zväzujú ruky aj nemožné a skostnatené repliky. Väčšina deja sa sústredí na Mae, a tak neostáva v pomerne krátkej stopáži čas na to, aby sa diváci dozvedeli niečo viac o vedľajších postavách. Tie sú pritom pre vývoj príbehu taktiež často dosť dôležité. Veľmi zaujímavé by bolo napríklad preskúmať zrútene Maeinej kamarátky Annie (Karen Gillan), z ktorej očividne spoločnosť vycicala všetku energiu – jej prerod z aktívnej a nadšenej pracovníčky na úplnú trosku je náhly a nevysvetliteľný. To isté platí aj o záhadnom zakladateľovi spoločnosti Tyovi (John Boyega), o ktorom sa diváci vlastne nič nedozvedia, keďže má vo filme dokopy tri scény s replikami. Ty je sivou eminenciou spoločnosti, s jej ideológiou ale nesúhlasí. Tento rozpor je vo filme nevyužitý a postava mala omnoho väčší potenciál.
Jediný, kto z hereckého obsadenia naplno poteší, je tak Tom Hanks v úlohe presvedčivého šéfa spoločnosti Eamona. Väčšinou vo filme pôsobí ako samostatná jednotka, keďže najmä prednáša motivačné monológy. Tie sú napísané výborne a Hanks tak do filmu prináša najmä svoj herecký nadhľad nad situáciou. On jediný zachraňuje aj zmätený záver. Počas celého filmu je jasné, k čomu príbeh smeruje – strata súkromia je zobrazená ako niečo zvrátené, čo sa musí zastaviť, a od hlavnej hrdinky sa očakáva, že s celou spoločnosťou zatočí. Záverečná pointa je však mimoriadne rozpačitá. Film sa celú stopáž snaží zobrazovať ideológiu spoločnosti The Circle ako zvrátenú, nakoniec nám ale ako riešenie servíruje ešte niečo podivnejšie. Na to, aby záver divák pochopil, filmu veľmi chýba lepšie vysvetlenie motivácie postáv. Necháva diváka s množstvom otázok, ale nulovou chuťou na ne hľadať odpovede.
Aj napriek veľmi zaujímavému nápadu je teda film zúfalo nudnou a zmätenou záležitosťou. Nedáva dostatočný priestor kvalitným hercom, ktorých obsadil, a jediná emócia, ktorú v divákovi vzbudí, je zmätok nad tým, čo sa na plátne deje. Za návštevu kina preto nestojí, o tematike, ktorú spracováva, sa pravdepodobne porozprávate lepšie nad pivom či vínom.
Naše hodnotenie
Informácie o filme
The Circle The Circle
- Spojené Arabské Emiráty, Spojené štáty, 2017, 110 min.
- Žáner: Thriller, Sci-Fi, Dráma
- Réžia: James Ponsoldt
- Scénar: James Ponsoldt, Dave Eggers
- Kamera: Matthew Libatique
- Hudba: Danny Elfman
- Obsadenie: Emma Watson, Tom Hanks, John Boyega, Karen Gillan, Patton Oswalt, Bill Paxton, Glenne Headly, Ellar Coltrane, Poorna Jagannathan, Amir Talai, Nate Corddry, Ellen Wong
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!