Dvesto rokov po svojom stvorení monštrum doktora Frankensteina, Adam, stále chodí po svete. Ale keď sa ocitne uprostred vojny o osud ľudstva, Adam zistí, že má niečo, čo môže ľudstvo zničiť. Spoluautor ságy Underworld prichádza ďalší nadprirodzený akčný triler na motívy úspešného komiksu.
Tvorcovia úspešnej ságy Underworld opäť prinášajú divákom moderné akčné spracovanie klasického hororového príbehu, ktorý ich zavedie do súčasného sveta, v ktorom zúri vojna medzi Démonmi a Chrličmi, ktorej protagonistom je aj legendárne stvorenie Victora Frankensteina. Film Ja, Frankenstein sa zrodil vo fantázii scenáristu, autora komiksov a herca Kevina Greviouxa, ktorý si najskôr predstavil, ako sa Frankensteinovo monštrum túla po temnom súčasnom meste, storočia po tom, ako bolo privedené k životu: „Som fanúšikom Frankensteina a všetkých filmov o ňom už od detstva. Vždy som myslel, že toto fantastické stvorenie vynikajúceho vedca, by mohlo byť základom pre strhujúcu modernú postavu. Má v sebe ten rozpor: je človek, alebo netvor? Zdalo sa mi zaujímavé pozrieť sa na tento príbeh z pohľadu tohto tvora, nie jeho stvoriteľa, a priviesť ho do nášho sveta.“
Štúdio kúpilo filmovacie práva, a potom hľadalo režiséra, ktorý by vniesol do príbehu svoj vlastný nápaditý pohľad. Toho správneho muža našli v autorovi a režisérovi Stuartovi Beattiem, ktorý sa už preslávil skĺbením klasických postáv a nadupanej akcie ako autor scenára filmu Piráti Karibiku: Kliatba čiernej perly. Beattie neodolal možnosti stvárniť slávny príbeh novým spôsobom, a využil Greviouxov komiks ako odrazový mostík. Začal vytvárať úplne originálny gotický svet, v ktorom okrem ľudí žijú aj krutí Démoni a mier brániaci Chrliči, ktorí bojujú večnú vojnu Dobra proti Zlu. Do tohto sveta vložil Frankensteinov výtvor menom Adam, a fascinujúce tajomstvá toho, ako bol v laboratóriu privedený k životu, a rozpútava sa boj o dosiahnutie nesmrteľnosti. Výsledkom je moderná podoba slávneho nadčasového príbehu.
Režisér Stuart Beattie vraví: „Vytvoril som celý úplne nový svet, príbeh, a postavy. Hľadal som postavy, ktoré sa doteraz vo filme neobjavili. Boli tu upíri, boli tu vlkolaci, či zombíci, ale ja som hľadal niečo iné. Chrliči a Démoni sa mi zdali ako dobré nové veci, o ktorých mnohí ľudia síce počuli, ale veľa o nich nevedia. Bola to pre mňa dokonalá pôda na vytvorenie úplne novej mytológie.“ Pri písaní Beattieho fascinovala postava Frankensteinovho monštra ako niekoho, kto sa dvesto rokov pokúša zistiť, kto je, stále na pokraji spoločnosti: „Je to fascinujúca postava, pretože je vo svete úplne sám. Je naozaj jediný svojho druhu, a snaží sa nájsť si priateľov, hľadá lásku a zmysel svojho života, s čím sa vedia zžiť diváci na celom svete.“
Greviouxa prístup Beattieho ohromil: “Stuart má zmysel pre fantaskno, a vymyslel veľmi pútavý príbeh, a priniesol do projektu veľa zručnosti a skúseností.“ Beattie vedel, že jeho poňatie Adama si vyžaduje herca, schopného zvládnuť komplexnú emotívnosť postavy, a taktiež jej fyzickú stránku. Túto kombináciu podľa neho spĺňa Aaron Eckhart, známy širokým spektrom dramatických aj akčných postáv, ktoré všetky boli veľmi intenzívne. Eckhart má aj vhodné fyzické predpoklady na stvárnenie tvora, ktorý má byť strašidelné, a zároveň dojímavé: „Aaron nám pomohol dotvoriť, aká tá postava má byť. Má úžasnú tvár. Ak dáte hercovi na tvár jazvy má vyzerať hrozivo, ale chcete, aby vyzeral dobre a diváci sa s nim stotožnili, muži aj ženy, tak on tieto požiadavky spĺňa.“
Samotný Aaron Eckhart začal skúmať Adamov vnútorný svet, a jeho nekončiacu túžbu zistiť, aké by bolo mať ľudskú dušu, videl ho ako niekoho, kto hľadá svoju identitu a zmysel existencie: „Je to muž, ktorý hľadá sám seba, s tým sa ľudia vedia stotožniť.“ Inšpiráciu si vzal z pôvodného príbehu Mary Shelleyovej, v ktorom ho ľudia začnú prenasledovať, hoci on hľadá dobro a priateľstvo. V Eckhartovom poňatí ani po dvesto rokoch svoju túžbu nenaplnil: „Frankensteinovo monštrum vždy považovali za zlú, zápornú postavu, ale v pôvodnom, a aj v tomto príbehu je zjazvený, ale nielen navonok, ale aj vovnútri, a to je pre mňa dôležité. Vidíte, že ho nechcel ani jeho otec, a v nebezpečnom svete sa o seba musel postarať sám, hoci vždy v každom hľadal len lásku.“ S ohľadom na neustále ohrozenie, v ktorom Adam žije, musel Eckhart absolvovať intenzívny niekoľkomesačný tréning: „Učil som sa slávne filipínske palicové bojové umenie Kali. Adam bojuje dvoma takmer metrovými palicami, je to veľmi komplexné, rafinované, a nebezpečné bojové umenie. Musíte sa snažiť nezraniť ľudí okolo alebo seba samého.“
Adamovým protivníkom je uznávaný britský herec Bill Nighy ako záhadný pán Wessex z Wessexovho ústavu. Nighy o svojej postave vraví: „Už tisíce rokov sa túla po svete, a pokúša sa nájsť spôsob, ako poraziť Chrličov.“
Nakrúcanie prebiehalo v austrálskom meste Melbourne a jeho okolí, ktorého mestské prostredie a okolitá krajina poskytovala rôznorodé pozadie pre väčšinou nočné nakrúcanie, a mnoho kaskadérskych scén a kúskov. Dôležitou zložkou filmu sú špeciálne efekty, a režisér Beattie vraví: „Na filme pracovalo niekoľko štúdií vizuálnych a špeciálnych efektov, ktoré tento fascinujúci svet priviedli k životu. Chrliči sú vizuálne veľmi pôsobiví – lietajú, majú obrovské krídla, a hrozivé pazúry a zuby, ktorými všetko roztrhajú.“
Jedinú skutočne ľudskú postavu, krásnu mladú vedkyňu doktorku Wadeovú, hrá herečka Yvonne Stravinsky, známa zo seriáluDexter. Existencia Adama ju ohromí, a posilňuje jeho rozhodnutie bojovať za záchranu ľudstva: „Pohľad mojej postavy je veľmi zaujímavý, keďže je jedna z mála ľudí vo filme, a jej svet vedkyne je otrasený, keď zistí, že príbeh o Frankensteinovom monštre je skutočný, a že ono stále žije. Ako vedkyňa chce skúmať Adamovo stvorenie a existenciu objektívne, ale je vtiahnutá do boja o neho.“
Trailer k filmu Ja, Frankenstein
Viac informácií o filme nájdete v našej filmovej databáze.
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!