Poznáte to. Vidíte film a rozčuľujete sa, že v knihe to bolo inak a film stojí za nič. Nedávno som videla obrázok knihy, z ktorej bol vyňatý akýsi filmový pás. Obrázok mal znázorňovať, čo z knihy ostane, keď sa podľa nej vytvorí audiovizuálne dielo. Ostro nesúhlasím s názormi, že film je spravidla horší ako kniha.
Je nutné si uvedomiť, že literárna predloha a filmový scenár sú dve odlišné veci. V literatúre autor nemá obmedzenie, môže písať o čomkoľvek, lebo papier toho skrátka znesie veľa. Keby chcel scenárista do filmu dostať všetko, čo sa udialo v knihe, nefungovalo by to. Uvediem celkom jednoduchý príklad. Zatiaľ čo v knihe autor popíše pocity postavy do niekoľkých viet, scenárista musí vedieť pocit vyjadriť obrazom. To, samozrejme, v minutáži zaberá istý priestor.
Nemám rada vyjadrenie, že film je horší ako kniha. Jednoducho to nie je to isté a nikdy sa nikto nehral na to, že by malo byť. Filmové umenie je svojbytným druhom umenia a z literatúry čerpá mnoho námetov. To je pravda. Keď však čítate knihu, zvyčajne k nej nemáte obraz (ak práve nečítate leporelo). Neviete ako vyzerá hlavný hrdina, neviete ako vyzerá jeho izba, neviete. Ale predstavujete si. Každý človek, ktorý číta (a baví ho to) si predstavuje. A keďže fantázia medze nekladie ani jednému z nás, celkom logicky si rovnakú situáciu môže predstaviť sto ľudí celkom inak, čo je nádherné.
Film nás postaví pred hotovú vec, v ktorej jasne vidíme čo, kde, kto, ako. Mnohí sú často sklamaní, že ich predstava sa nezhoduje s filmovým prevedením. Domnievam sa, že práve tu pramení celé to nepochopenie, z ktorého v očiach širokej verejnosti film vyzerá ako neokrôchanec, ktorý ničí knihy.
Zle, zle, zle!
Film knihy neničí. Urobiť dobrú adaptáciu je umenie a každý kvalitný scenárista si to uvedomuje. Snaží sa z knihy zachovať podstatné a krásne veci, kvôli ktorým si, koniec koncov, vybral pre adaptovanie práve danú knihu. Scenárista nie je barbar a vie, že to, čo robí, nerobí len pre vlastné potešenie, ale pre ľudí. Netvrdím, že je to tak vždy (to by bol krásny utopistický stav). Kvalita adaptácie závisí na kvalitách predlohy a kvalitách scenáristu. Myslím si však, že akonáhle je scenárista kvalitný, aj zo spomínaného leporela dokáže vyrobiť umelecké dielo. Ak však absentuje talent u tvorcu, len ťažko môžeme očakávať zázraky.
Neraz sa stalo, že práve film pritiahol diváka k tomu, aby si prečítal knihu (a naopak). Literatúra aj film sú krásne umenia. Nenadávajme na ne, vychutnávajme si ich.
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!