Na každom životopisnom filme je zaujímavé niečo iné, a ja vám poviem tri dôvody, o ktorých si myslím, že z dobrého životopisného filmu robia dobrý životopisný film.
OSOBNOSŤ
Je jasné, že životopisný film niekto nenatočí o Martinke z Turca. Ak by aj niekto s podobnou iniciatívou našiel, aspoň trochu náročný divák by ho pravdepodobne poslal kade ľahšie. Keď už ale niekto natočí film o Stephenovi Hawkingovi, asi to nebude len tak nejaký “random truhlík” z ulice. Životopisný film je životopisný preto, že zachytáva život zaujímavej osobnosti, prípadne významnej, historicky zaujímavej, či výraznej životom samotným. Preto máme filmy o Mandelovi, Hawkingovi, Lady Diane, Hitchcockovi, ale aj o Bátoryčke, Marilyn Monroe a XY ďalších. Sú zaujímaví, v mnohých (nie všetkých) vidíme vzor, chceme o týchto ľuďoch niečo vedieť. Môžu byť inšpiratívni, alebo môžu byť odstrašujúcim príkladom existencie. Záleží od osobnosti a od toho, aký postoj k nej divák zaujme.
REÁLIE
Osobnosť človeka poznačí kde vyrastá, kde žije, s kým, ako a pod. Nehovorím len o rodinnom zázemí, alebo krajine, z ktorej osoba pochádza (i keď, i tieto životopisné filmy sú zaujímavé!), ale aj o dobových reáliách. Doba je vždy nejaká a vždy má na budovanie charakteru človeka vplyv. Životopisný film môže byť veľkou dokumentárnou sondou do ktorejkoľvek doby, niekedy až mrazivo autentickou. Spomeniem napríklad Pianistu, v ktorom Polanski predstavuje život Wladyslawa Szpilmana, a jeho pokusy o prežitie v období holokaustu a druhej svetovej vojny. Naturalizmus vojny je tu zobrazený naozaj uveriteľne a ak ste zrovna nedávali pozor na hodinách dejepisu, pri niektorých životopisných filmoch sa vám oplatí vnímať.
AUTORSKÝ PRÍSTUP
Film môže mať akokoľvek dobrú tému, osobnosť, zaujímavú dobu (a tak ďalej), ale kým nie je tvorcom zručný režisér, celá snaha o dobrý (nielen životopisný) film môže ísť tatam. Veľkú úlohu zohráva vôbec poňatie témy. Zoberme si napríklad Bátoryčku - bola spracovaná ako horor, aj ako histrorická dráma, kde bola dokonca obeťou. Je navyše skvelé, ak má režisér k danej osobe nejaký vzťah. Na filme to vidieť. No a napokon, životopisný film by nebol veľmi životopisným filmom, keby nebola dostatočne dobre stvárnená hlavná postava. Mnohí herci v životopisných filmoch našli svoju životnú úlohu, napríklad Adrien Brody v už spomenutom Pianistovi.
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!