Pre mužov je najnebezpečnejší prvý rok na dôchodku. Kúpia si koženú bundu a rýchlu motorku. Svoju „starú“ vymenia za „mladú“. Cítia sa ako páni sveta. To, čo ich však zabije, nakoniec nebude infarkt... Teda aspoň nie vo filme či komikse. Alebo lepšie povedané – v komiksovom filme.
Priznajte sa, kto z vás nevidel nejaký komiksový film? A nehovorme znova o frančízach „big two“, teda najväčších komiksových vydavateľstiev Marvel a DC. Zaiste sú aj takí „filmoholici“, čo možno komiksovky nejako neobľubujú a preto ich ani nevyhľadávajú, no nechtiac už taký film videli. Hovoria vám niečo tituly ako Road to Perdition (2002), A History of Violence (2005) či Atomic Blonde (2017)? Ak nie, tak Sin City určite. Všetky z menovaných sú zástupcami noir alebo lepšie povedané neo-noir žánru a všetky sú podľa komiksov. Všetky teda môžeme prirovnať k najnovšej produkcii Netflixu, k filmu Polar.
V prvom rade je to typický neo-noir film. Teda film, ktorý je poctou klasickým, zväčša kriminálnym drámam – tematikou (motívy antihrdinu, nespoločenského človeka žijúceho „na hrane“, pomsty, paranoje, odcudzenia...) a takisto spôsobom narácie (špecifický uhol kamery, špecifický strih, pôsobenie svetla a tieňa, farebné filtre...).
Duncan Vizla (Mads Mikkelsen), najnebezpečnejší zabijak na svete prezývaný Black Kaiser, sa rozhodol odísť do dôchodku. Utiahne sa do zapadákova do mestečka Triple Oak v Montane, kde sú len dve ročné obdobia – zima a zima – ale hlavne je tam pokoj. Kúpi si psa, zakuká sa do mladej susedky, plachej Camille (Vanessa Hudgens), ktorá trpí nešpecifikovanou traumou. Ale nezomrie na infarkt pri sexe s ňou (a ani s nijakou inou), ale skoro na politiku šéfa svojej zabijackej firmy Damocles pána Bluta. Mr. Blut (Matt Lucas) chce ušetriť na vyplácaní dôchodkového fondu a tak postupne posiela elitný tím mladých zabijakov na tých „starých“ (čo si ako prvý vyžerie Johnny Knoxville). No lenže Vizla, ten nie je žiadna milá vyžla... A tak sa začína krvavý chodníček.
Takého niečoho tu už máme habadej. Najpopulárnejší je už asi menovaný Sin City, John Wick či menej známa komiksovka Red (Vo výslužbe a extrémne nebezpeční). Polar je akousi syntézou týchto populárnych sérií. Komiksová predloha, ktorú vydalo vydavateľstvo Dark Horse po mimoriadnom úspechu rovnomenného webkomiksu Victora Santosa, je štylizovaná do čiernobielo-oranžova – podobne ako Sin City. Lenže zatiaľ čo bolo mesto hriechu doslova prepisom svojej komiksovej predlohy – hlavne obrazovo (čiernobiela + 1 farba, max. 2) – a vy sa tak tešíte na ďalšiu čiernobielu noirovku, Polar ňou určite nie je. Netflixáci si povedali, že bude asi najlepšie natočiť to normálne s množstvom pestrofarebných až dúhových kostýmov v ošumelejšom prostredí. To, čo na obrazovej adaptácii pôvodného diela zobrali, vynahradili na remaku príbehu a ostentatívne fraškovitejšej štylizácii postáv a postavičiek (niektorí herci doslova „prehrávajú“). V niektorých scénach som mal dojem, že pozerám Suicide Squad. Farebné filtre, rýchle strihy a roztrasenú kameru tam predsa len nájdete – hlavne počas Duncanových flashbackov. Možno sa mi aj páči, ako (internetové) televízie v poslednom čase adaptujú komiksové predlohy. Sú to učesanejšie, no zároveň tak rozšírené a expandujúce vesmíry, že až (ako príklad si môžeme zobrať seriál Happy! od Syfy), čo môže byť niekedy na škodu a niekedy nie.
Navyše, ak by ste sa báli, že tam bude málo krvi, tak s deťmi tento film určite nepozerajte, lebo inak by som nespomínal Johna Wicka. Film Polar je explicitnejší ako jeho komiksová predloha Polar: Came From the Cold (a dajme tomu ďalšie dve knihy), kde sú násilie a sex zobrazované ako „high art“ alebo „high nonsense“, ako ja zvyknem moderným (vysokoškolským, rozumej sofistikovaným) komiksom hovoriť. V „telke“ je to proste zobrazené explicitne a na svoje si prídu hlave obdivovatelia/ľky Madsa (a jeho zadku). Určite potešia aj neokukanejší herci, no možno aj tí známejší „štekľúni“ ako už spomínaný Knoxville (Jackass) či Richard Dreyfuss (Čeľuste, Blízke stretnutia tretieho druhu).
Škoda je, že sa možno scenárista aj napriek konzultácii autora predlohy nedržal thrillerovejšieho tónu „studenej vojny“ a preklopil film do modernejšieho vyznenia. Evidentne v mladosti pozeral Leona či Nikitu, čím vlastne nastavil totálne klišé a lá John Wick a jeho klony. Taktiež je možné vytknúť, že tu absentuje akási hĺbka charakterov, tak dobre zachytená napríklad v tematicky podobnom Sin City, ktoré bolo pre Santosa a jeho komiks nespornou studnicou inšpirácií. Treba povedať, že Frank Miller, autor komiksu Sin City, sa veľa inšpiroval aj v japonskej mange či v kinematografii, ktorá je známa hĺbkou emócií a charakterov. Preto je až poľutovaniahodné, že režisér aj scenárista veľa naozaj ikonických scén imitujú (napríklad z Oldboya a spomínaného Johna Wicka či Sin City), ale charaktery ostávajú plytké a plné klišé (napríklad ženská hrdinka v ohrození, femme fatale...). Toto laxné písanie nepotiahol ani bipolárny Mads.
V každom prípade spoločnosť Constantin Film (produkuje remake filmu Nedotknuteľní /Intouchables/, ktorého mediálnym partnerom je aj Generation magazín) predlohe a obsadeniu hlavnej roly Mikkelsenom natoľko verila, že film vyprodukovala bez prečítania scenára. Ja ho môžem odporučiť ako „guilty pleasure“ televízne béčko. Hoc sa nijako nevymyká priemernej produkcii Netflixu, Mads sa film určite snaží ťahať, v niektorých momentoch si to aj riadne užíva a komiksy sú proste komiksy – či už papierové, alebo filmové (v dobrom slova zmysle, bez plytkosti všeobecného povedomia o nich).
Naše hodnotenie
Informácie o filme
Polar Polar
- Nemecko, Spojené štáty, 2019, 118 min.
- Žáner: Krimi, Thriller, Akčný
- Réžia: Jonas Åkerlund
- Scénar: Jayson Rothwell
- Kamera: Pär M. Ekberg
- Strih: Doobie White
- Obsadenie: Mads Mikkelsen, Vanessa Hudgens, Katheryn Winnick, Matt Lucas, Robert Maillet, Ruby O. Fee, Inga Cadranel, Nia Roam, Josh Cruddas
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!