Takmer každý film sa snaží vtiahnuť svojich divákov do príbehu, a to nielen zaujímavou zápletkou, ale najmä emóciami. Ak film dokáže rozosmiať, alebo rozplakať, automaticky má body naviac a divák osud postavy viac prežíva. Jedna emócia je však v tomto ohľade často podceňovaná – je ňou hanba. Každý z nás pozná ten pocit, keď niečo vyvedie a najradšej by sa prepadol pod zem. A ruku na srdce – keď sme v roku 2004 spoznali slečnu Bridget Jonesovú a jej verný denník, kto z nás sa nechcel občas pri pohľade na jej trapasy od hanby schovať pod sedadlo? Diváci si ju však aj napriek (a možno vďaka) tomu zamilovali, pretože ponúkala vo svete ideálnych romantických hrdiniek ženu z mäsa a kostí, s ktorou sa dalo stotožniť. Takých postáv nie je veľa. Bridget sa teda po 12-ročnej prestávke vracia na plátna. Udržala si však svoj humor a šarm?
Dekáda uplynula odvtedy, ako Bridget Jonesová (Renée Zellweger) našla svoj šťastný koniec s Markom Darcym (Colin Firth) a zdalo sa, že sa v jej živote všetko na dobré obráti. Bridget je však zasa sama a až po uši v tom. Nielen v sérii trapasov, ale doslova v tom – čaká dieťa. Je tu však malá prekážka. Kto je otcom? S Markom sa síce dávno rozišla, no osud ich cesty zvedie opäť dokopy. A ako sa ukáže, stará láska nehrdzavie. V tom istom čase však prežije aj románik s cudzincom Jackom (Patrick Dempsey). Bridget sa teda ocitá v zatiaľ najväčšej šlamastike, a aj keď sa obaja potenciálni oteckovia snažia zo všetkých síl, je jasné, že táto situácia nemôže vydržať naveky.
Problém nie úplne nutných pokračovaní býva ten, že ich úloha je väčšinou len priniesť vďaka zabehnutej značke do pokladníc viac peňazí. Je jasné, že by sme sa bez tretieho dielu Bridget Jonesovej zaobišli – na konci dvojky predsa získala svojho vysnívaného muža a všetko nasvedčovalo tomu, že sa aj usadí. Pri zamyslení sa nad samotnou postavou Bridget si však uvedomíme, že nie je možné, aby sa jej už nikdy neprihodilo nič hodné tretieho dielu. Bridget akoby bola skutočne nažive. To je dôvod, prečo príbeh o nej funguje aj po pätnástich rokoch. Dieťa Bridget Jonesovej totižto baví rovnako ako prvý diel a omnoho viac ako diel druhý. Najmä prvá tretina filmu ponúka vynikajúci humor v takmer čistej podobe a nezáleží na tom, či sa jedná o narážky na predchádzajúce diely, či iné filmy, slovný humor alebo natoľko prízemnú vec, akou je pád do blata v bielom oblečení – vďaka kvalitnému scenáru to u divákov funguje bez problémov. Film dobre pracuje aj s predvídateľnosťou. Pri väčšine scén je divákovi zreteľne jasné, čo sa Bridget v najbližších minútach ide prihodiť, očakávanie však paradoxne napomáha sile vtipu. Podobne filmu napomáha aj soundtrack. Úvodná pieseň All By Myself bude fanúšikom série dôverne známa a zvyšok piesní je previazaný s dejom a zabaví na jednotku.
Od momentu, kedy BJ zistí, že je tehotná, film naberá trochu iný spád. Samozrejme, komediálna rovina je stále veľmi výrazná, už však nedominuje. Po dvoch filmoch totiž prichádza prvý výrazný posun v charaktere Bridget. Nastáva vítaná zmena tém, ktoré spôsobjú v jej živote najviac problémov. Či už to boli muži, kilá naviac, alkohol alebo zasa muži, Bridget bola odjakživa tak trochu egocentrická. V treťom filme však musí konečne dospieť, a to prináša nielen nové herecké výzvy pre Renée Zellweger, ale najmä krásne scény, ktorým dominuje scéna s opustenou, tehotnou Bridget v daždi. Tretí film totiž prináša nový druh emócií – cítime Bridgetine zúfalstvo ako už niekoľkokrát predtým, no už na ňom nie je nič komické.
Čo je však hlavým dôvodom, prečo celý projekt aj po toľkých rokoch drží pokope? Renée Zellweger je jendoducho stále Bridget. Napriek tomu, že ju už fyzicky až tak nepripomína (odmietla aj po tretíkrát pre úlohu pribrať), nestratila však nič zo svojho kúzla. Podobne je na tom aj Colin Firth, ktorého upätosť dosiahla doteraz nepoznaných výšín a s Bridget tak potvrdzujú pravidlo, že protiklady sa priťahujú. Dovolím si tvrdiť, že jeho strata by film bolela omnoho viac, než odchod Hugha Granta – famózna scéna na pohrebe dokazuje, že jeho neprítomnosť skôr prospela. Viac než dôstojne ho zastúpil Patrick Dempsey, ktorému rola šarmatného „rozprávkového princa“ padla ako uliata. Skutočnou perlou obsadenia je však Emma Thomson ako cynická gynekologička, ktorá patrí medzi najlepšie postavy celej série.
Samozrejme, príliš ideálny záver zvýšenú realistickosť tretieho dielu tak trochu ubíja. Rozhodne by nezaškodilo, ak by scenár Bridget priniesol aj nejaké straty, nielen zisky – pri záverečných scénach však zafunguje nostalgia a diváci to vlastne tej bláznivej ženskej prajú. Koniec koncov, bavila nás vyše dekády. Tretí – a hádam už aj záverečný - diel pobaví tiež. Popiera všetko, čo o pokračovaniach vieme, a naopak prináša do súčasného sveta (nielen) romantických komédií čerstvý vietor. Mal by byť teda prvou voľbou všetkých, ktorí sa chcú v kine od srdca zasmiať. Bridget Jonesová za to aj tretíkrát stojí.
Naše hodnotenie
Informácie o filme
Dieťa Bridget Jonesovej Bridget Jones's Baby
- Spojené kráľovstvo, 2016, 123 min.
- Žáner: Romantický, Komédia
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!