„Nebuď malý, bociany už deti nenosia... Veď každý vie, že sa preorientovali na balíky s elektronikou.“ Je to tak - v animovanom svete, podobnom tomu nášmu, kde sú častokrát čarovné a krásne veci nahradené tými praktickejšími, sa aj bociany preorientovali na niečo, čo má väčšiu perspektívu a viac zarába. No ich pôvodný biznis, továreň na deti (netreba si predstavovať nič erotické, je to vesmírna mašina, ktorá pomocou technológii a kúzla rozprávok dokáže „vyrobiť“ dieťa), hoci opustená, ešte stále stojí. A čo by čert nechcel, omylom sa v nej vyrobí ďaľšie dieťa. A dobrodružná donáška netypického balíčku na štýl Doby ľadovej sa môže začať.
Značnú vinu na tom nesie Tulip, sirota, ktorú sa ešte za čias nosenia detí nepodarilo doručiť rodičom. Ostala tak žiť v továrni, kde už takmer osemnásť rokov pomáha bocianom, ako môže (čo je pri jej šťastí mnohokrát dobre myslené, ale príliš často bez kladných výsledkov). Aj napriek jej hravosti a dobrosrdečnosti ju chladný a krutý šéf bocianov Hunter nemá rád, a preto sa jej chce zbaviť hneď, ako to bude možné. Na scénu prichádza bocian Junior, ktorý dostane vyhodenie Tulip ako úlohu, po ktorej má byť povýšený. Junior je síce sarkastický, sebavedomý a kúsok odmeraný, ale keď zistí, že Tulip v deň plánovaného vyhodenia slávi svoje osemnástiny, nedokáže sa na tento čin odhodlať, a radšej ju predelí do inak opusteného oddelenia na odoberanie listov. Keďže bociany už deti nenosia, nemali by ani dostávať poštu so žiadosťami o deti, takže by Tulip nemala nič pokaziť. Jeden list ale predsa len príde. Je od malého chlapčeka Natea, ktorý sa rozhodol, že túži po bratovi, a po nájdení starého bocianieho letáčiku poslal objednávku na nového súrodenca. Tulip sa omylom pomocou listu podarí toto vyžiadané dieťa vyrobiť, a keď to zistí Junior, neostáva im nič iné, ako doručiť dieťa jeho rodine, samozrejme bez vedomia bocianieho šéfa, keďže škandál podobného rázu by Juniorovi namiesto povýšenia priniesol výpoveď.
Warner Bros. nemajú až také zázemie animákov ako ich konkurenti od DreamWorks či Disney. Taktiež počiatočné trailery nenasvedčovali tomu, že by Bociany chceli vytŕčať z davu. Hviezdy boli ale očividne režisérom Nicholasovi Stollerovi a Dougovi Sweetlandovi naklonené, pretože z Bocianov je dobrý film. Samozrejme, nie všetko je tu vydarené, a nájde sa pár chýb, ktorým sa dalo vyhnúť, ale keď už si raz sadnete do kresla v kinosále s cieľom baviť sa, naozaj sa zabavíte.
Kvalite neškodí ani to, že postavy sú v Bocianoch v podstate neoriginálne. A hoci je veľmi pravdepodobné, že si Tulip a Juniora zamilujete, predsa len to je dvojica charakterov, ktorú ste už určite videli niekde inde. Na druhú stranu sú ale optimistický rojko a sarkastický bocian, čo sa snaží brať život až príliš vážne, dvojicou, pri ktorej je isté, že zabaví. Hlášky padajú každú chvíľu, a hoci úhlavný nepriateľ animákov na Slovensku, dabing, na tomto filme spôsobil obzvlášť veľké škody, humoru ostalo dosť. Výrazne dopomáhajú aj vedľajšie postavy, z čoho najvýraznejšie a najzábavnejšie sú nepochybne vlky, ktoré sa ako svorka dokážu sformovať do rôznych útvarov - most, ponorka, minivan... Naopak, najväčším negatívom z postáv je nepochybne holub Vlezloš, ktorého má taktiež na rováši dabing. Bohužiaľ, ja, ako slovenský divák, ani za mak netuším, čo tou postavou páni režiséri a scenáristi mysleli, keďže v slovenčine sa jeho rečiam nedá vôbec rozumieť. Vlezloš bola postava síce ťažko predabovateľná, avšak v slovenčine absolútne odfláknutá. Okrem neho je ale humor vo filme dobre zvládnutý a vtipy určené aj dospelým prevažujú nad tými mierenými na deti. Celkovo je veľká časť vtipov podarene mierená na problémy modernej spoločnosti.
Od elity animovaného žánru ale Bociany delí kvalita príbehu. Hoci sa vyvíja v dvoch líniách, jedna je plochejšia ako druhá. Tá menej podstatná, s manželmi Záhranikovcami a ich synom Nateom, ktorý je vďaka svojej túžbe mať brata spúšťačom zápletky, má iba jeden význam, inak je zbytočná. Hovorí nám, že máme uprednostniť čas strávený s deťmi pred tým pracovným, a hovorí nám to najviac polopatisticky, ako dokáže. Tá druhá, s Tulip a Juniorom, tiež nevyniká svojou originálnosťou. Nečakajte žiadne žánrové vybočenia, ako tomu bolo napríklad v Zootopii. Bociany sú rodinný film a všetko sa tu točí okolo rodinných hodnôt. Aj Tulip a aj Junior sú v podstate osamelí ľudia, Tulip je sirota, a na začiatku filmu je narážka, že aj Junior je sám - pri tvorbe programu na víkend sa každý z jeho „kamarátov“ vyhovorí niečím spojeným s rodinou – výročie svadby, rodinné barbeque a podobne, zatiaľ čo on ostáva jediný s voľným časom. Dobrodružná cesta ich ale spojí a na konci sú už na takej úrovni kamarátstva, že ich isto nejeden internetový „umelec“ už stvárnil ako pár. Toto všetko by v podstate až tak nevadilo, ale zaklincoval to nepremyslený, nasilu švihnutý a príliš sladký, hoci – chválim – aj kúsok brutálny koniec. Spracovanie posledného „stretu“ síce nebolo zlé, ale to, ako a prečo sa stal, a všetky cukríkové závery po ňom uberali na kvalite. Keď už ale na nič iné, tak na city hrajúci záver slúžil aj na propagáciu homosexuálnych adopcií. Nie je to síce na rovinu povedané, ale medzi množstvom šťastných rodičov, ktorým je doručené dieťa, sa občas mihnú aj dve bradaté tváre či dve dlhovlásky.
O 3D ani nemá zmysel hovoriť, keďže Bociany sú jedny z množstva ďalších filmov, pre ktoré je 3D len pre to, aby bolo. Na vizuálnu stránku sa pozerá dobre, film nijako nezaostáva za ostatnými animákmi tejto doby. Celkový obraz dotvára aj hudba, ktorá je často prehnane dramatická, čo je ale na prospech vtipnosti scén, a prekvapí nás aj nejaká tá moderná pesnička.
Áno, Bociany nie sú revolúciou žánru, ale nemožno im odoprieť, že sú podareným filmom. Ja osobne by som ich v budúcnosti určite rád videl znova, hoci tentokrát radšej s originálnym dabingom.
Naše hodnotenie
Informácie o filme
Bociany Storks
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!