„"Som tvoj" je pravdepodobne najčastejšia úprimne myslená lož." Týmito slovami bola odštartovaná svetová premiéra belgického filmu Je suis à toi v hlavnej súťaži na tohtoročnom 49. Medzinárodnom filmovom festivale v Karlových Varoch. Príbeh o mladom chlapcovi, ktorý sa s vidinou lepšej budúcnosti prisťahuje k staršiemu pekárovi, však po chvíli naberá úplne iný smer, ako by divák čakal. „Už len uvidíme, koľko pravdy zostane v tomto výroku na konci tohto filmu..."
Lucas je mladý Argentínčan, ktorý sa sexuálne predvádza na internete v snahe zaistiť si lepší život. Očarí tým belgického pekára Henryho, ktorý mu posiela letenku. Očakáva od neho, že s ním bude viesť spoločný život, od spoločnej spálne až po výpomoc v pekárni. Zložité spolužitie sa ešte komplikuje, keď Lucas spoznáva predavačku Audrey a jej malého syna Jeffa. Zisťuje, že existujú aj lepšie alternatívy ako život, ktorý vedie...
Režisér a zároveň scenárista tohto filmu David Lambert v Karlových Varoch predstavil pred dvoma rokmi aj svoj debut Za múrmi. Tento raz sa vracia so snímkou v hlavnej súťaži. S predošlým filmom ju spája homosexuálna tematika – obsah Som tvoj však nekončí pri riešení homosexuálneho vzťahu, ale komplexne sa zaoberá taktiež otázkou sexuality samotnej, komplikovanosťou milostného trojuholníka, či zúfalou túžbou niekam patriť.
Film začína s ľahkým humorným nádychom – prekvapí, priam šokuje úvodnou sekvenciou Lucasových odvážnych videí. Divák tak získa predstavu o tom, ako veľmi otvorený film bude, čo sa týka intímnych scén. Množstvo vtipných momentov sprevádza dej v priebehu celého filmu – či už prvé stretnutie Lucasa a Henryho, Lucasove ťažké začiatky v pekárni, alebo jeden z vrcholov filmu, láskavo vtipná scéna Henryho tancujúceho do rytmu kankánu. Napriek tomu, že pri mnohých scénach nie je možné sa nezasmiať, divák si čoraz intenzívnejšie uvedomuje, že na osudoch hlavných postáv, nie je nič smiešne. Postupne sa príbeh a psychika postáv odkrývajú, motív lásky a telesnej túžby nahrádza túžba po domove, po vlastnom mieste na svete. Záverečná pointa už len prehlbuje súcit, ktorý diváci k postavám cítia a je najlepšie vyjadrená slovami Lucasa – nejde mi o sex, potrebujem domov.
Najhlbšie však film zapôsobí hereckými výkonmi hlavnej trojice. Nahuel Pérez Biscayart (Lucas) už na prvý pohľad upúta obrovskými očami, ktoré často dominujú scéne. Často pôsobí zraniteľne, až zúfalo a vyzerá to, akoby svojím výkonom sám dopisoval svoju postavu. S hereckým partnerom Jean-Michelom Balthazarom (Henry) kontrastuje nielen vekom a fyzickými dispozíciami, ale aj celkovým prejavom. Kým emócie voči Lucasovi môžu miestami kolísať, k Henrymu sa nedá cítiť nič iné, než súcit a sympatie. Spolu vytvárajú veľmi zaujímavú dvojicu, síce nesúrodú, ale zároveň sa skvele doplňujúcu. Akokoľvek tvorí Nahuel s Jean-Michelom dobrý pár, paradoxne najviac vám utkvie z jeho herectva scéna s malým Jeffom. Nahuel ho drží na rukách a plače, a vám je zrazu jasné, že nie je len tým plytkým chlapcom, za ktorého ste ho pokladali...
Ženskú zložku milostného trojuholníka si zahrala Monia Chokri (známa z Imaginárnych lásokXaviera Dolana) a popri hereckom koncerte pánov, svoju rolu zahrala so všadeprítomným pôvabom.
Jediné, čo môžem filmu výrazne vytknúť, je koniec. Tvorcovia ho totiž spravili až príliš odseknutý a otvorený. Som zástanca filmov, ktorých koniec vám nenalinkuje, čo si máte myslieť, a nenaservíruje vám pointu na striebornom podnose, lenže, keď sa filmu podarí „prinútiť" diváka, aby sympatizoval s postavami, žiada si to aj istý spôsob uzatvorenia ich príbehu. Diváci v Karlových Varoch však odmenili režiséra a hercov prítomných v hľadisku dlhým potleskom postojačky, a zaslúžene. Lambert možno nenatočil prelomový film, no urobil nám nádherný výlet do ľudskej duše a túžob, ktoré sa v nej skrývajú. Lucas naozaj nehľadal telesné uspokojenie. Hľadal domov, pochopenie, miesto, kam by patril. Hľadal niekoho, komu by mohol povedať – som tvoj...
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!