Pred takmer troma rokmi sa v nemeckých kinách objavil film Nanga Parbat od Josepha Vilsmaiera. V tomto snímku sa režisér vydal do Himalájí, kde sleduje príbeh bratov Messnerovcov, ktorí sa vydali zdolať slávnu horu s rovnomerným názvom filmu z Rupálskej steny, teda trasou, ktorú pred nimi nikto neprežil. Teraz, pri príležitosti vydania filmu na Blu-ray disku, sa poohliadneme na tento málo známy no zapamätateľný snímok.
Režisér Joseph Vilsmaier sa v historických drámach cíti ako doma, navyše má osobitnú záľubu v druhej svetovej vojne. Veď medzi jeho najvýraznejšie filmy patrí Stalingrad (1993) a Posledný vlak (2006), obidva zachytávajúce vojnové hrôzy v neprikrášlenom reálnom svetle. Nanga Parbat je však od uvedených historických trilerov značne odlišnejší. Odvážny až nedbanlivý Reinhold Messner (Florian Stetter) a jeho skromný brat Gunther (Andreas Tobias) odjakživa milujú horolezectvo. Ich najväčším snom je ale hora Nanga Parbat a jej Rupálska stena, 4500 metrov vysoký masív, doteraz neprekonaný žiadnym horolezcom. Zaumienia si, že sa tam dostanú. Príležitosť príde s Karlom Herrligkofferom (Karl Markovics), ktorý usporiada expedíciu za nemalý peniaz, no čoskoro zistí, že bratov Messnerovcov neobľubuje pre ich ignorovanie tímovej práce. Dvaja bratia zasa pre svoju nebojácnosť ešte netušia, že v horách im bude na krk dýchať sama smrť v podobe chladu a stratenia sa. Boj o prežitie, odhodlanie pokračovať a sila nádeje tvoria hlavný myšlienkový prúd príbehu.
Vilsmaier stavia príbeh komorne, samotné lezenie hrá druhú notu, prvá sa sústredí na bratov, ich vzťah, rozdiely a hlavne na pocit bezmocnosti pred prírodou. Tiež sa dočkáme viacerých retrospektívnych náhľadov na detstvo bratov horolezcov, vhodne vyplňujúcich rozprávanie. Veľkolepé výpravné prevedenie však neuvidíte. Je uznania hodné, že režisér dokázal natočiť Nanga Parbat len so siedmimi miliónmi eur. Nejde tiež neoceniť výbornú kameru. Práca s veľkými exteriérmi a strihom je brilantná, občasné jazdy navyše evokujú šmrnc výpravnosti, no zostávajú konzistentné s umierneným tónom filmu. Rovnováha síce nie je na škodu, no trpí ňou divák. Boj o prežitie, zaberajúci poslednú polhodinu filmu, je výstižný no rozťahaný, a to, bohužiaľ, znamená aj stratu záujmu o osud postáv. Je to najzásadnejšia chyba filmu. Aspoň v napínavosti sa pritom mohol Vilsmaier učiť od tematicky podobného Pádu do ticha (2003).
Film sa točí okolo Himalájí, no paradoxne, udalosti, ktoré príchodu do Himalájí predchádzajúcu, sú sfilmované najlepšie. Prejavuje sa v nich dômyselný scenár, vzťahy dobyvačného vodcu usporiadateľa Karla voči bratom Messnerovcom režú do živého a tieto vzájomné konflikty sú navyše zosobnené v najlepšej scéne filmu, večeri v Pakistane. Zájdeme dokonca tak ďaleko, že priznáme, že v prípade absencie tejto scény by bola možnosť vytvoriť si bližší vzťah k postavám Messnerovcov nemožná. Zároveň táto scéna predstavuje ukážku viacerých vrstiev jednotlivých postáv. Karl bol predtým len ctižiadostivý vodca, teraz sa z neho vykľuje aj muž so zápalom pre ľahký nacionalizmus. Reinhold bol predtým len trochu arogantný horolezec, no v tejto scéne vidíme jeho skromnejšiu stránku a tiež fakt, že si uvedomuje riziko napriek odvážnosti hraničiacej s ľahostajnosťou.
Hereckou hviezdou filmu je bezpochyby Karl Markovics. V roli lídra expedície, ktorý na všetko dohliada zo základného tábora, prejavuje ohromné vžitie sa do charakteru človeka, starostlivo sa snažiaceho o čo najbezchybnejší priebeh celej výpravy. Scény, kedy diktuje reporty z akcie, je radosť sledovať. Florian Stetter čoby predstaviteľ Reinholda hrá len vtedy, keď sa mu chce. Zatiaľ čo v istých scénach vydáva všetko, čo dokáže, inokedy je veľmi ťažké skočiť mu na jeho hru. Z tohto hľadiska je presvedčivejší Andreas Tobias v role jeho brata, ktorý úlohu súrodenca v tieni prežíva výborne.
Využitie nízkeho rozpočtu je obdivuhodné aj z hľadiska produkčných kvalít. Avšak je to parádny hudobný sprievod, ktorý vdychuje tomuto príbehu mocnú auru, ktorá udrží pri obrazovke. Skladateľ Gustavo Santaolalla sa hrá na prvý pohľad s veľkolepými hudobnými motívmi v orchestrálnom štýle, no prekvapí aj vynikajúcim využitím gitary.
Záverečné hodnotenie
Nanga Parbat je vzhľadom na svoj nízky rozpočet obdivuhodne vydareným filmom po technickej i režijnej stránke. Hoci je z horského prostredia, prekvapia a viac potešia vychytané dialógy a umne natočené interiérové scény. Milovníkov Himalájí a príbehov o prežitie ale veľmi nezasiahne. Práve táto časť filmu je totiž v porovnaní so zvyškom filmu značne slabšia, nepredkladá dostatok systematického napätia a hoci je efektívna, nezvláda divákov donútiť vžiť sa do nešťastia postáv. Zároveň však ide o skutočný príbeh s ľahkým životopisným charakterom, čo indikujú vydarené retrospektívne scény z detstva a tiež zdarná snaha vystihnúť vzťahy medzi súrodencami. Film z tohto hľadiska spĺňa svoju úlohu a rozhodne patrí k decentným dielam nemeckej kinematografie posledných rokov. Na novo vydanom Blu-Ray disku navyše vyniknú pôsobivé horské scenérie.
Plusy:
+ výborná kamera
+ umne napísaný scenár
+ Karl Markovics
+ hudba, réžia časti mimo boja o prežitie
Mínusy:
- nenapínavý boj o prežitie
- Florian Stetter nehrá najlepšie
- rozťahaný koniec
- nevyužitý potenciál finálnej časti filmu
Hodnotenie: 70%
NangaParbat, Nemecko, 104 min.
Žáner: Dráma / Dobrodružný
Réžia: Joseph Vilsmaier
Hudba: Gustavo Santaolalla
Obsadenie: Florian Stetter, Karl Markovics, Sebastian Bezzel, Volker Bruch, Matthias Habich
Na recenziu Blu-Ray verzie poskytol: Magic Box
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!