Čo majú spoločné nová hollywoodska hviezda Joseph Gordon-Levitt a ostrieľaný akčný hrdina Bruce Willis? Vo filme Looper si zahrali tú istú postavu, avšak v rôznych časoch a s rôznymi motívmi.
V roku 2072 je kvôli čipom a sledovacím systémom takmer nemožné zbaviť sa tela, a tak mafiáni posielajú „ľudí na odstrel“ späť v čase, kde ich skupinka takzvaných looperov zabije. Je to elegantné riešenie, človek z budúcnosti dokonale zmizne, pričom looper zastrelí a spáli telo, ktoré vlastne ešte k tomu ani neexistuje.
Looper čaká v dohodnutom čase na dohodnutom mieste, kde hneď ako príde spútaný „zákazník“ s vrecom na hlave, stlačí spúšť. Na mŕtvom tele sú pripevnené strieborné tehličky, ktoré mu ostanú ako odmena. Situácia sa mení vo chvíli, keď s ním mafiáni ukončia kontrakt. Pošlú mu z budúcnosti jeho samého. Jediný rozdiel je v tom, že namiesto striebra dostane zlaté tehličky. Uzavrie slučku a od tej chvíle žije s vedomím, že mu ostáva tridsať rokov života.
Joe (Joseph Gordon-Levitt) je looper, ako aj všetci jeho kamaráti. Keď vidí, že jeho kolegovia dostávajú „zlaté padáky“, sám premýšľa o tom, ako by sa vysporiadal s tým, keby zabil samého seba. Jedného dňa roku 2042 mu príde iný zákazník – s voľnými rukami, bez vreca na hlave a pozerá sa mu priamo do očí. Je to on, Joe (Bruce Willis), len o tridsať rokov starší. A v momente, keď zaváha, mu unikne.
Začína sa naháňačka. Film o cestovaní v čase, o grázlikovi, ktorý čelí svojmu staršiemu ja, o uvedomení si súvislostí, o obetovaní sa. Akčné dobrodružstvo, ktoré svojou priamočiarou akciou a flashbackmi do budúcnosti ľahko zaujme, pričom vo svojich časových slučkách nikdy nestráca prehľad.
Looper sa nebojí hry s časovými paradoxmi, našťastie režisér Rian Johnson vie odhadnúť správnu mieru a podáva príbeh v dobre stráviteľných dávkach. Z toho, čo ľahko mohlo byť zložitou motanicou v časových slučkách, sa v jeho rukách stal jeden z remeselne najlepšie spracovaných a najprehľadnejších filmov s touto tematikou. Namiesto rozoberania techniky návratu v čase sa Looper zameriava na psychologický aspekt a konfrontáciu mladého a starého Joea navzájom.
Vďaka jednoduchým trikom, maskám, zručnej práci s kamerou a strihom sme svedkami prerodu Joea v podobe Godrona-Levitta na Joea v podaní Willisa. Efektná strihová montáž a pár masiek spraví za málo peňazí to, na čo sa dnes väčšina filmárov spolieha s drahými CGI efektmi.
Trochu zvláštna je zmena tempa aj rozprávania v druhej polovici príbehu, keď sa mladý Joe stretáva so Sarou (Emily Blunt), chrániacou osudové dieťa. Kým dospejeme ku koncu filmu, zistíme, že hlavná myšlienka nie je o cestovaní časom, ale o kolobehu nenávisti, egoistickej zaslepenosti a túžbe po pomste v deformovanej ľudskej duši. Otázkou ostáva, či a komu sa podarí z tohto kruhu vymaniť.
Vo filme sú výborne podané flashbacky do budúcnosti. Keďže režisér pracuje s dvojnásobným stelesnením tej istej postavy, má možnosť ich zaujímavo prepájať a obrazovo tak dotvárať spojenie dvoch totožných, avšak vlastne úplne rozdielnych hrdinov. Tomuto napomáhajú, okrem výborne napísaného scenáru, tri technické zložky filmu: kamera, strih a zvuk. Správnym strihom vytvára režisér sofistikované a najmä zrozumiteľné paralely medzi dvoma hrdinami, pričom ich vzťah umocňuje výborná kamera Steve Yedlina (ktorý točil všetky Johnsonove filmy). Snímanie jednej scény viacerými kamerami, ktoré umožňujú sledovanie situácie raz z pohľadu mladého, neskôr z pohľadu starého Joea, ozvláštňujú subjektívne uhly kamery. Tá sa viac zameriava na mladšiu verziu Joea, čím nabáda diváka k vytvoreniu bližšieho vzťahu a sympatií práve k nemu.
Hudbu má na svedomí Nathan Johnson, režisérov bratranec. Nie je veľmi výrazná, ale vhodne dokresľuje film a nesie sa v znamení pomalších sláčikov s jemnými klavírnymi melódiami. Dopĺňa ich aj inými, netradičnými a syntetickými zvukmi. Zaujímavosťou je, že rovnako ako kameraman, aj Nathan Johnson spolupracoval na všetkých Rianových filmoch. Možno aj vďaka stálym spolupracovníkom si filmy Riana Johnsona udržujú stúpajúcu kvalitu.
Smelo sa odvážime tvrdiť, že Looper je najlepší film o cestovaní v čase od Gilliamových 12 opíc (1995) a jedno z najlepších sci-fi od Sunshine (2007) a Moon (2009). Možno nie je revolučný príbehom, ani spôsobom rozprávania či spletitosťou vzťahov medzi postavami, avšak premyslenosťou, logikou súvislostí a čistotou spracovania patrí Looper k nenápadným klenotom súčasného sci-fi.
Plusy:
+ premyslenosť súvislostí
+ herecké výkony a technické spracovanie
+ prehľadnosť v časových slučkách
Mínusy:
- prvá a druhá polovica sú skoro ako dva rozdielne filmy
Hodnotenie: 85%
Looper, USA / Čína, 118 min.
Žáner: Akčné / Sci-Fi
Réžia: Rian Johnson
Hudba: Nathan Johnson
Kamera: Steve Yedlin
Strih: Bob Ducsay
Produkcia: Ram Bergman, James D. Stern
Hrajú: Joseph Gordon-Levitt, Bruce Willis, Emily Blunt, Paul Dano, Noah Segan
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!