Slovenské filmy nerastú ako huby po daždi, preto keď sa nejaký predsa len objaví, diváci sú plní očakávaní, ale aj nedôvery. Film Čiara sa pokúša získať priaznivé odozvy cez témy pašovania, korupcie, rodiny a mafie. Réžie sa chopil Peter Bebjak, ktorý režíroval napríklad filmy Zlo (2012) alebo Čistič (2015). Film Čiara má nepochybne veľmi zaujímavý námet, ktorý obsahuje aj politicko-spoločenské témy. Ako dopadlo jeho filmové prevedenie?
Napäté vzťahy
Slovensko je malá krajina, a preto je počet slovenských hercov značne obmedzený. V kine na slovenskom filme sa tak stretnete s rôznymi reakciami, v prípade Čiary napríklad na herca Tomáša Maštalíra odzneli povzdychy: „Bože, zase on.“ Osobne som nemal problém s opozeranými postavami, pretože ani jeden z hercov nepodal zlý výkon. Do postáv som sa dokázal vžiť a sympatizovať s nimi až do konca. Ako príklad uvediem herecký výkon Andreja Hryca v lese - táto scéna bola mrazivá od začiatku až do konca. V podobnom duchu sa niesli aj rozhovory medzi Adamom Krajňákom (Tomáš Maštalír) a jeho matkou (Emília Vášáryová). Podotýkam, že film si v dialógoch nebral servítku pred ústa a vypočul som si všetky nadávky nášho národa, preto som zvedavý, ako budú vyzerať anglické titulky.
O čom je film Čiara? Jednoducho povedané, o rodine, ktorej hlavou je Adam Krajňák (Tomáš Maštalír), o pašovaní a „spolupráci“, o nekompromisnom ukrajinskom mafiánovi a o smrti, ktorá dokáže zlomiť nejedného človeka. Napätie je práve to, čo filmu sedelo najviac. Napäté vzťahy neboli len v rodine, ale aj v partii pašerákov, ktoré postupne začali zvyšovať svoju dramatickú intenzitu a diváka „zachránili“ občasné vtipné vsuvky. Neviem, čo si mám myslieť o humorných vsuvkách, na ktorých som sa síce zasmial, ale niekedy pokazili už vybudovanú atmosféru. Napríklad pri scéne pašovania migrantov bolo vybudované napätie, ktoré pokazil strih na vtipnú vsuvku.
Existuje z toho cesta von?
Vizuálna stránka filmu nie je zlá, tak isto ani kamera. Osobne vo filmoch nemám rád trasľavú kameru pri akčnejších scénach alebo naháňačkách. Čiara sa tomuto aspektu nevyhla a pri niektorých scénach mi trasľavá kamera naozaj prekážala. To však nemení nič na krásnych záberoch lesa, hôr a prírody. Oceňujem pokus o gore efekty, ktoré neboli síce prevratné, ale svoj účel nechutnosti splnili. Čo sa týka prevedenie násilia, tak toto bolo naozaj na slabej úrovni. Niekedy som sa pýtal sám seba, ako môžu niekoho omráčiť takýmto chabým spôsobom. Hudba bola tým pravým orechovým, ktorá dodávala filmu podtón slovensko-ukrajinskej atmosféry.
Pašeráctvo nie je najbezpečnejšie a najčestnejšie povolanie, napriek tomu má hlavná postava určitú zásadovosť, ktorá môže skončiť smrťou, teda aspoň podľa filmu je to tak. Táto premisa filmu je však uveriteľná a je to práve to, z čoho pramení výborné napätie filmu Čiara. Pomaly, ale určite si začnete klásť otázku - existuje z pašeráckeho sveta cesta von? Práve táto otázka vás drží až do konca filmu. Musím podotknúť, že záver filmu vôbec nie je sklamaním, takže aspoň podľa môjho názoru si proste užijete napätú drámu s nie až tak predvídateľným vyvrcholením. V konečnom dôsledku si treba položiť otázku. To naozaj museli v tomto filme fajčiť cigarety všetci?
Naše hodnotenie
Informácie o filme
Čiara Čiara
- Slovensko, Ukrajina, , 108 min.
- Žáner: Krimi, Thriller, Dráma
- Réžia: Peter Bebjak
- Scénar: Peter Balko
- Kamera: Martin Žiaran
- Hudba: Slavomír Solovic
- Strih: Marek Kráľovský
- Produkcia: Wanda Adamík-Hrycová
- Obsadenie: Emília Vášáryová, Tomáš Maštalír, Zuzana Fialová, Milan Mikulčík, Eugen Libezniuk, Andy Hryc, Stanislav Boklan, Kristína Kanátová, Rimma Zjubina, Filip Kaňkovský, Vanesa Antovská, Veronika Strapková
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!