V priestoroch Filmového klubu 35 mm na VŠMÚ, kde sa už konalo viacero rôznych filmových festivalov, sa v stredu 13. mája sa po úspechu zimnej edície uskutočnil prvý ročník Adrenalín Film Festival - Jarná edícia, ktorého cieľom bolo priniesť filmy z prostredia adrenalínových športov, ktoré slovenský divák doteraz nemal možnosť vidieť.
Po zakúpení vstupného bolo možné vybrať si čokoľvek z ponuky časopisov, nálepiek, Red Bullu a mnohých ďalších vecí od sponzorov festivalu.
Red Bull Storm Chase bol typický súťažný event aký sa dá od filmov s prívlastkom Red Bull očakávať. Desať windsurferov, tri dokonalé búrky, akrobacia vo vzduchu aj na vode v extrémnych podmienkach. Ďalší film, The SUP Movie mi ukázal nový šport s ktorým som sa doteraz nestretol. Jednalo sa o jazdu na surfe s pádlom, či už na vlnách alebo jazerách a riekach, prezentovanú mladou komunitou, ktorá tento šport dostáva do popredia.
Po bloku Windsurf/SUP nasledovala Bike časť. Návštevnosť sa z tretiny sály zdvojnásobila a pre mňa sa začala najlepšia časť celého festivalu. Rad Company Brandona Semenuka strieda hrané a dokumentárne časti, kde DJka púšťaním platní uvádza jazdy horských bicyklov v doprovode skvelého soundtracku. A to všetko v úžasnom vizuálnom prevedení počas ktorého som aj zabúdal dýchať. Tak kvalitný vizuál ako Rad Company nemajú ani mnohé hrané filmy. Fantastik4 Vol.2 bol už typický pre športový typ dokumentov, kde sa jedná o súbor záberov jazdenia sprevádzaných hudobným podkladom. Dynamické zábery plné skvelých trikov a pádov boli doplnené o hovorené slovo chalanov, čo mnohokrát pobavilo. Ďalší kratší film ma šokoval. Road Sage ukázal komunitu cestných anarchistov, jazdiacich na preplnených uliciach New Yorku, nerešpektujúcich pravidlá ani vlastnú bezpečnosť. Celý čas zábery sprevádzal voiceover od viacerých osobností, medzi ktorými sa objavil aj Dziga Vertov. Kombinácia drzej jazdy a monológov o slobode dávala filmu veľmi silný filozofický podtón a ja som ostal očarený. K záveru sa ešte objavil Hunting for monsters o dvojici dobrodruhov cestujúcich na zvláštnych bicykloch s hrubšími gumami po Aljaške, no po predchádzajúcich filmoch nedokázal zaujať ani formou, ani obsahom.
Rad Company, najlepší film festivalu.
Druhý deň začal blokom o Surf filmoch, no vďaka nepozornosti sme si nevšimli, že premietanie sa na žiadosť školy o hodinu posunulo a tak sme prišli neskoro. Malou útechou nášho hodinového meškania nám bolo zlacnené vstupné. Sála bola takmer plná, usadili sme sa na schodoch a sledovali posledný dokument tejto časti The Salt Trail o partii surferov zo západného sveta, žijúcich jednoduchý život plný surfovania na plážach Indonézie. Zábery prostredia, jazdenia a života v tejto krajine pôsobili idylicky, miestami však film uspával, čo by človek na festivale s názvom adrenalín nečakal.
Prvý film Skate časti, In Search of Miraculous, zachytávajúci život komunity európskych skaterov v dlhšom časovom období, poukázal na ich nekončiaci boj o miesto vo svete. Kombinácia aktuálnych a dobových záberov o ich vlastnom skate parku, ktorý bol neustále ničený a znovuobnovený, mi istým spôsobom pripomenula knižného Stalkera. Prvky filmovej reči príznačné pre avantgardu či experimentálny film v podobe efektov, prelínačiek, filtrov, hraných častí a mnohých dalších robili z tohto snímku čosi viac, ako len obyčajný film o skateboardingu, akými boli nasledujúce dva. V Elare 2 prezentovali svoje umenie naši domáci jazdci a Grinders je hraný komický film o tom, aké tažké je byť skater v spoločnosti, ktorá to neakceptuje. Na záver prišiel dvojminútový Firefly, nádherný krátky film o nočnom jazdení snímanom z drona, kedy okrem slabého mestského osvetlenia osvetľovalo jazdca práve modré podsvietenie dosky na spôsob svetlušky.
Po skončení štvrtkového Surf bloku sa takmer plná sála začala vyprázdňovať.
Posledný deň znova otvorila téma Skate, súbor filmov Static IV-V, ktoré prezentovali to najlepšie z americkej skateboardovej scény. Nasledoval slovenský krátky dokument Normal Country o problematike tvorby skateparkov na Slovensku, po ktorom blok zakončil Manhattan Days o komunite skaterov, ktorí so svoj “park” nosia so sebou a prispôsobujú ulice mesta tak, ako im vyhovujú.
Posledný blok, znova o bicykloch ukončil najdlhší, celovečerný britský dokument Bicycle the Film. Obsahom bol informačne najhodnotnejší, mapujúci vývoj cyklistiky a bicyklov od počiatku až dodnes. Dozvedel som sa mnohé veci o tom, ako sa menil tvar bicyklov, ako vznikli prvé cyklotrasy a horský bycikel, kto za tým všetkým stál. Škoda nižšej účasti, film by si zaslúžil viac zhliadnutí.
Skate Jam, sprievodná udalosť festivalu.
V sobotu v rámci festivalu sa pod mostom Lafranconi konal sprievodný event Skate Jam a afterpárty v klube Nu Spirit.
Ako hlavný nedostatok festivalu musím uviesť skutočnosť, že na každý blok filmov sa predával lístok samostatne. Neexistovali permanentky a pri cene 3,50 za jeden blok sa celková suma vyšplhala celkom vysoko na to, že sa jedná o začínajúci festival s veľmi špecifickým zameraním. Napríklad taký International Film Festival pri kúpe študentskej permanentky ma vyšiel lacnejšie. Druhá vec bol dosť nešťastný dátum. V týchto dňoch sa už konal motokrosový event Cassovia Cup kam odišlo množstvo potenciálnych návštevníkov a k tomu koniec semestra, kedy mnoho študentov opustilo Bratislavu. Pri istých filmoch chýbali titulky, aspoň anglické. No na začínajúci festival si AFF počínal celkom schopne. Budúci rok preto nebudem váhať s návštevou a nemali by ste ani vy, ak sa aspoň z časti zaujímate o nejaký adrenalínový šport.
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!