Steve Jobs, zakladateľ slávnej počítačovej spoločnosti Apple, odišiel z tohto sveta v roku 2011. Zanechal po sebe veľmi schopnú gigantickú firmu, ktorá sa stále snaží o inovácie, presne v duchu svojho tvorcu. Stopu tohto človeka na svete chce pripomenúť aj životopisný film Jobs, mapujúci predovšetkým začiatky budovateľa Apple. Bohužiaľ, film ani zďaleka nepatrí k tým lepším životopisným kúskom.
Steve Jobs (Ashton Kutcher) už nechce byť ovládaný vysokoškolským rozvrhom a tak odstúpi zo štúdia a študuje len to, čo sám chce. Hľadá svoj smer, ktorým by sa mohol vydať. Ten aj nájde, keď mu jeho priateľ Steve Wozniak (Josh Gad) ukáže maličký projekt, na ktorom pracoval pre vlastné potešenie. Je to osobný počítač. Steve Jobs v ňom však uzrie najmä budúcnosť. Dvojica sebavedome vynález rozšíri a vrhne sa na modernejší a lepší projekt, Apple II. Ukáže sa, že to bola fenomenálna investícia. Vzniká spoločnosť Apple, no vedenie spoločnosti Jobsovi rozhodne nepomáha.
Ak by som mal vyjadriť základný kameň úrazu Jobsa jedným slovom, volil by som sloveso nekonzistentný. Ak by som mohol použiť ešte jedno slovo, nasledovala by nereálnosť. Je to vskutku tak. Režisér Joshua Michael Stern, tvorca málo známych postranných snímok americkej produkcie, dostal s Jobsom šancu zapísať sa do povedomia divákov a prehnane povedané, ju premrhal.
Pretože Jobs sa vlečie. Ba ťahá, hlavne Ashtonom Kutcherom v jeho, zatiaľ životnom výkone. A prečo tomu tak je? Film nevie o čom má rozprávať, takže toho rozpráva veľa a pritom málo. Ako príklad poslúži nedotiahnutá snaha o vykreslenie jeho súkromného života. Zo začiatku sa ako-tak ukazuje, po čase sa vytráca a pripomína len občasnými zábermi, pričom pred záverom divákovi predstavuje idylku bez ilustrovania toho, čo k nej viedlo. Podobný vzorec sa používa aj pri práci v Apple. Príbeh a scenár sa príliš sústredia na často nepodstatné konflikty, najmä s poradenstvom firmy. Majú síce dramatický účel, ale sú plytké a vytláčajú iné životne dôležité (a celkovo dôležitejšie) udalosti Steveovho života, ktoré prešli bez spracovania, ba zmienky, ako napr. svadba s Laurene Powellovou, jeho práca v Pixari, pôsobenie v NeXT je len povrchne naznačené. Film sa dokonca nezmieňuje o tom, že bol adoptovaný a ani o jeho snahe nájsť svojho biologického otca. Tieto a ďalšie míľniky v jeho živote mohli poslúžiť ako kamene na rozvetvenie Jobsovej postavy a histórie, čo by si vo filme, ktorý je o ňom, aj zaslúžil. Nemôžem tiež nespomenúť mnohé nedokončené motívy, a to aj v súvislosti s inými postavami. Je to na smiech, ak si človek uvedomí, že film má dve hodiny a poslednú polhodinu citeľne nudí. Akoby tvorcov zámerne bavilo donekonečna rozpitvávať nepodstatnosti.
Vrcholom nekonzistentností je potom už len nereálnosť. Aj sám Steve Wozniak sa na margo filmu vyjadril nesúhlasne. Jeho vzťah s Jobsom bol v snímke spracovaný úplne odlišne ako fungoval v skutočnosti. Postavy vedú rozhovory štýlom, akým sa v skutočnosti nerozprávali. Nevravím, že film podľa skutočnej udalosti musí byť stopercentne verný realite, no životopisný film by mal mať isté nepísané hranice. V tomto smere poteší teda aspoň už spomínané Kutcherovo hranie, do postavy Jobsa sa Ashton doslova stelesnil a ako taký sa zďaleka najviac podobá Steveovi Jobsovi, ako ho svet poznal (opäť preto zamrzí ignorovanie jeho iných stránok). Inteligenciu a netrpezlivosť cítiť v jeho očiach, bodajú ako pohľad tigra.
Napriek silným záporom sú však veci, ktoré Jobs robí správne. A to motivácia a hudba. Solídne napísaný scenár (v rámci udalostí, na ktoré sa sústredí) držia herecky presne obsadené a uchopené výkony, a tak diváka čaká najmä bohatá zásoba motivačných viet, ktoré nepôsobia nútene. Robia z filmu stráviteľnejší kúsok než v skutočnosti je. Stráviteľnejším ho však robí aj hudba Johna Debneyho, vhodne zvolená, hoci miestami okukaná. Po remeselnej stránke potom už nezostáva nič, len zhodnotiť štandardnú úroveň dnešného Hollywoodu. Pochváliť tiež treba výpravu a použitie teplého svetla, ktoré oživuje všetky farby a robí film aj po vizuálnej stránke znesiteľnejším. Zrejme sa pod tým skutočne neskrýva nič iné, než zle pojatý životopis, či skôr len zle pojaté roztrúsené výňatky životopisu.
Záverečné hodnotenie
Jobs je projekt, okolo ktorého vznikol balón haló, ktorý však spľasol v momente, keď sa film dostal na strieborné plátna. Nielenže film zlyháva v snahe zachytiť život Stevea Jobsa, ale je aj nekonzistentný, sústredený na menej podstatné veci z jeho života, často nevysvetľuje niektoré súvislosti a pôsobí tým pádom roztrieštene. Navyše je prestrelene dlhý, či skôr vzhľadom k dĺžke, zarážajúco prázdny. Z vôd podpriemeru ho tak zachraňuje len kvalitná produkcia, na čele s motivujúcim scenárom, ktorého niektoré vety zaujmú ako starších, tak aj mladších. Ak chcete skutočne poriadny životopisný film o Jobsovi, určite do kina nevstupujte. Ak chcete motivačnú jednohubku, vstupujte na vlastné riziko.
Informácie o filme
Réžia: Joshua Michael Stern
Scénar: Matt Whiteley
Kamera: Russell Carpenter
Hudba: John Debney
Obsadenie: Ashton Kutcher, Ahna O'Reilly, Josh Gad, Dermot Mulroney, Amanda Crew, James Woods, Matthew Modine, Lukas Haas, Lesley Ann Warren, J.K. Simmons, Ron Eldard, Elden Henson, Kevin Dunn, Victor Rasuk, John Getz, Clayton Rohner, Brad William Henke, Mark Kassen, Jim Turner, Evan Helmuth, Hollie Winnard, Rachel Rosenstein, Masi Oka, William Mapother, Olivia Jordan
Naše hodnotenie
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!