V priebehu filmovej histórie sa natočilo veľa vskutku výnimočných filmov, na ktoré sa len tak nezabudne, či už kvôli problematickej produkcii alebo jednoducho pre ich nadčasovosť. (Staro)Nový film Richarda Linklatera Chlapčenstvo sa k výnimočným filmom pridáva taktiež, a to nielen kvôli unikátnosti, svojej 12-ročnej produkcie, ale najmä kvôli jej očarujúcemu výsledku, ktorý ak niečo pripomína – tak len život sám o sebe.
Mason (Ellar Coltrane) je na počiatku príbehu 6-ročný chlapec, len matne vnímajúci problematický vzťah medzi jeho rozvedenými rodičmi. Spolu so sestrou Samanthou (Lorelei Linklater) sa často sťahujú kvôli mame (PatriciaArquette), usilovne sa snažiacej doštudovať a nájsť si stabilnú prácu, a popritom aj nového partnera. Napriek odlúčeniu, Mason a Samantha zostávajú so svojím otcom (EthanHawke) v blízkom a dobrom vzťahu. Ako čas plynie a hrdina rastie, prechádzajúc svojou mladosťou až do dospelosti...
Keď sa však táto 12-ročná odysea ukončí, budete si priať sledovať Masona aj naďalej. Pretože Chlapčenstvo je vo svojej banálnosti prakticky bez príbehu. Je to pohybujúca sa sonda do rastu a dospievania po všetkých stránkach. A zďaleka takáto časová reflexia nie je uplatňovaná len na Masona. Ako čas plynie, každá postava, či už detská alebo dospelá či stará, aj tá potenciálne najbezvýznamnejšia, prechádza istou evolúciou, dospievaním svojím spôsobom. Sledovať tieto okamihy na plátne, je ako darček od človeka človeku zasahujúci do srdca.
Richard Linklater jednoducho rozumie ľuďom, ich emóciám a hlavne dospievaniu. Vo výsledku, sledovanie Chlapčenstva je odzbrojujúcou a potešujúcou skúsenosťou pre každú vekovú kategóriu, pretože každej generácii pripomenie dôverne známe situácie či len ten fakt, že každý sme raz boli veľmi mladý. Pritom sa vyhýba klišé prvkom z filmov o tínedžeroch, akými je prvý bozk či strata panictva. K psychologickej stránke filmu je tiež nutné pridať konštatovanie, ktoré Linklater veľmi výstižne demonštruje: Dospelý občas sami zabúdajú, že kedysi boli deťmi. Linklater je taktiež pravdivý aj vo vykresľovaní nie vždy primeraného vzťahu detí k rodičom. Nechcem prezrádzať detaily životnej púte, ktorú s Masonom divák absolvuje, no každý si vo filme nájde moment, ktorý mu osobitne sadne. Ukáže mu krásnu spomienku na vlastné detstvo alebo ponúkne možnosť zastaviť sa a porozmýšľať nad tým, že čas skutočne beží neuveriteľne rýchlo.
A práve tie banality, ktoré sú súčasťou nášho bežného života robia Chlapčenstvo dôležitým a výnimočným filmom. Namiesto dramatizácie ponúka len čistú, citlivú naráciu, ktorá sa dotýka priamo svojich divákov a ich skúseností – práve vo všetkej tej banalite skutočného života. Vyskytnú sa aj dramatické scény, no tie nehrajú prvé husle. Vždy sú prvoradé len pocity postáv. Navyše je z filmu cítiť, že sa film nenatáčal so scenárom v pravom slova zmysle. Bol to ohromný risk, no režisér mal jasno, aké situácie sa prihodia a nechal v nich hercov len improvizovať, s úspešným výsledkom a cieľavedomou, bezchybnou réžiou, za ktorú Linklater zozbiera minimálne zástup nominácií.
Apropo, herci. Zaviazať sa dvanásťročnému projektu je výzva, no každý zo zúčastnených hercov odviedol vynikajúcu prácu. Z mladších hercov žiari najmä Ellar Coltrane, predstaviteľ Masona, ktorému skvelo asistuje Lorelei Linklater. Z tých starších si zasa každú scénu s prehľadom ukradne Ethan Hawke, ktorý síce posledné roky hrá aj v béčkach, no tu viditeľne potvrdzuje, že pokiaľ dostane dostatok priestoru, vykúzli divy. Nedá sa tiež nespomenúť vynikajúca Patricia Arquette, z ktorej postavy častá únava priam vyžaruje.
Oceniť tiež musíme perfektný soundtrack. Vo filme síce nie je prakticky žiadna skomponovaná originálna hudba, no výber piesní ju kvalitne nahrádza a pomáha k budovaní atmosféry, či už zábavy, detstva alebo dospievania.
Chlapčenstvo je film, ktorý by si mal pozrieť každý. Je zároveň aj filmom, ktorý napriek svojej úctyhodnej dĺžke nie je problém vidieť veľakrát a stále v ňom môže človek objaviť niečo nové. Richard Linklater totiž na plátna priniesol dvanásťročný diamant bohatý na prepracované postavy, ich psychológiu a v neposlednom rade na emócie vychádzajúce zo skúseností, ktorými si už každý pri dospievaní isto neraz prešiel.
Informácie o filme
Réžia: Richard Linklater
Scénar: Richard Linklater
Kamera: Lee Daniel, Shane F. Kelly
Obsadenie: Patricia Arquette, Ellar Coltrane, Ethan Hawke, Evie Thompson, Tamara Jolaine, Lupe Trejo, Nick Krause, Zoe Graham, Lorelei Linklater
Naše hodnotenie
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!