Začiatok rokov šesťdesiatych. Walt Disney chce získať práva na sfilmovanie románu Mary Poppins. Autorka knihy P. L. Traversová však už 20 rokov jeho zámer rezolútne odmieta. Bez práce ale nie sú koláče a nájom musíme platiť všetci. Predaje kníh však klesajú, a tak sa stretnutie s Disneym predsa len neukazuje ako taký zlý nápad. Diváci už vedia, že z tohto stretnutia nakoniec vznikne jeden z najlepšie zarábajúcich Disneyho filmov. Cesta k nemu ale bola dlhá a strastiplná. Stojí za to sa na ňu pozrieť?
Pozerať filmy od Disneyho je ako jesť koláče. Užijete si ich, keď zrovna máte chuť na niečo sladké. Ak to ale u myšiaka presladia, poväčšinou sa jedná o ťažko pozerateľnú záležitosť. Zachráňte pána Banksa je film, ktorý vám ukáže, akí sú v Disney všetci super, a že Disneyland je čarovné miesto plné radosti a detského smiechu. V podstate do očí bijúca propagácia. Takéto niečo bolo slovenskému divákovi vsugerovávané od dôb budovania komunizmu (porovnaj Kadárov film Katka 1949), tak prečo by mal záujem pozerať sa na to v dnešnej dobe?
Odpovedí je viacero, takisto ako spôsobov, ako sa na film pozerať. Najjednoduchšou možnosťou je na reklamnú časť jednoducho zabudnúť a užiť si mimoriadne dobrý film zo života, pri ktorom sa nejednému divákovi ku konci pustí slza. Druhou možnosťou je vyslovene sa zamerať na štúdium propagačných techník, a v tomto prípade sa ponúka tiež príjemná zábava, pričom bonusom bude kvalitný filmový zážitok po všetkých ostatných stránkach.
Film sa odohráva v dvoch časových rovinách. Prvá sleduje už dospelú P. L. Traversovú a jej prekáranie sa s Disneym, pričom druhá sa zameriava na jej detstvo. Dospelá Traversová je v podaní Emmy Thompson presvedčivo stvárnenou harpyou, ktorej sa nič nepáči, a už od prvých minút ju máte chuť vykopnúť z kancelárie. Musím priznať, že je to postava napísaná veľmi dobre, nakoľko moja antipatia k nej bola už od prvých minút veľmi silná. Walt Disney je v podaní Toma Hanksa veľký tatko, dospelák s detským srdcom, vždy pokojný, vyrovnaný. Jednoducho chodiaca reklama na Walt Disney, ku ktorej takisto nemôžem prejavovať veľké sympatie. Divákovi sú tak podsunuté dve hlavné postavy, ktoré si, aspoň v mojom prípade, vôbec neobľúbi. K tomu je neustále bombardovaný Mickey Mousom, čo celú dejovú líniu dosť presladí. Prekvapivo, tvorcovia filmu sú si tohto javu vedomí, a keďže sa film odohráva v šesťdesiatych rokoch, neboja sa na správnych miestach úmyselne prisypať cukru nad hranicu únosnosti. Z nechceného sa tak razom stáva tvorivý zámer, a na divákov protest: „Fuj, to je príšerné!“ vynaliezavo odpovedajú: „Áno, je. Ale to je Hollywood šesťdesiatych rokov, čo iné si očakával?“
Časová rovina Traversovej detstva sa už nemusí zaoberať dobrým menom spoločnosti Disney, a môže priniesť život taký, aký v skutočnosti je. Odohráva sa v Austrálii začiatkom dvadsiateho storočia. Práve tieto časti filmu sú to najlepšie, čo nám môže Pán Banks ponúknuť. Austrálsky divoký západ má tú správnu atmosféru obdobia, keď industrializácia začínala pomaly dobíjať svet. V strede rozprávania stojí dráma jednej rodiny, ktorá je podaná surovo, bez prikrášlenia. Postavy nie sú čierno-bielo dobré alebo zlé. Výborne napísaný je hlavne otec rodiny v podaní Colina Farrela, ktorý podáva krásny pohľad do umelcovej duše. Už dávno som nevidel tak dobre rozpracovanú tému jedinca neschopného zmieriť sa s realitou. Ostatné postavy rodinky ale taktiež nezaostávajú. Traversovej mamka v podaní Ruth Wilson zaujme hlavne prirodzeným herectvom, ktoré dáva postave nezvyklú hĺbku. Diváka tak zaujme a bude jej fandiť, aj napriek malému priestoru, ktorý je postave pridelený. Osobne ako divák by som ocenil viac tejto časovej línie, ideálne rovno celovečerný film, ktorému by som rovno bez mihnutia oka naparil 100% hodnotenie.
Po technickej stránke je film spravený naozaj profesionálne. Neostal priestor na nejaké experimentovanie. Všetko je stopercentne čisté, precízne. Hudobný motív si už v pamäti vybaviť neviem, určite ma ale neurazil.
Myslím, že spoločnosť Disney môže byť z filmu mimoriadne spokojná. Predsa len, vypustiť do sveta reklamu, a ešte na nej zarobiť, to sa nepodarí každý deň. Divák môže byť spokojný takisto. Očakáva ho pekné dielko, ktoré je v niektorých svojich aspektoch nadštandardné. Ja osobne som z kina odchádzal s úsmevom od ucha k uchu, a preto nevidím dôvod, prečo by sa po zhliadnutí filmu, nemohla preniesť dobrá nálada aj na vás.
Informácie o filme
Réžia: John Lee Hancock
Scénar: Kelly Marcel
Kamera: John Schwartzman
Hudba: Thomas Newman
Obsadenie: Tom Hanks, Emma Thompson, Colin Farrell, Annie Rose Buckley, Ruth Wilson, Paul Giamatti, Jason Schwartzman, B. J. Novak, Kathy Baker, Ronan Vibert, Mia Serafino, Demetrius Grosse, Bradley Whitford, Victoria Summer, Rachel Griffiths
Naše hodnotenie
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!