Je načase natočiť nový béčkový veľkofilm! Takže, čo nahádžeme do mixéra tentokrát? Na začiatok by nebolo zlé spotvoriť niektoré z diel klasickej literatúry. Upíri už tu boli, vlkolaci tiež, chcelo by to niečo iné. Jasné, Frankenstein! Hlavného hrdinu máme, ešte treba pridať hlavného nepriateľa. Tu postačí niečo klasickejšie. Démoni sú stávka na istotu. Šup s nimi tam. Ale niečo tomu ešte stále chýba... Démoni a anjeli... Nie, to už tu bolo. Možno templári? Exorcisti? Nie. To taktiež nie je úplne ono. Aha. Už to mám. Chrliči! Chrličov v úlohe tých dobrých asi ešte nikto vo filme nemal. Teda ak nepočítame Zvonára matky božej od Disneyho, ale to bolo pekne dávno. Teraz stačí už len zapnúť mixér.
VRRRRrrrrrr-rrr-rr-r—r—r---rr---------r. Nože mixéru sa pomaly dotočili, môžeme podávať výsledný nápoj. Prekvapivo, nechutí až tak zle, ako som si predstavoval. Všetci poznáme základný zákon béčkovej produkcie, ktorý znie: Pôžitok diváka priamoúmerne stúpa s počtom mozgových buniek, ktoré je schopný deaktivovať.
Preto si netreba všímať, že správanie postáv filmu po logickej stránke značne hapruje.( Zarytí nepriatelia spoilerov prosím preskočte na nasledujúci odstavec.) Skúsme sa vcítiť do ťažkého osudu hlavnej hrdinky, doktorky, skúmajúcej oživovanie mŕtvol pomocou elektrického prúdu. Čo by ste urobili vy, keby ste sa od 200 rokov starého Frankensteinovho monštra dozvedeli, že organizáciu pre ktorú pracujete, ovládajú démoni? Naša doktorka usúdila, že najlepšia možnosť bude zavolať priamo do organizácie svojmu kolegovi, všetko mu vykecať, a dohodnúť si s ním po telefóne stretnutie.
Ďalšou zaujímavosťou je skutočnosť, že chrliči s démonmi dokázali po celé tie storočia bojovať v utajení. Keď sa ale zjaví jeden 200 rokov starý reanimovaný jedinec, behom pár dní je celé utajenie ta-tam. Náhodný okoloidúci si môže síce niektoré astrálne úkazy ako: frekventované svetelné stĺpy siahajúce od nebies k zemi, alebo mračná pekných mladých mužov v spoločenskom oblečení skákajúcich z budovy na budovu, vysvetliť ako náhle zlyhanie svojej mysle. Ako sa ale postaví k niekoľkokilometrovej bezodnej jame v strede mesta, je otázne.
Druhým hlavným Frankensteinových problémom je gradácia. Prvá polovica filmu je totižto o dosť lepšia ako zvyšok. Ako by to zrazu prestalo tvorcov baviť, alebo nemali dostatok času, či finančných prostriedkov. Celý film je síce zlátanina, ale je vidno, že prvá tretina a ešte niektoré iné scény boli zlátané s radosťou.
Výčitka sa ale netýka dialógov. Tie sú do jedného hrozné po celý čas. Určite potom nebude prekvapením, že s takýmto materiálom je aj charakter postáv len veľmi plytký. Chudák Aaron Eckhart, ktorého som mal tak rád v Ďakujeme, že fajčíte (2005), nemal veľmi šancu sa prejaviť, aj keď je v hlavnej úlohe. Väčšinu filmu má na tvári stále ten istý nahnevaný výraz človeka, ktorý práve číta list od Daňového úradu.
Vyššie uvedené skutočnosti sú ale javy, ktoré sa dajú od béčka očakávať. Správnemu milovníkovi ľahkej zábavy nemusia vôbec prekážať. Ten je tu hlavne kvôli atmosfére a akčným scénam. Má Ja, Frankenstein správnu atmosféru? Má. Tú pravú béčkovú temnotu. V podstate hlúpučkú temnotu, akože drsnú, o to viac ale zábavnú. Umierajúci démon sa zakaždým zmení na samoúčelnú ohnivú guľu, ktorá chvíľu poletuje po okolí a potom sa prepadne do pekiel. (Mimochodom, Windows Media Player má jednu veľmi podobnú vizualizáciu.) Naopak, chrlič po smrti vystúpi do nebies v lúči svetla. Keď sa potom proti sebe postaví armáda démonov a chrličov, diváka čaká vražedná explózia farieb. A niečo tak štýlovo hlúpučké jednoducho nemôžete nemať radi.
A akčné scény? Znova má. A ešte aké! Scéna boja medzi chrličmi a démonmi svojou epickosťou až priam hreje pri srdci. Takisto boje jeden na jedného sú mimoriadne šťavnaté. Potom tu máme rôzne fintičky s kamerou, monumentálne prelety či spomaľovačky. Dočkáme sa aj obľúbenej „cool guys don‘t look at explosions“ scény.
Oplatí sa teda na Frankensteina ísť? Závisí to jedine od diváka. Pokiaľ nie ste zanietený béčkožrút, ruky preč. Čaká vás prísun stupídnych prepálených scén. Akčnú časť filmu ešte ako-tak zvládnete, ale dialógy vás ubijú k smrti. V opačnom prípade smelo do kina, a k výslednému hodnoteniu si smelo pričítajte 20 %. Čaká vás prísun stupídnych prepálených scén (presne tých, po ktorých vaše srdce piští) a idiotských dialógov (presne takých, na ktorých sa môžete škodoradostne smiať z bezradnosti tvorcov).
Informácie o filme
Réžia: Stuart Beattie
Scénar: Kevin Grevioux, Stuart Beattie
Kamera: Ross Emery
Hudba: Reinhold Heil, Johnny Klimek
Obsadenie: Aaron Eckhart, Yvonne Strahovski, Deniz Akdeniz, Bill Nighy, Jai Courtney, Miranda Otto, Chris Pang
Naše hodnotenie
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!