Druhá svetová vojna je v plnom prúde, Hitler je vo svojej najlepšej kondícii, a dokonca i Nemci majú strach o svoje vlastné životy. Pokojné ulice sa pomaly ale isto začínajú meniť na bojiská a rodina v jednom z domov skrýva žida a komunistku. Utíšte sa, hlavné slovo patrí smrti...
Práve tá je totiž rozprávačkou celého príbehu dvanásťročnej Liesel (Sophie Nélisse), ktorá musí, z nevyhnutného popudu svojej matky komunistky, opustiť rodinu a prijať náhradných rodičov na druhej strane nacistického Nemecka. Za svoj život ju smrť navštívi celkom trikrát a ako možno očakávať, nepôjde o stretnutia práve najveselšie.
Keďže ide len o druhý film režiséra Briana Percivala, uvedený v kinách, divákom bude jeho meno pravdepodobne povedomé viac vďaka seriálu Panstvo Downtown, na ktorom sa taktiež režisérsky podieľal. Napriek jeho pomerne nízkej popularite je už v týchto dňoch držiteľom viacerých ocenení BAFTA (cena britskej filmovej akadémie) a má našliapnuté na celkom slušnú kariéru. V nej mu určite pomôže práve adaptácia knihy obľúbeného autora Markusa Zusaka, ktorá sa snaží na pozadí vojny vyrozprávať pútavý príbeh mladého dievčaťa.
Len trinásťročná Sophie prekvapila svojím presvedčivým výkonom a dodala celému dielu uveriteľný šat, aj keď sa dej, vďaka stokrát obohranému konfliktu, miestami nevyhol klišé. Sophie sa nesnaží hrať ako jej dospelí kolegovia a svojej postave, osudom skúšanej Liesel, dodáva potrebnú dávku infantilnosti a naivnosti, typické pre deti tohto veku. V prípade hereckej dvojice Geoffrey Rush a Emily Watson, v roli náhradných rodičov, ide o kvalitu overenú vekom a skúsenosťami. Model dobrý a zlý rodič v tomto prípade dokonale funguje, avšak nestojí na jednom mieste a neustále sa pre potešenie diváka pretvára a graduje. Geoffrey Rush svojím dobrosrdečným prístupom k okoliu neraz vyčarí úsmev na tvárach nielen filmovým postavám, ale i divákom v kinosále.
Hoci sa celý dej filmu odohráva vo vojnovom Nemecku, postavy primárne používajú anglický jazyk len s občasným výskytom nemeckých výrazov. Táto voľba sa možno môže zdať nezmyselná, no osobne mi ani v jedinom momente nenarušila zážitok z filmu. Angličtina je (podľa môjho názoru) predsa len o niečo melodickejší jazyk a pre zvýraznenie závažnosti kľúčových momentov v deji, tvorcovia nakoniec zvolili i o niečo dlhšie nemecké repliky. Celkový dabing do nemeckého jazyka by nakoniec mohol dopadnúť oveľa horšie ako prirodzená reč hlavných predstaviteľov.
Výpravnosť a stavba celého snímku pôsobí mierne recyklovaným spôsobom. Pokiaľ ste milovníkom filmov a máte aký-taký prehľad, určite ste množstvo motívov a podobných scén v Zlodejke kníh videli už v starších dielach nielen s podobnou témou. Napriek tomu treba oceniť režisérovu zručnosť pri výbere z týchto notoricky známych postupov. Vyberá z nich totiž vo valnej väčšine len tie najlepšie a zbytočne neupadá do gýčovitosti. Taktiež nechcene vtipných scén sa v diele nachádza len minimum, ich počet však závisí od vkusu každého diváka. Takmer mystická, rozprávková atmosféra je často narušená zásahom rozprávača v éterickom tele smrti, ktorej zásahy neraz prekvapia svojou krutosťou a intenzitou.
Práca s mizanscénou si taktiež zaslúži pozornosť. Prostredie, v ktorom sa konkrétny záber odohráva, ponúka na pozadí množstvo signálov k posunu v deji či k jeho doplneniu. Zvedavosť všímavého pozorovateľa však nezostane neuhasená, v nasledujúcich záberoch sa na spomínané prvky presunie aj pozornosť postáv a ich význam je objasnený. Takáto predpríprava môže diváka viesť k zvýšeniu očakávania, čo prinesie príbeh ďalej a zároveň ho zapojí do priebehu filmu uvažovaním o význame predmetov.
Napriek recyklovaniu zabehnutých postupov a len malej originalite príbehu (umocňovanej hlavne netypickým rozprávačom) ide o veľmi príjemné dielo s vynikajúcimi hereckými výkonmi. Kolísavá atmosféra jednotlivých scén sa mení z minúty na minútu. Často je to práve postava náhradného otca Liesel, ktorá dokáže zmeniť smútok na radosť , či strach na smiech. V podaní Geoffreyho Rusha sa stáva pánom nad divákovými emóciami a citlivejšiu dušu počas dvoch hodín neraz pripraví o niekoľko sĺz. Smrť je všade navôkol prítomná neustále, sme však schopní prežiť stretnutie s ňou? Zlodejka kníh áno, nikto však nežije naveky...
Informácie o filme
Réžia: Brian Percival
Scénar: Michael Petroni
Kamera: Florian Ballhaus
Hudba: John Williams
Obsadenie: Geoffrey Rush, Emily Watson, Sophie Nélisse, Ben Schnetzer, Nico Liersch, Joachim Paul Assböck, Kirsten Block, Rafael Gareisen
Naše hodnotenie
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!