Príchod režiséra Neilla Blomkampa na svetovú scénu ani nemohol byť lepší. Po tom, čo uviedol film District 9 (2009), ktorý sa automaticky stal zaslúženým hitom, mal odrazu možnosť robiť si, čo len chcel. S poriadnym rozpočtom a poriadnym hollywoodskym zázemím. Čo z toho vzniklo? Elysium. Je však rozpočet všetkým, čo robí film dobrým?
Max (Matt Damon) pracuje vo fabrike na výrobu robotov. Na Zemi roku 2154. Túži však ísť hore, na vesmírnu stanicu Elysium. Zem je totiž nezdravá. Elysium, so svojím luxusom, čistým vzduchom a medicínskymi modulmi zbavujúcimi každej choroby, však nie. S Maxovou túžbou tam ísť by nebol žiaden problém, až na ten jediný – peniaze. Kto ich nemá dostatok, lístku na Elysium môže akurát zamávať. Všetko však naberá úplne iný smer, keď je Max v práci vystavený silnému rádioaktívnemu žiareniu. Zisťuje, že mu zostáva maximálne 5 dní života. A spraví čokoľvek aby sa za 5 dní na Elysium dostal. Stačí tam vojsť do medicínskeho modulu a smrteľná dávka žiarenia sa vylieči. Kontaktuje istého gangstra, ktorý mu sľúbi lístok výmenou za mozgové dáta jedného z obyvateľov Elysia. Netuší, že ich ukradnutím naštve tajomníčku Elysia, Delacourt (Jodie Foster). Tá po Maxovi vyšle šialeného zabijaka Krugera (Sharlto Copley). V tomto období navyše Max stretáva svoju dávnu priateľku Frey (Alice Braga), čo veci ešte viac skomplikuje.
Na čom stroskotá väčšina dobrých filmových nápadov je scenár. Ak tie vety jednoducho nepôsobia ucelene, prepojene a inteligentne, film stratí svoje korene, prerastá cezeň burina a výsledok je väčšinou všeličo, len nie presne to, čo tvorca zamýšľal. S Elysium je to našťastie trochu lepšie, ale stále je to práve scenár, ktorý dolámal celej idei zuby. Inými slovami, to, čo sa pred 4 rokmi zaslúžilo o úspech v District 9, sa v Elysium zaslúžilo o uzemnenie. Je totiž jedno, či sa vám základný popis príbehu páči alebo nie, Blomkamp vo svojom scenári spravil zásadné chyby, ktoré ho zrážajú na kolená. Najhoršie na tom je, že prakticky všetky stoja na motiváciách jednotlivých, inak sympatických postáv. Totiž v Elysium nikto nevie, čo vlastne chce. Raz chce toto, potom zasa tamto, zmeny kurzu nastávajú dokonca aj u záporákov. Otáčanie motivácie o 180 stupňov je tu na bežnom poriadku u viacerých postáv.
Môže byť na scenári ešte niečo horšie? Áno, ak zavrhne ešte aj potenciál, ktorý ukáže na začiatku. Elysium robí aj to. Neill Blomkamp prezentuje originálny nápad, ale v príbehu ho odvíja nesprávnym smerom. Každý fanúšik dobrého sci-fi čaká, že ho vízia filmu niečím obohatí alebo v nej nájde paralely so súčasnosťou a premyslený vývoj príbehu. Elysium to má, ale iba na pozadí, čo bohužiaľ nestačí. Celé univerzum, založené na Elysiu a Zemi, bohatstve tam hore a chudobe tam dole, spoločnosti ovládanej robotmi a vládou z vesmíru je inteligentné, má v sebe silu potiahnuť veľkolepý príbeh a istú ideologicky silnú pointu na jeho konci. Preto málokoho poteší poznanie, že jediný motív resp. rozdiel, na ktorý sa skratkovitosť scenára nakoniec upne je fakt, že na Zemi nemajú medicínske moduly a v Elysiu áno. Elysium skrátka odhadzuje to, čo nesie najväčší dramatický potenciál. Plus trochu okato vykráda konštrukciu záveru z Zwickovho Krvavého diamantu (2006).
Teraz je však čas povedať, čo Blomkamp spravil dobre. Či skôr, čo Blomkamp spravil parádne. Elysium vyšperkoval najmä prepracovaným svetom a výpravou, vidíte kam šiel každý jeden dolár zo 100 miliónového rozpočtu. Púštny dizajn budúceho L. A. a futuristický svet Elysia sa spájajú v správnom pomere k tomu, aby diváka zahrnuli vizuálnym potešením, podľa prostredia vždy diametrálne odlišným a pritom atraktivitou vyrovnaným. Vizuálna hravosť Blomkampa navyše vždy nejako prekvapí, či už špecifickým farebným obohatením konkrétnej scenérie alebo tými najmenšími detailmi svojho sveta. V Blomkampovom podaní by zrejme vyzerala perfektne aj žumpa. Svet, jeho dizajn a vizuálna harmónia je to, čo diváka drží a nenudí napriek ťažkopádnemu scenáru.
Ak sa už teraz dá definovať nejaký technický aspekt, ktorým sa preslávia, resp. preslávili Blomkampove filmy, tak je to kamera. Elysium s ňou skúša všeličo, no poteší najmä tou ručnou, hlavne v akčných pasážach. Občas sa síce pekne zatrasie a niekedy aj šialene spomalí, no vždy s technickou finesou a cieľavedomosťou. V kombinácii s dynamickým strihom a perfektným zvukovým mixom je to ďalší dôležitý plusový bod réžie. Pokiaľ sa teraz bojíte len toho, že vás nečakajú dobré efekty, ste na omyle. Digitálne efekty vyzerajú lepšie ako vo filmoch, ktoré stoja dvakrát viac peňazí. Osobitnú pochvalu si zaslúži aj skladateľ Ryan Amon so svojím debutom v oblasti filmových soundtrackov. Jeho hudba podčiarkuje špičkovú akčnú stránku Elysia zapamätateľným hlavným motívom a výborným gradovaním jednotlivých tónov.
Elysium už na počiatku marketingovej kampane zaujal zvučným obsadením. Damon, Foster, Copley, Braga. A hoci postavy dopadli ako dopadli, stále môžem prisľúbiť, že sú to práve dobrí herci, ktorí kvalitu držia vyššie než ich charaktery v skutočnosti sú. Špeciálne uznanie odo mňa dostáva Sharlto Copley, v roli psychotického záporáka mu to ide perfektne a neprešla sekunda, aby som mu to neveril. Zvyšok obsadenia podáva viac-menej civilné herecké výkony, aké sa na základe scenára dali očakávať.
Záverečné hodnotenie
Elysium je pekný príklad intelektuálne prázdneho letného blockbusteru. Zatiaľ, čo na jednej strane ponúka strhujúci vizuál a dizajn svojho sveta v špičkovej technickej réžii a akcii, na strane druhej je príbehovo skúpy, skratkovitý, v konečnej miere aj charakterovo nerozvinutý a predovšetkým mrhá svojím silným potenciálom. Doslova odhadzuje to, čo z neho mohlo spraviť dramatickú emocionálnu jazdu, a aj preto je filmom značne nezrelým. Fanúšikovia District 9, čakajúci silnú pointu, budú určite sklamaní. Nezostáva teda nič viac, než čakať na Blomkampov ďalší počin.
PLUSY
+ vizuálne podmanivý film
+ špičkové efekty, kamera, zvuk
+ prepracovaná akcia, technická réžia
+ využitý rozpočet
MÍNUSY
- motivácie postáv, scenár
- niektorí herci nevedia hrať a nie je to chyba scenára
- film zahadzuje svoj potenciál
Hodnotenie: 67%
Elysium, 2013, USA, 109 min
Sci-fi/akčný/triler
Réžia: Neill Blomkamp
Produkcia: TriStar Pictures, Media Rights Capital, QED International, Simon Kinberg Productions, Sony Pictures Entertainment
Scenár: Neill Blomkamp
Kamera: Trent Opaloch
Hudba: Ryan Amon
Obsadenie: Matt Damon, Jodie Foster, William Fichtner, Alice Braga, Diego Luna, Michael Shanks, Carly Pope, Talisa Soto, Sharlto Copley, Wagner Moura, Faran Tahir, Ona Grauer
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!