Do kín sa privalilo pokračovanie úspešného Star Treku z roku 2009. S rovnakým obsadením a staro-novým príbehom sa vydáva na cestu tam, kde... vlastne už mnohí boli. Stojí vôbec za pozretie?
Reboot celého Star Treku sa stretol s rozporuplnými reakciami. Fanúšikovia tohto univerza sú hákliví na akékoľvek zásahy, ktoré by mohli pozmeniť kánon, tí ostatní sa pýtali, či má vôbec zmysel oživovať mŕtvolu. Napokon sme sa dočkali reštartu na trochu odlišný spôsob.
Režisér J. J. Abrams obnovil celú sériu Star Treku od začiatku a zasadil ju do obdobia originálnych sérií. Stretávame sa s mladým kapitánom Kirkom a pánom Spockom. Nie je to však presne tá istá časová rovina. Star Trek z roku 2009 sa odohráva v alternatívnej dimenzii. Príbehy aktuálneho sú síce podobné tým pôvodným, no zmeny sú dovolené a skalní fanúšikovia snáď nedostanú infarkt.
Hoci prvý Abramsov film rozprával viac-menej nový príbeh a odhalil nám pôvod Kirka, Spocka, posádky Enterprise a ich vzťahov, Star Trek: Do temnoty je novým spracovaním jedného zo starších filmov, konkrétne Star Trek 2: Khanov hnev (1982).
Celý film otvára akciou presiaknutý prológ odohrávajúci sa na neznámej planéte, ktorý má divákom pripomenúť charaktery hlavných postáv a ukázať ako "cool" môže celý Star Trek vlastne byť. Zároveň funguje aj ako šikovný úvod pre divákov doposiaľ Star Trekom nepobozkaných, ktorý im predstaví hlavné postavy filmu. Problém nastáva, ak sa na to pozriete z hľadiska skalných fanúšikov - Star Trek nikdy nebol a nemal byť akčným filmom a špeciálne originálne série a prvé filmy sa niesli v duchu pacifizmu, veď ich naštartovala éra kvetinovej mládeže. Fanúšik série (ako napríklad ja) nepotrebuje predstavovať charaktery a prehnané akčné scény na štýl Pirátov z Karibiku pôsobia skôr rušivo, akokoľvek vtipné môžu byť.
O to prekvapivejšie sú potom narážky na pôvodné univerzum. Niektoré referencie a asociácie vo filme dajú zmysel len tomu, kto videl originálne série a hlavne pôvodný Khanov hnev. Nie sú nijako vysvetľované, len tu proste sú, snáď ako pokus zavďačiť sa skalným. Rovnako je evidentná režisérova snaha držať akciu na uzde, zato keď už na ňu príde čas, je to akcia veľkolepá s okázalou choreografiou. Všadeprítomné sú aj pre Abramsa typické odlesky, ktoré kedysi v správnej miere pôsobili ako zaujímavé vizuálne spestrenie jeho filmov. Napchať však odlesk do každého druhého záberu nie je úplne kóšer a kazí celkový dojem.
Herecké obsadenie ostalo zachované z predošlého dielu. Problém s postavami nie je, až na výnimky (Alice Eve) v tom, že by nevedeli hrať, väčšinou sú len zle napísané. Je fajn, že sa pokúšajú písať postavy hercom na mieru, ale potešilo by napríklad, keby Simon Pegg nehral postavu Scottyho s humorom prehnaným ako z nemej grotesky. Takisto by som ocenil, keby z Kirka v podaní Chrisa Pinea nespravili scenáristi mladého nadržaného nezodpovedného a slepo riskujúceho idiota, ktorý pre istotu každú chvíľu pripomenie, že vlastne vôbec nevie čo robí. K tomu, ako je napísaná postava Spocka (Zachary Quinto), je až problém sa vyjadriť. Z vždy racionálne uvažujúceho a mierumilovného tvora spravili scenáristi nechápavú bytosť zmietanú vo víre vlastných nevyriešených problémov a emócií, ktorá sa sem-tam pred kamerou aj rozplače a keď sa naštve, stáva sa z nej vraždiaci stroj. Úplne vážne.
V kontraste s posádkou Enterprise je samotný Khan, ktorého postava je napísaná prekvapivo dobre a dokonca uveriteľnejšie, než v pôvodnom filme. Okrem toho ho Benedict Cumberbatch, stále jasnejšie žiariaca hviezda filmového neba, hrá naozaj presvedčivo.
Technicky nie je však filmu, čo vytknúť. Kamera, digitálne efekty (CGI), hudba aj celý zvukový mix sú jednoducho skvelé. Film bol strihaný na 3D, ktoré vesmírnym sci-fičkám naozaj pristane, takže odporúčam zhliadnuť radšej 3D verziu. Digitálne scenérie z miest budúcnosti vyzerajú úchvatne, takisto aj samotná Enterprise a ďalšie vesmírne koráby.
Celkový problém filmu spočíva v zvláštnom rozpore v réžii, keď sa Abrams snaží zároveň zavďačiť dvom skupinám, skalným fanúšikom aj novým divákom, pričom pripravuje živnú pôdu pre nový seriál. Výsledný efekt? Pôvodní fanúšikovia odchádzajú z kina s rozpačitými pocitmi a tí noví si film celkom užijú. Škoda, že len ako ďalšie trochu lepšie akčné sci-fi a nie ako film s hlbším filozofickým podtextom a posolstvom pacifizmu.
V konečnom dôsledku tu máme ľahko nadpriemerné akčné sci-fi, ktoré je dostatočne konzistentné a precízne spracované na to, aby si zaslúžilo 70%. Nebyť však márnej snahy zavďačiť sa všetkým a tragicky napísaným hlavným postavám, mohol film odo mňa dostať hodnotenie aj 85 - 90%.
Ako vedľajšie pozitívum vnímam vytvorenú živnú pôdu pre naštartovanie seriálu. Ku koncu filmu sa posádka vydáva na päťročnú misiu do neznáma, čo nenápadne prezrádza, že onedlho tu môžeme mať parádny seriál aspoň na päť sérií. Abrams odchádza venovať sa novému Star Wars a tak uvoľňuje miesto novému kreatívnemu tímu. Možno sa dostanú k slovu aj niektorí z pôvodných tvorcov série. A Star Treku, bezpochyby, vždy pristala seriálová forma lepšie.
Plusy:
+ špičkové digitálne efekty
+ Benedict Cumberbatch
+ technické spracovanie
+ konzistentnosť
Mínusy:
- zle napísané postavy
- snaha zavďačiť sa všetkým
- na Star Trek priveľa akcie
- nový Mr. Spock
Hodnotenie: 70%
Star Trek: Into Darkness, USA, 132 min.
Réžia: J. J. Abrams
Scenár: Roberto Orci, Alex Kurtzman, Damon Lindelof
Hudba: Michael Giacchino
Kamera: Daniel Mindel
Strih: Maryann Brandon, Mary Jo Markey
Produkcia: Skydance, Bad Robot
Hrajú: Chris Pine, Zachary Quinto, Zoe Saldana, Karl Urban, Simon Pegg, Benedict Cumberbatch, John Cho
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!