Je to zhruba rok, čo k nám na Slovensko prišla unikátna kniha od švédskeho spisovateľa Jonasa Jonassona, s ešte unikátnejším názvom Storočný starček, ktorý vyliezol z okna a zmizol. Príbeh o Allanovi Karlssonovi sa stal svetovým bestsellerom, takže nie je pochýb o tom, prečo sa ho rozhodli pretvoriť aj do filmovej podoby. „Myslím si, že každý človek sa tak trochu bojí staroby. Je teda oslobodzujúce vidieť starého muža, ako vylezie von oknom a má pred sebou najväčšie dobrodružstvo, aké ho kedy čakalo.“ Vyjadrenie režiséra Felixa Herngrena pre Euronews.com.
Allan Karlsson (Robert Gustafsson) dnes slávi svoje sté narodeniny a už o malú chvíľku ho čaká oslava. On však namiesto toho, aby zvyšok svojho života strávil pokojným vytúženým oddychom v kresle sa rozhodne ujsť. Bez hlbšieho premýšľania vylezie von oknom a odchádza v ústrety novému dobrodružstvu. O chvíľu na to sa mu dostane do rúk kufor plný peňazí, a ani sa nenazdá a je mu v pätách celá gangsterská organizácia. Občas sa objaví nejaká tá mŕtvola a na cestách mu pribudne niekoľko nových spoločníkov, medzi nimi aj slonica.
Ak sa toto dobrodružstvo môže zdať bežnému človeku akokoľvek bizarné, Allan je na podobné výlety zvyknutý. Má totiž za sebou už rušný storočný život, počas ktorého nenápadne zasahoval do najväčších svetových udalostí a stretával najvýznamnejšie osobnosti dejín ako Stalina, Churchilla, generála Franca, viacerých amerických prezidentov a mnohých iných. Allan dlho nerozmýšľa a oveľa radšej koná. Jeho obľubou sú výbušniny, takže sa môžete tešiť na sortiment odpaľovania dynamitom od líšky až po atómovku.
Čierny humor na všetky strany.
Ide teda o tak trochu obohraný Forrest-Gumpovský a Jára-Cimrmanovský štýl okorenený o správny švédsky čierny humor a mnoho absurdít. Samozrejme nie všetky vtipy vám musia sadnúť (občas sú dosť morbídne), ale smiať sa budete aj tak. Ak túto snímku chceme porovnať so slávnym Forrestom Gumpom, musím povedať, že je o úroveň nižšia, ak nie o viac. Za najväčší mínus filmu považujem, hlavného hrdinu Allana, ktorý nie je veľmi sympatický a divák sa s ním iba ťažko stotožní. Minimálne počas čítania knihy sa mi hlavná postava zdala oveľa sympatickejšia.
Kniha versus film
Nebudem hovoriť o tom, že do filmu sa nezmestilo všetko to, čo bolo v knihe. To, že museli vyhodiť niekoľko úsekov, nie je vôbec problém. Dalo by sa dokonca povedať, že filmári knižný príbeh zobrazili až nadmieru presne a do detailov. Problém je ale v tom, že ak ste čítali knihu, nič z filmu vás už neprekvapí. Srandy je tam hromada, ale ako sa hovorí -opakovaný vtip už nie je vtipom. Ak viete, čo sa bude diať, tak to jednoducho stráca grády.
Poznať obsah samozrejme nemusí zakaždým znamenať pokazený zážitok, avšak v tomto prípade film neprichádza oproti knihe s ničím novým. A tak si myslím, že filmový potenciál nebol naplno využitý. Ani formou, ani hercami, ani rozprávaním, ba dokonca ani vizuálnym spracovaním. Stále zostáva iba vernou kópiou knihy. Čo ale v konečnom dôsledku nemusí byť až tak zlé, pretože kniha je predsa len vynikajúca.
Najdrahší film v švédskej histórii
Prelet dejinami 20. storočia v takej detailnej forme musel dať tvorcom zabrať, a určite to pocítilo aj ich vrecko producenta. Ak sa Allan nachádzal v ktorejkoľvek krajine, scéna je väčšinou bohato dotvorená a na komparzistoch sa taktiež nešetrilo.
Napriek tomu, že herci sú v našich končinách neznámi a všetci boli tak trochu nevýrazní, musím priznať, že herecké výkony zvládli na výbornú. Oceňujem, že použili úplne civilne vyzerajúcich ľudí bez žiadneho ideálu krásy, tak často viditeľného v amerických filmoch.
Dej smeruje prakticky od nikadiaľ nikam. Keďže Allan robí, čo ho napadne a nemá jasný cieľ, divákom sa to môže javiť, ako náhodný sled udalostí a tak trochu chaos. Pri pozornosti ich udržuje iba rýchle tempo filmu, ktoré zabezpečuje prelínanie dvoch rozprávacích línií a gagy hádžuce divákovi pod nohy.
Karikatúra
Dalo by sa povedať, že Storočný starček je óda na ľudskú hlúposť, nad ktorou víťazí človek, ktorý sa pramálo strachuje nad vlastnými problémami a berie život taký, aký príde. Asi najkrajšou vecou na tomto film je, že ani jedna z postáv nie je „normálna“, každý je podivín, ale povedzme si na rovinu, kto z ľudí je skutočne normálny? Je veľká škoda, že postava Allana Karlssona je, ako som už povedal, menej sympatická. Ak by som sa s ňou vedel lepšie zblížiť, mohol by som úprimne povedať, že tu máme nové veľdielo.
Informácie o filme
Réžia: Felix Herngren
Scénar: Felix Herngren, Hans Ingemansson
Kamera: Göran Hallberg
Obsadenie: Robert Gustafsson, David Wiberg, Mia Skäringer, Alan Ford, David Shackleton
Naše hodnotenie
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!