Kým naša generácia má Harryho Pottera, generácia našich rodičov a starých rodičov vyrastala na trochu inom príbehu. Silné priateľstvo medzi malým chlapcom a jeho psom, ktorí spolu zažívajú dobrodružstvá v alpskom prostredí, inšpirovalo mnohých ľudí, či už v podobe knižnej série, alebo televízneho seriálu. Preto bolo rozhodnutie pretvoriť príbeh do podoby celovečerného filmu prijaté rozpačito.
Sama autorka Cécile Aubry bola proti novej adaptácii – necítila potrebu. Najmä nie vzhľadom na fakt, že pôvodného Sebastiána si zahral jej vlastný syn Mehdi. Podobné pocity mali starší fanúšikovia, ktorých k sérii viaže mnoho nostalgických spomienok. Francúzsky režisér Nicolas Vanier sa však rozhodol, že je čas priblížiť nesmrteľnú dvojicu aj generácii, ktorej „staromódne“ príbehy o čistom priateľstve a odvahe už veľa nehovoria.
Vanier sám napísal aj scenár a oproti knihe či seriálu urobil niekoľko zmien. Dej sa posunul do roku 1943. Spočiatku sa odohráva v dvoch líniách. Obyvatelia vysokohorskej dedinky usporiadajú hon na beštiu, ktorá im zabíja ovce, a zároveň sa do dediny dostáva aj skutočná beštia – druhá svetová vojna. Nemeckí vojaci sa snažia odhaliť ľudí prevádzajúcich Židov cez hory do bezpečného Švajčiarska. Malý Sebastián si to však zatiaľ neuvedomuje, snaží sa len zachrániť pred lovcami psa, s ktorým sa spriatelil a dal mu meno Belle. Vzhľadom na to, že príbeh je primárne orientovaný na deti, jeho temnejšie stránky sú len načrtnuté, o dopade vojny na ľudí sa dozvedáme len v náznakoch. Film je natočený klasicky, je takmer až na neuverenie, že pochádza zo súčasnej doby. Naivita a čistota rozprávania má však aj svoje negatívne stránky, postavy sú vykreslené čierno-bielym spôsobom až do klasickej rozprávkovej podoby. Je to pochopiteľné až do okamihu, keď je miera prekročená pri nacistickom vojakovi. Ten, kvôli svojej láske ku krásnej pekárke, necháva aj za cenu vlastného ohrozenia prekĺznuť troch Židov.
Zvlášť dôležitým bolo obsadenie roly Sebastiána. Z množstva 2400 mladých hercov si režisér nakoniec vybral Félixa Bossueta. Ten ho zaujal svojimi hlbokými očami, ktoré podľa jeho slov prezrádzali bohatý vnútorný svet. A dobre urobil, keďže malý Félix predvádza naozaj krásne herectvo. S filmovou Bellou vytvorili skutočne presvedčivú dvojicu. Ide o jeho filmový debut, no dovolím si tvrdiť, že táto rola nezostane jeho poslednou. Ešte o niečo viac však zaujme charizmatický Tchéky Karyo ako Sebastianov adoptívny starý otec César. Karyo predstavuje nevrlého alkoholika, ktorý má však srdce na správnom mieste a miluje rovnako prírodu i Sebastiána. Postavou s veľkým potenciálom bol aj nemecký dôstojník v podaní Andreasa Pietschmanna, scenár však nedával veľa príležitostí na preskúmanie jeho možného vzťahu s Angelinou (Margaux Châtelier).
Hlavnú úlohu však vo filme nemá ani Sebastián, ani Bella. Prvé husle hrá nádherné prostredie savojských Álp. Nicolas Vanier dlhé roky Alpy križoval a výsledkom týchto potuliek je aj množstvo dokumentov. Je vidieť, že prírodu miluje a váži si ju. Podľa jeho slov ju chcel ukázať čistú a nedotknutú, takú, aká bola v období, do ktorého je film zasadený – bez modernej techniky. Vďaka kontinuálnemu natáčaniu počas troch ročných období spolu s kamerou Erica Guicharda vytvorili zábery tak autenticky nádherné, až brali dych. Nútili diváka vpíjať sa očami do krás hôr a želať si, aby aspoň na chvíľu bol Sebastiánom a mohol sa s Bellou po boku slobodne potulovať po údoliach...
Vo filme sa postupne odohráva celá škála emócií – bohužiaľ musím skonštatovať, že ich dopad na diváka nie je veľký. Skutočne zapôsobí len Sebastián, keď šantí s Bellou pri spoločných hrách. Vtedy môžeme vidieť čistú, detskú radosť sprevádzanú jeho bezstarostným smiechom. Smutnejšie či napínavejšie dejové pasáže (nebezpečný prechod cez hory) ostanú len v rovine filmu, nestrhnú na seba všetku pozornosť divákov. Tento citový chlad môže byť spôsobený z veľkej časti aj českým dabingom, ktorý nepokladám za veľmi vydarený. Nerozumiem ani jeho existencii. Samozrejme, ide o film určený detskému divákovi, ktorý môže mať problém s písaným textom, no vzhľadom na to, že v častých dialógoch nemeckých vojakov sa objavujú titulky, nemyslím si, že bol nutný.
Celkový dojem z filmu však vylepšuje prekrásna hudba Armanda Amara, ktorá akoby vychádzala zo samotných hôr. Krásne kombinuje inštrumentálnu hudbu s dvoma otextovanými piesňami a spolu s nádherou prostredia a čistotou priateľstva medzi Belle a Sebastiánom je tým, čo si z filmu odnesiete.
Informácie o filme
Réžia: Nicolas Vanier
Scénar: Nicolas Vanier
Kamera: Eric Guichard
Hudba: Armand Amar
Obsadenie: Félix Bossuet, Mehdi El Glaoui, Tchéky Karyo, Margaux Châtelier, Dimitri Storoge, Andreas Pietschmann
Naše hodnotenie
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!