Viete, čo väčšinou nasleduje po úspešnej knihe? Samozrejme, filmová adaptácia. Román Noaha Gordona Liečiteľ získal veľký ohlas po celej Amerike aj Európe. Práve v Európe sa rozhodlo, že bude adaptovaný do podoby filmu. A tak vznikol v nemeckej produkcii výpravný veľkofilm, ktorý určite stojí za návštevu kina.
Rob Cole (Tom Payne) v detstve videl svoju matku zomrieť na neznámu chorobu. Odvtedy sa túži dozvedieť čo najviac o ľudskom tele a chorobách. Chce porozumieť ich zákonitostiam a príčinám, a hlavne ich liečiť. Bohužiaľ, uprostred kresťanského stredoveku je to veľmi nepodporovaná činnosť. Choroby sa podľa dobovej mentality majú nanajvýš liečiť Božou milosťou. Rob to odmieta a potom, čo je svedkom úžasných metód uzdravovania liečiteľov z ďalekého východu, je rozhodnuté. Odchádza na veľmi dlhú cestu do Isfahánu, učiť sa na univerzite najväčšieho vedca a liečiteľa toho času, veľkolepého Ibn Sinu (Ben Kingsley). V jeho škole sa život Roba obohatí a zmení. Stále sú však záležitosti, ktoré mu nedávajú spať. Pretrvávajúca vojna medzi Šáhom (Olivier Martinez) a krutými Seljukmi tiež neuľahčuje situáciu ako obyčajným obyvateľom, tak aj študentom univerzity.
Keď už sa na európskej pôde produkuje veľkofilm, je to viac-menej udalosť. Réžie sa ujal ostrieľaný Philipp Stölzl, ktorý má už dosť skúseností s režírovaním filmov ako americkej, medzinárodnej tak aj domácej - nemeckej produkcie. Nemci si dobre uvedomovali, že príbeh založený na takej úspešnej knihe sa oplatí spracovať do podoby, v ktorej sa dá ľahšie a prístupnejšie predstaviť. A tak je film vyzbrojený anglickým znením, prestížnymi hereckými menami v obsadení a koniec koncov – aj spomínaným kvalitným režijným dohľadom, na ktorý sa hneď pozrieme.
Philipp Stölzl spravil Liečiteľa prístupného úplne každému. Pritom si po obsahovej stránke zachoval európsku otvorenosť a odvahu, navyše vo vizuálne pohlcujúcom háve. Výprava je jednoducho dych berúca. Prekrásne, vynikajúco natočené a kompozične do najmenších detailov vyšperkované lokality, je nutné oceniť. Stölzl navyše nezaháľa ani po presune hlavného hrdinu z Európy do samotného Isfahánu. Každú scénu totiž vylaďuje najrôznejšími drobnosťami ozvláštňujúcimi dialógy aj samotné postavy.
Tu prichádza na rad samotný scenár od Jana Bergera. Zaujme predovšetkým otvorenosťou voči kritike náboženstiev. Ani ústredný romantický príbeh nepôsobí otravne. Problém je na odlišnom mieste. Nebudeme sa opierať o to, aká bola predloha, ale film sa vzhľadom k historickému zasadeniu, bohužiaľ, nie vždy opiera o historické fakty. A hoci trefne poukazuje na odmietavosť náboženstiev voči štúdiu ľudského tela, automaticky delí všetko osadenstvo príbehu filmu na čierno-biele, t.j. predstavitelia katolíkov, židov aj moslimov sú striktne zlí, fanatickí, tí uzurpátori moci, ktorí nespravia nič dobré, zatiaľ čo na strane druhej je skupina liečiteľov prototypom dobra. Hladinu sa ako tak snaží vyrovnať sám hlavný hrdina, ktorý je obrazom toho, že viera sa dá zlúčiť s cítením pre vedu. Sám to ale nezvláda najlepšie a k tomu sa pridáva ešte prostý ľud, ktorý sa vždy prikloní len na stranu svojho náboženstva. Liečiteľ je síce len príbeh zasadený v historickej dobe, nemusí byť ergo stopercentne reálny, značkovanie náboženstiev a nielen ich (terčom sa stanú aj iné skupiny) ako automatického zla na úkor dramatizácie len rozširuje dezinformácie a u istých jedincov aj značné nenávistné myšlienky.
Významným plusom filmu je vydarené obsadenie. Tom Payne je skvelý. Tento mladý objav nie je zatienený ani vynikajúcim Benom Kingsleym, ktorému sú vedľajšie postavy (ako tá ktorú hrá) akoby napísané na telo. Poteší aj Stellan Skarsgårdv malej, ale za to úsmevnej role holiča, tzv. doktora v stredovekom Anglicku. Mimo toho stojí za zmienku aj relatívne nová tvár Emmy Rigby.
Výpravu sme už raz spomínali, no musíme ešte raz. Atmosféra doby dýcha z každého záberu. Temný úvod v špinavom Anglicku pôsobí realisticky a surovo, od zahmlených vlhkých lesov cez bane až po ošarpané kamenné predmestia. Blízky východ zasa vyvoláva svojou uhladenosťou a jedinečnou architektúrou príjemnú atmosféru akejsi „osvietenosti“. Pripočítajte si k vizuálnej hostine aj adekvátnu výpravnú hudbu (hoci s bežnými konvenčnými motívmi), sympatickú hlavnú postavu, a dostanete film, ktorý napriek svojej dve a pol hodinovej dĺžke nenudí, a ešte vo vás zanechá zaručene príjemné pocity.
Liečiteľa sa oplatí vidieť. Nielen, že ide o veľkofilm európskeho pôvodu, čo je aj cítiť, ale zároveň aj kvalitami veľkofilmu patrične disponuje. Špičková kamera, výprava, zvučné herecké obsadenie, neokukaný námet a zasadenie – to všetko hrá do kariet tomuto šikovne zrežírovanému filmu, ktorému do dokonalosti chýba už len netuctová hudba a triezvejší, tým myslíme nie dvojpólový, náhľad na históriu a často až neadekvátne označovanie náboženstiev a istých skupín ľudí za zlých. Tak či onak, celkovú kvalitu filmu tieto mínusy závratne nemenia a minimálne ja si Liečiteľa rád pozriem aj dvakrát.
Informácie o filme
Réžia: Philipp Stölzl
Scénar: Jan Berger
Kamera: Hagen Bogdanski
Hudba: Ingo Frenzel
Obsadenie: Tom Payne, Ben Kingsley, Stellan Skarsgård, Olivier Martinez, Emma Rigby, Elyas M'Barek, Fahri Yardim, Makram Khoury
Naše hodnotenie
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!