Na indickú kinematografiu sme boli poväčšinou zvyknutí ako na kinematografiu hudobnej melodrámy, či muzikálu. Bollywood nám ponúka mnoho naivných romantických príbehov sprevádzaných spevom a tancom s vopred jasným koncom. Snímka Cudzí obed je dôkazom toho, že to ide aj inak.
Cudzí obed začína v uliciach preľudneného Bombaja. Pozorujeme, ako poslíčkovia z remeselnej komunity „Dabbawallani“ prepravujú tisícky obedárov do rôznych častí mesta. Každé ráno roznášajú manželkami pripravené jedlo, aby sa na poludnie dostali do práce k ich manželom. Čo sa však stane ak jeden z obedárov nie je doručený na správnu adresu? Tu sa dostávame do príbehu. Mladá Ila (Nimrat Kaur) sa snaží vzbudiť uhasínajúci záujem svojho manžela chutným jedlom. Pochvaly sa však nedočká a navyše zistí, že tento špeciálny obed zaplnil žalúdok úplne niekomu inému. Tu sa dostávame k druhej hlavnej postave Saajana (Irrfan Khan, Milionár z chatrče, 2008), úradníka, ktorý sa chystá na dôchodok. Ila sa rozhodne neznámemu stravníkovi napísať odkaz a vložiť do obedára: „Keď už ste zjedli všetko, čo som navarila, nepoviete, či vám chutilo?“
Zápletka je veľmi jednoduchá, no príťažlivé na tomto filme je, s akou úprimnosťou je nakrútený. Vymieňania lístočkov, ktoré sa stávajú čoraz osobnejšie síce pôsobí mierne sladko, ale žiadna romanca to nie je. Postavy sa neboja priznať si, že nežijú život aký si vysnívali a píšu jeden druhému o svojich problémoch. Režisér Ritesh Batra použil zaujímavý spôsob odkrývania charakterových vlastností protagonistov. Využíva na to vedľajšie postavy, ktoré Ilu aj Saajana dostávajú do situácii, kedy spoznávame ich vnútro a povahu. Vďaka minimalistickým hereckým výkonom pôsobí celá snímka veľmi prirodzene a odhaľuje nám len toľko, koľko je v danom momente potrebné. Celému príbehu by však neuškodilo rozvinúť do väčšej miery vedľajšie postavy, ako napríklad postavu Ilynho manžela, o ktorej sa dozvedáme jedine to, že má údajne milenecký pomer s inou ženou, ale nikdy sa skutočne nedozvieme či to tak naozaj je.
Konečný pocit z celého filmu je značne ovplyvnený charakteristickou atmosférou energického mesta - Bombaja. Zábery sú tónované do teplých, sýtych farieb a pútajú našu pozornosť. Mierne pomalé tempo filmu postupne ožíva, tak ako vzniknuté vzťahy. Film je poväčšinou poskladaný z frekventovaných záberov či už veľkých celkov preplneného Bombaja alebo detailov Ilynho pripravovania jedla, ktoré neskôr vkladá do obedára. Miestami sú tieto zábery tak často opakované, že môžu pôsobiť na diváka nudne. Na druhej strane ale dlhé statické zábery na protagonistov presvedčivo vyjadrujú smútok a samotu. Pomáhajú nám uveriť, že ich vnútro je skutočne prázdne, nešťastné a chytajú diváka za srdce.
Príjemným ozvláštnením sú národné piesne, ktorých melódia a slová nás sprevádzajú počas celého filmu. Piesne prepájajú jednotlivé motívy a zábery filmu, originálnym a nápaditým spôsobom.
Nedá sa povedať, že Cudzí obed je vynikajúcim filmom . Ponúkne vám však možnosť nazrieť do každodenného života ľudí v Bombaji a okrem kvalitného príbehu pocítite atmosféru mesta rôznych vôní a korenistého jedla. Po jeho pozretí možno budete mať mierne zmiešané pocity, no snímka vo vás prebudí skrytú vášeň k exotike a ponúkne vám zážitok z trochu iného súdku kinematografie.
Informácie o filme
Réžia: Ritesh Batra
Scénar: Ritesh Batra, Rutvik Oza
Kamera: Michael Simmonds
Hudba: Max Richter
Obsadenie: Irrfan Khan, Nimrat Kaur, Nawazuddin Siddiqui, Lillete Dubey
Naše hodnotenie
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!