Životopisné snímky môžu mať, ak nie sú podané chytľavým alebo prinajmenšom nevšedným spôsobom, tendenciu skĺznuť do historickej nudy. Nová snímka režiséra Lee Danielsa Komorník, ktorý sa v našich kinách práve premieta, bohužiaľ, nie je výnimkou. To však neznamená, že nemá čo ponúknuť, len je toho skrátka príliš málo.
Američan Lee Daniels sa preslávil v roku 2009 oceňovaným filmom Precious. Odvtedy natočil nevýznamného Reportéra (2012) a teraz nám prináša skutočný príbeh Eugena Allena, černošského komorníka v Bielom dome v rokoch 1952-1986. Vo filme ho poznáme pod menom Cecil Gaines (Forest Whitaker). Režisér spolu so scenáristom Danny Strongom nás prevedú od najmladších rokov černošského chlapca na bavlníkových plantážach až po jehostarobu, skrátka tak, ako by sme v takomto filme čakali. Háčik je však v tom, že v skutočnosti to nie je až tak veľmi životopisné, ako sa na prvý pohľad zdá.
Cecil Gaines je osobnosť, okolo ktorej Daniels centralizuje celú fúru historických udalostí súvisiacich s rasovou diskrimináciou a nerovnosťou černochov najmä v Amerike, ale aj vostatnom svete dvadsiateho storočia. Sledujeme aj Gainesov život, ktorý sa koncentruje najmä na problematický vzťah so synom Louisom (David Oyelowo) a stretneme aj celý rad známych historických postáv, zväčša prezidentov. Je to však skrátka jeden chaos, v ktorom takmer všetky postavy okrem Gainesovej rodiny pôsobia iba ako do počtu.
Nikdy fakticky nerozvíjajú nič priamo, divák s nimi nemá poriadny kontakt a v prípade Kennedyho alebo Martina Luthera Kinga, sa doslova jedná len o nutné objavenia kvôli historickej korektnosti. Hoci obe spomínané postavy vo filme uvidíme, o ich smrti len počujeme a vždy fungujú len ako spúšťač ďalších historických udalostí s prepojením na Cecila a Louisa. V jadre sa tak dočkáme vyčíňania Ku-Klux-Klanu, učeniu Martina Luthera Kinga, extrémizmu na strane „bielych“ aj „čiernych“, napríklad aj snahy o oslobodenie Nelsona Mandelu. Film si dáva za cieľ pripomenúť tieto udalosti, no Komorník ich predkladá príliš veľa, a viac nudným a zároveň neosobným spôsobom. Aj keď sa mu darí občas zaujať pôsobivejšou a drsnejšou vizualizáciou rasového problému, stále sa necháva sťahovať betónom konvencie. Z hľadiska pripomínania týchto temných stránok minulého storočia preto radšej odporúčame film Farba citov (2011).
Keď sa už film vracia k bodu, v ktorom sa mu darí – vykresľovaniu vzťahu Cecila s Louisom, naráža vždy na problém rozvíjania ho len v žánrovej konvencii. Divák skrátka vie, ako to celé skončí a čo sa kedy stane. Pocitu stokrát videného a stokrát počutého napomáha aj extrémne nudná hudba, ktorú si nikto ani nevšimne. Skladateľ Rodrigo Leãoneprekvapuje ani jedným tónom, každá skladba bola s istými obmenami použitá už vo vysokom počte iných amerických konzumných filmoch s prvoplánovou snahou o dosiahnutie emocionálnej reakcie u diváka.
Odhliadnuc od gýčovitého spracovania celého filmu je však stále nutné priznať, že film sa drží hollywoodskych štandardov. Komorník je natočený veľmi precízne, má skvelú výpravu, pôsobí uhladeným dojmom a vizuálne si vie udržať pozornosť tých divákov, ktorých aspoň zaujíma téma rasovej diskriminácie. Exceluje však najmä na poli hereckom s nefalšovaným lídrom, Forestom Whitakerom, ktorý latku kvality filmu vždy drží vyššie než v skutočnosti je. Zvyšok viac-menej známeho hereckého osadenstva nemá buď priestor, alebo čas ukázať svoje kvality, azda okrem spomínaného Davida Oyelowa v roli Louisa.
Komorníkov hriech nespočíva v tom, že by sa snažil pripomínať nepríjemnú históriu rasového problému 20. storočia, ale v tom, že tak činí nanajvýš otrepaným a nudným spôsobom. Niektoré polená si hádže pod nohy sám – napríklad predstavovaním až prílišného množstva nerozvinutých postáv. Ak by sa sústredil v jadre filmu viac na Cecila a predstavovaniu dejepisu by ubral, film by jednak nebol príliš dlhý, a nabral by aj väčšiu dynamiku a cieľavedomosť. Príbeh Cecila Gainesa vám skrátka neponúkne to, čo by mohol, ak by bol v lepších rukách režisérskych aj scenáristických.
Informácie o filme
Réžia: Lee Daniels
Scénar: Lee Daniels, Danny Strong
Kamera: Andrew Dunn
Hudba: Rodrigo Leão
Obsadenie: Forest Whitaker, John Cusack, Lenny Kravitz, Robin Williams, Alan Rickman, James Marsden, Minka Kelly, Jesse Williams, Liev Schreiber, Dana Gourrier, Cuba Gooding Jr., Nelsan Ellis, Terrence Howard, Jane Fonda, Vanessa Redgrave, Mariah Carey, David Oyelowo, David Jensen, Alex Manette, James DuMont, Philippe Radelet, Ray Gaspard, Clarence Williams III, Alex Pettyfer, Aml Ameen, Elijah Kelley, Colman Domingo, Yaya Alafia, Oprah Winfrey, Colin Walker
Naše hodnotenie
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!