Je veľa režisérov, od ktorých by sčítaný filmový fanúšik vedel očakávať kvalitný film podľa skutočnej udalosti vo vojenskom prostredí. Určite by sa na prvých miestach ocitli mená ako Ridley Scott či Steven Spielberg. Peter Berg by sa však medzi nimi pravdepodobne neocitol, hoci by neskončil ani na posledných priečkach. Po viac-menej kriticky neúspešných filmoch, ktoré v posledných rokoch natočil (korunujúc to dvojročnou Bojovou loďou), bolo ťažké predvídať, ako bude nakoniec výsledné uchopenie danej témy v jeho réžii Na život a na smrť vyzerať. Pokiaľ ste sa výsledku, nedajbože, báli, môžeme vás upokojiť. Berg doručil na strieborné plátno kvalitný film.
Koncom júla 2005 bolo v Afganistane poriadne horúco. Nielen kvôli tomu, že bolo leto. Keď sa do hôr kvôli sledovaniu Ahmada Shaha (Yousuf Azami) dostala 4-členná jednotka SEAL, nečakala, že pôvodne rutinné sledovanie dediny sa zmení na boj o život. Po tom, čo ich krytie v lesoch prezradia pastieri kôz, je štvorica vojakov postavená pred ťažké rozhodnutie. Buď pastierov vrátane tých neplnoletých zabijú, a tým neohrozia misiu alebo bude nasledovať protokol, a nechajú ich nažive To by však znamenalo okamžité ukončenie akcie a vrátenie sa na základňu. Morálne správny úsudok nechať civilistov odísť však v kombinácií s nedostupnosťou signálu so základňou spôsobil, že štvorku vojakov prepadla hotová armáda Talibanu.
Ako to diváci vedia už od samého počiatku filmu a aj z jeho originálneho názvu – prežil len jeden. Napriek ťaživému vedomiu diváka o tomto fakte, je však každý zásah a výstrel brnkaním na veľmi silno natiahnutú strunu napätia. Peter Berg správne odhadol mieru toho, s akou frekvenciou servírovať adrenalínové prestrelky a ako nasnímať zúfalú snahu o prežitie, ktorá pre trojicu vojakov skončí zle. Kombinujúc to s ručnou kamerou, veľmi prehľadnou akciou (strih v kombinácii s výbornou prácou kamery, snímajúcej počas akcie aj dlhšie sekvencie je výborný), skvelým ozvučením a naturalistickým vyobrazením smrti (vďaka za Rkový rating), je to postup, ktorý udržuje diváka v strehu po celú dvojhodinovú dĺžku. Zmienené plusy sa tiež vo veľkej miere zaručili o veľmi realistické vyobrazenie príbehu, od svetla až po zvolené prostredie.
Na život a na smrťsíce nie je pecka typu Čierny jastrab zostrelený (2001) ale na to, ako šablónovito sa podobné hollywoodske filmy natáčajú, je to stále nadmieru pôsobivý kúsok. Aj na Bergove pomery. Možno by sme ale mohli povedať, že ak by film nebol podľa skutočnej udalosti, zrejme by skončil s nálepkou „klišé“. Pokiaľ máte pocit, že ide o narážku na scenár, máte pravdu. Scenár si k filmu Berg napísal sám a až na jeden, určite produkciou vydobytý ťah, je obstojný. Tým jedným kazom je nefalšovaná americká dávka sentimentality, bez ktorej sa film dal natočiť (a len by tým posilnil realistickú atmosféru), zavŕšená už tradičným moralizujúcim voice over. Bez ohľadu naň, však film nezostane chladným a samotný koniec v sebe nesie pozitívnu pointu odvahy, ktorá rozhodne posilnila dojmy z filmu. Na opačnej strane zbytočného gýču, zasa poteší nie priamo čierno-biele vyobrazenie Afgancov. Film predstaví aj isté postavy Afgancov, dorovnávajúce inak tradičnú jednostrannosť (Taliban – zlo, Amerika – dobro).
Jediná výčitka, ktorú ešte k filmu máme, patrí už len k obsadeniu. Hlavná štvorica postáv Marcus Luttrell (Mark Wahlberg), Martin Murphy (Taylor Kitsch), Danny Dietz (Emile Hirsch) a Matt „Axe“ Axelson (Ben Foster) síce do rolí vojakov sedia dobre, no na plátne najmä počas akcie splývajú. Hlavná postava Luttrella v podaní Wahlberga, ktorý mal pritom najviac priamej hereckej práce, mohla byť stvárnená aj lepšie. Wahlberg sa do tejto roly veľmi nehodil a pôsobil identicky ako vo svojich menej výrazných filmoch. Vážnejšia postava mu v Na život a na smrť jednoducho nesadla. Z tohto hľadiska najlepšie vystupoval Ben Foster.
Pochváliť dramatizáciu filmu a nespomenúť jeho hudbu, by bolo hriechom. Steve Yablonsky spolu so skupinou Explosions in the Sky stvorili nádherný soundtrack, dobre sediaci do tónu filmu. Základný motív je osobitne vydarený, s vynikajúcim použitím gitary. Určite si ho ešte vypočujete viackrát po videní filmu.
Na život a na smrť je neočakávaným, no veľmi potešujúcim prírastkom do vojnových trilerov podľa skutočnej udalosti. Stojí za zhliadnutie nielen kvôli správne odvedenej réžii, napínavej akcii a realistickému spracovaniu, ale aj nevtieravému pozitívnemu dojmu, ktorý na svojom konci zanecháva. Niektorým prešľapom sa síce režisér nevyhol, no žiaden z nich nebúra kvalitnú prácu, ktorá nad celkom prevláda.
Informácie o filme
Réžia: Peter Berg
Scénar: Peter Berg
Kamera: Tobias A. Schliessler
Hudba: Steve Jablonsky, Explosions in the Sky
Obsadenie: Mark Wahlberg, Ben Foster, Taylor Kitsch, Emile Hirsch, Eric Bana, Ali Suliman, Scott Elrod, Alexander Ludwig
Naše hodnotenie
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!