Väčšina z nás asi nečítala E. A. Poe-a, ale každý už o ňom počul. Taký ten chlapík z viktoriánskej éry so záľubou v podivných, desivých a strašidelných príbehoch, básničkách či poviedkach. Práve z poviedky vychádza aj Archa bláznov, čo už samo o sebe nesie prísľub zaujímavého filmového zážitku.
Vitajte vo viktoriánskom Anglicku. V dobe, keď medicína vedela o psychických chorobách až žalostne málo. Čerstvo vyštudovaný psychiater Edward vymenil školu v Oxforde za prax vo vidieckom blázinci. A to je asi tak všetko, čo potrebujete o príbehu filmu vedieť. Kto ale aspoň zbežne pozná dielo E. A. Poe-a, asi tuší, čo bude nasledovať. Poetika smrti, šialenstva a tajomna. Archa bláznov pracuje s odkrývaním tajomstiev veľmi príjemne. Kúsok po kúsku sa divák dozvedá stále nové a nové súvislosti, pričom hranica medzi šialenstvom a príčetnosťou je veľmi tenká.
Réžie filmu sa ujal Brad Anderson, ktorého meno vám pravdepodobne nič nehovorí. Zato Almost human (2013), Impérium ‒ Mafie v Atlantic City (Boardwalk Empire, 2010) a Hranice nemožného (Fringe, 2008) – to je už iná káva. Okrem troch vyššie menovaných seriálov pracoval Anderson ešte na kope ďalších projektov, takže má už čo-to odkrútené. Takisto v žánri mysteriózny triler nie je žiadnym zelenáčom, natočil ich skutočne dosť, spomeňme napríklad Mechanik (2004) v hlavnej úlohe s Christianom Baleom, vychudnutým až na kosť.
Anderson určite vedel, čo robí, keďže film je napínavý od začiatku až po samý koniec. Vždy má naporúdzi nejaké to eso v rukáve a vytiahne ho práve vo chvíli, keď si už divák myslí, že tvorcov prekukol, a vie čo sa stane ďalej. Na druhej strane, Anderson sa snaží silou-mocou diváka nenudiť, čo je skôr na škodu ako k úžitku. Niektoré scény by si zaslúžili spomalenie. Verím, že by filmu prospelo a vybudovalo by potrebnú atmosféru strachu a tajomna. Takto mi príde atmosféra filmu predsa len trošku lacná, vybudovaná síce poctivo, ale bez pridanej hodnoty.
Jim Sturgess, stvárňujúci mladého psychiatra Edwarda, hrať vie, žiaľ jeho postava trpí klasickým neduhom hlavných hrdinov hollywoodskych produkcií. Je to taký ten truľko ‒ dobrák od kosti, videný už tisíckrát pred tým. V podstate sa to isté vzťahuje aj na postavy Bena Kingsleyho a Kate Beckinsale. Ústredná trojica postáv teda neprináša nič navyše, čo by sa vymykalo priemeru. Ich charakter je tvorený skôr ich vonkajším popisom ako postavami samotnými. Postava, ktorá ma naopak prekvapila a obľúbil som si ju, bola sestrička Millie v podaní Sophie Kennedy Clark. Na druhej strane, postavy výborne fungujú vo vypätých situáciách. Preto sa môžete tešiť minimálne na tri veľmi silné emocionálne scény.
Našťastie chabé dialógy sú jediná (aj keď veľmi výrazná) chyba postáv. A zase napríklad motivácie postáv sú napísané veľmi dobre. V príbehu nenájdeme čisto dobrú, alebo čisto zlú postavu. Objavia sa len svetlejšie a tmavšie odtiene šedej. Dostávame sa tak do stavu pripomínajúceho suchú lekvárovú buchtu. Postava v tomto filme je sladkým džemom zabaleným v suchej vrstve nezáživných dialógov.
Ako je zjavné, príbeh sa odohráva vo viktoriánskom období. Režisérovi evidentne záležalo na tom, aby sme si boli tohto faktu vedomí, a tak skoro všetko vo filme kričí: „Aha, ja som viktoriánske obdobie, pozri na mňa!“ Film chce silou-mocou zaujať a nadchnúť, niekedy je toho až príliš a dostaví sa nechcená priam až komiksová štylizácia. Voči komiksovej štylizácii samozrejme nič nemám, no k mysterióznemu trileru sa naozaj nehodí. Taktiež kostýmy a rekvizity trpia prehnanosťou, niekedy prechádzajúcou až do gýču. Darmo, masový vrah so smiešnym klobúčikom sa nedá brať až tak vážne.
Archa bláznov nie je zlým filmom. Uplynie ako voda a divák bude spokojný. Zamrzí však nevyužitý potenciál. Keby sa tvorcovia nebáli viac experimentovať a nesnažili sa nasilu prispôsobovať „mainstreamovému“ divákovi, mohol vzniknúť film, na ktorý sa len tak nezabúda. Takto však o pár dní vyšumí z vašej hlavy a už si ho nebudete pamätať. Divák s chuťou na kvalitný hollywoodsky „fastfood“ si ale určite príde na svoje.
Informácie o filme
Réžia: Brad Anderson
Scénar: Joe Gangemi
Kamera: Tom Yatsko
Hudba: John Debney
Obsadenie: Kate Beckinsale, Ben Kingsley, Jim Sturgess, Michael Caine, Brendan Gleeson, Sophie Kennedy Clark, David Thewlis, Jason Flemyng, Sinéad Cusack, Velizar Binev, Christopher Fulford, Guillaume Delaunay
Naše hodnotenie
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!