Karin Babinská prekvapila už svojím debutom Pusinky, kde ukázala, že i český tvorca môže natočiť film, ktorý pôsobí teenagerovským dojmom, no napriek tomu k svojim postavám pristupuje so záujmom a rozpráva o nich s porozumením. Skrátka, skrývalsa v nej filmársky duch a časom mohla predstavovať pre domácich režisérov slušnú konkurenciu. Potom však prišla šesťročná odmlka a veľa z divákov na meno Babinská takmer zabudlo.
Narozdiel od Pusiniek, v ktorých sa príbeh odvíjal od postáv čerstvých absolventiek strednej školy sa ústrednými postavami Krídiel Vianoc stala skupinka o niečo starších pracovníkov hypermarketu. Pre ženy neodolateľne príťažlivý Tomáš (Richard Krajčo), spoločne s priateľmi Ninou (Vica Kerekes), Ráďom (David Novotný) a zabávačom detí familiárne nazývaným Zajíc (Jakub Prachař), najradšej trávia svoj čas na streche obchodného centra popíjaním pív a vtipkovaním o každodenných nedostatkoch svojich životov. Tomáš žije v karavane a spáva výlučne so vydatými ženami (aspoň si to myslí).Nina popri balení nákupov do ozdobných baliacich papierov živí svoju nenávisť voči celému svetu. Ráďa prácu a pohyb medzi nespočetným množstvom nakupujúcich napriek všetkému považuje za vyslobodenie z domácnosti, v ktorej vďaka spolužitiu s rodičmi, neposednými deťmi a nervóznou manželkou chytá príznaky ponorkovej choroby. A Zajíc? Ten sníva o kariére televíznej hviezdy a úspechu na divadelných doskách, zatiaľ čo rozdáva cukríky a predstiera, že ho detské mini divadielka napĺňajú. On jediný verí na zázraky a zmenu k lepšiemu. Čo by to bolo za vianočný film, keby sa mýlil...
Vďaka spojeniu strihovej montáže so sviežou hudbou s mladíckym nádychom pôsobí už úvod filmu ako videoklip, čo je motív, ktorý sa opakuje niekoľkokrát, často bez logického vysvetlenia či nevyhnutnosti. Navodzuje však hneď od začiatku príjemnúbezstarostnú atmosféru, ktorá patrí už ku konvenciám väčšiny vianočných filmov z domácej i zahraničnej produkcie. Krídla Vianoc však nie sú len príbehom o plnení snov, spojením pohodovej hudby a pekných záberov, na ktorých si, podotýkam, dala Karin spoločne s kameramanom Martinom Doubom záležať. V neposlednom rade sú aj drámou a to nielen vzťahovou.
V prvých minútach bude pravdepodobne divák presvedčený, že hlavná dejová línia sa bude odvíjať od postavy Tomáša, ktorého po nehode pred smrťou zachránil anjel. Ten ako spomienku na ich stretnutie Tomášovi zanechal špeciálnu schopnosť- kedykoľvek sa niekoho dotkne a zapozerá sa mu do očí, zistí nedostatky jeho života a v návale úprimnosti mu poradí s ich riešením. A keďže v tomto prípade ide o optika vyšetrujúceho zrak, je nútený vstrebať do seba a poradiť desiatkam osôb denne. Avšak tento náročný dar nie je,pochopiteľne, prijatý s prílišným nadšením, vďaka ružovým okuliarom (tentoraz nejde o metaforu) je prelomený. Zostáva mi pýtať sa, aký zmysel zvláštna schopnosť mala? Azda šlo režisérke ofyzické zhmotnenie duchovna a nadprirodzena, o ktoré sa počas filmu snaží hlavne vďaka dialógom. Už po prvom nasadení okuliarov je zjavné, že o žiadny ústredný motív nejde a divákova pozornosť je odvedená iným smerom, aby onedlho opäť mohla byť prenesená inam. Príbeh tak získava viacero rovín a môže pôsobiť prekombinovane.
Množstvo dejových línii vyžaduje pozornejšie sledovanie a bije sa s prvotným očakávaním ľahkej, vianočnej snímky. Naopak, spomínané videoklipové sekvencie a občas i hudba samotná túto ľahkosť navracajú, nabádajú zakliesniť sa do sedadla hlbšie a nechať film rozprávať. Len tak totiž môže odovzdať svoje posolstvo dostatočne úderne a zasiahnuť divákove emócie. Každý nesie zodpovednosť za svoje želania, preto by sme mali pred každým prianím zvážiť, či skutočne chceme to, o čo žiadame. Posolstvo banálne, všeobecne známe. Karin ho však prináša v podobe, ktorá do istej miery búra konvencie pohodového vianočného filmu. Do drámy umne vkladá prvky oddychovej predvianočnej zábavy a tak zľahka prepína medzi žánrami. Netvrdím, že ide o montáž objavnú či bravúrne zvládnutú. Úroveň rodinného filmu, na ktorom si „to svoje“ nájde, dovolím si tvrdiť, každá generácia, je však dostačujúca.
Informácie o filme
Réžia: Karin Babinská
Scénar: Karin Babinská
Kamera: Martin Douba
Hudba: Richard Krajčo
Obsadenie: Richard Krajčo, Vica Kerekes, Jakub Prachař, David Novotný, Vanda Hybnerová, Lenka Vlasáková, Viktor Preiss, Vilma Cibulková, Zdena Hadrbolcová, Stanislav Zindulka, Milena Steinmasslová, Zdeněk Bařinka, Radovan Masár, Magda Reifová, Martina Válková, Tomáš Juřička, Maria Pavlovová
Naše hodnotenie
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!